گفت‎وگوی ویژه خبری

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع آخرین اقدامات و تدابیر برای ارائه خدمات به زائران اربعین حسینی پخش شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آخرین اقدامات و تدابیر برای ارائه خدمات به زائران اربعین حسینی موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری دوشنبه 7 آبان ماه بود که با حضور حسین ذوالفقاری رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی برگزار شد.

حسین ذوالفقاری رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی درباره آخرین آمار زائران، گفت: تا امروز صبح بیش از 1 میلیون 840 هزار زائر از مرزهای ایران وارد خاک عراق شده‌اند که با توجه به ثبت‌نام‌های انجام شده این آمار بیش از 2 میلیون نفر خواهد بود.

وی در ارتباط با زائران عراقی و افغانی مقیم ایران بیان کرد: درباره اعزام بیش از 50 هزار نفر زائر عراقی و افغانی که در ایران مقیم بودند، هماهنگی‌های لازم با سفارت عراق انجام و ویزای آنها هم با گذراندن فرآیندی نسبتا طولانی به‌ویژه درخصوص زائران افغانی، تا پایان غروب امروز صادر شد.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی درباره مرزهای کشور برای خروج زائران اظهار کرد: امسال 61 درصد از ترددها از مرز مهران، 23 درصد از مرز شلمچه، 13 درصد از مرز چذابه و 3 درصد هم از راه هوایی انجام شد. این درصدها نشان می‌دهد که بیشتر زائران تمایل دارند از مرز مهران عبور کنند و بیشتر مشکلات فعلی با وجود تاکیدهای فراوان از این ناحیه نشأت می‌گیرد.

ذوالفقاری تصریح کرد: در حوزه ایران ما مشکلی نداریم، اما زیرساخت ها به وضعیتی رسیده که هنوز به این نتیجه نرسیدیم که در برگشت زائران، محور مهران به ایلام را یک طرفه کنیم. زیرساخت های مسیر مهران به عراق، جاده کوچکی است، از این رو به دلیل تردد زیاد زائران، ترافیک بسیار سنگینی را در این منطقه شاهد هستیم که به دلیل کم شدن گیت‌های عراقی در منطقه، این مشکل تشدید شد، اما توانستیم با پیگیری‌های فراوان این مشکل را رفع کنیم.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی در رابطه با وضعیت بازگشت زائران گفت: تا غروب امروز بیش از 500 هزار از زائران به کشور بازگشتند و روند برگشت رو به افزایش است و در روزهای آینده (فردا و پس فردا) با یک تراکم بازگشت مواجه خواهیم شد.

پیرحسین کولیوند رئیس سازمان اورژانس کشور در گفت‌وگوی تلفنی درخصوص چگونگی و مدت زمان ارائه خدمات اورژانس به زائران بیان کرد: خدمات ما تا بازگشت زائران ادامه خواهد داشت، در جریان بازدید مرزها و بررسی ارائه خدمات و طبق نظرسنجی‌های برآمده، مردم از خدمات رضایت داشتند به ویژه اینکه تلاش شده تا خدمت رسانی امشب با کیفیت بالاتری ارائه شود. ماموران بهداشت و درمان در مرزهای کشور مستقر شده‌اند تا حتی از ورود بیماری‌های واگیردار به داخل کشور پیشگیری شود و تاکنون هیچ موردی در این خصوص گزارش نشده و با توجه به تفاهنامه‌ای که با دولت عراق انعقاد شده، به طور مشترک مسئولان در لب مرز این موضوع را کنترل می‌کنند.

کولیوند افزود: بیمارستان‌های سیار هم فعال هستند و تاکنون بالغ بر 130 هزار مراجعه کننده در مرزها داشته‌ایم که از خدمات پزشکی و سلامت بهره‌مند شده‌اند. از نظر دارو و تجهیزات هم، طبق بررسی‌های انجام شده هیچ کمبود دارویی نداریم و مشکل خاصی وجود ندارد.

رئیس سازمان اورژانس کشور در رابطه با وضعیت بیماران تصریح کرد: در خصوص مصدومیت‌ها هیچ گزارشی ارائه نشده و شرایط نسبت به سال گذشته بسیار بهتر است. در حال حاضر حدود 130 مصدوم به داخل کشور منتقل شده‌اند.

ذوالفقاری درباره سوالات رایج در خصوص ارز زیارتی اظهار کرد: طبق آنچه اعلام شد، قاعدتا باید مهلت صدور ویزای زیارتی شب گذشته به پایان می‌رسید که به دلیل حجم تقاضا، یک روز دیگر آن را تمدید کردیم. اما هماهنگی‌های لازم با سفارت عراق انجام شده که چنانچه بنا به دلایلی، افرادی باقی مانده باشند ( آن دسته از افرادی که ثبت نام کرده‌اند)، به صورت موردی مشکل ویزای آنها حل شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نوسانات پیش آمده درخصوص ارز مسافرتی بر اساس مصوبات ستاد اربعین بوده‌، گفت: این موضوع بر اساس مصوبه ستاد اربعین نبوده، چرا که ما در طول سال تمام برنامه‌ها و ابعاد اربعین از قبیل امکان اجرایی، ظرفیت‌ها و زیرساخت ها را به صورت دقیق در نظرمی گیریم. ما باید بپذیریم که روند انجام کارها در کشورهای مختلف، متفاوت است.

سردار محمد حسین حمیدی رئیس پلیس راه کشور در ادامه برنامه طی گفت و گوی زنده تلویزیونی با اشاره به اینکه موج ورود به کشور آغاز شده، لذا پلیس طرح ترافیکی خاصی را از قبل برنامه ریزی کرده است گفت: سال گذشته از مرز مهران50 درصد خروجی داشتیم، اما امسال61 درصد از این مرز خروجی داریم، خوشبختانه گره ترافيکی و حادثه مهمی در این حوزه تاکنون نداشتیم.

وی با بیان اینکه تصادفات نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته خاطرنشان کرد: امسال 11 درصد افزایش سفر از مرز مهران داشتیم، در صورت ضرورت اقدام به محدودیت از مرز مهران به ایلام خواهیم داشت تا مسیر یک طرفه شود.

رئیس پلیس راه کشور با اشاره به اینکه امسال شرایط متفاوت تر از سال‌های گذشته است گفت: از قبل برنامه ریزی های لازم برای ورود و خروج زائران صورت گرفته، لذا هر چه زیرساخت ها بهتر شود شرایط ترافیک هم نیز بهتر خواهد شد، مسیر مهران متفاوت تر از سایر مسیر ها است، لذا استان خوزستان زیرساخت های بهتری دارد و می تواند پشتیبانی خوبی در حوزه جاده داشته باشد .

رضا نفیسی دبیر کمیته حمل و نقل و سوخت ستاد اربعین نیز در ادامه برنامه طی تماس تلفنی با اشاره به اینکه پیش بینی شده است که ظرف دو سه روز آینده ۸۰۰ هزار نفر وارد کشور شوند، افزود: ۴۵ درصد زوار با ناوگان عمومی سفر کرده اند و روزانه از مرز مهران ۱۰۰ هزار نفر وارد کشور می شوند.

وی با بیان اینکه ۱۲ هزار ناوگان را برای جابجایی زائرین بسیج کرده ایم که بخشی در پایانه و بخش دیگر در مسیر پایانه هستند تا زائران را جابه جا کنند تصریح کرد : به طور متوسط ۱۰۰ هزار نفر نیازمند استفاده از وسیله نقلیه عمومی هستند.

نفیسی با اشاره به اینکه از شرکت اتوبوسرانی ۶۰۰ دستگاه اتوبوس در اختیارمان قرار گرفته که ۱۰۰ دستگاه دیگر هم اضافه خواهد شد عنوان کرد: اتوبوس ها در منطقه صفر مرزی هستند، امسال توزیع سفرهای برگشتی متعادل تر خواهد بود.

میرحسن موسوی معاون مسافری شرکت راه آهن در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه در مسیر خرمشهر به تهران ۲۰ قطار فوق العاده پیش بینی شده، ادامه داد: از ایستگاه خرمشهر به شلمچه به طور ۲۴ ساعته قطار ریل باس به صورت رایگان پیش بینی شده است.

وی با اشاره به اینکه در مسیر کرمانشاه به تهران و خرمشهر به تهران ۱۲ قطار فوق العاده پیش بینی شده، گفت: به تقاضای سفر با قطار برای جابه‌جایی زوار پاسخگو هستیم .

حسین ذوالفقاری رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی با اشاره به اینکه در مسیر برگشت حدود ۸۰ هزار نفر مستقیما از داخل خاک عراق با اتوبوس به کشور بر می گردند اظهار کرد: خدمت رسانی موکب های عراقی پس از اربعین تا ۳ روز و در مرزهای کشور ما تا ۵ روز ادامه دارد، امنیت به طور کامل تا به این لحظه هم در ایران و هم در عراق برقرار است  و مردم در تامین امنیت تا آخر راه همراهی کنند.

ذوالفقاری تاکید کرد: شناخت منطقه و زیرساخت ها مقدمه اجرای هر طرحی است و اگر تمام زوایا سنجیده نشود، قطعا مشکلاتی پیش خواهد آمد، کما اینکه برخی از زائران با امید اینکه در ورود خاک عراق امکان تهیه ارز وجود دارد، حتی بدون پول ایران به آنجا رفته‌اند که ما در صورت مواجهه با این مسئله، اعلام کردیم که به هر شکل ممکن حتی با پرداخت کرایه، آنها را به نجف منتقل کنند تا شاید در آنجا بتوانند ارز خود را تهیه کنند.

وی خاطر نشان کرد: اینکه این موضوع مشکلاتی را برای زائران ایجاد کرد، قابل انکار نیست. طبق آمار گزارش شده تقریبا در نجف 40 نقطه، در کربلا 33 نقطه، در مسیر نجف به کربلا 5 نقطه که دو نقطه آن در موکب ها هستند، کاظمین 12 نقطه، مهران 51 و شلمچه هم 27 باجه برای پرداخت ارز تعبیه شد و اما طبق آماری که تا امروز غروب به دست ما رسیده است حدود 44 هزار نفر هنوز ارز را تحویل نگرفته‌اند. برای رفع این مشکل گفته شده که در محل‌های مورد نظر بنرهایی نصب شود و یا از طریق پیامک به زائران اطلاع رسانی کنند تا مردم بدانند در چه نقاطی ارز پرداخت می‌شود.

ذوالفقاری با اشاره به اینکه مردم استقبال خوبی از اتوبوس های کاپوتاژ داشتند گفت: گمرکات براساس ضوابطی که دارند مجوز عبور موقت را صادر می کنند و سازمان راهکاری مسئول عبور و مرور است، لذا باید با طرف عراقی هماهنگی های لازم را در این باره داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در چنین شرایطی انتقال کالا ممنوع است ادامه داد: کسانی که از کاپوتاژ استفاده می کنند باید برای بیمه ۱۴۷ دلار پرداخت شود تا عبور صورت گیرد. در یک مرحله حدود ۳۰۰ ماشین و بعد از پیگیری و فشار ما به خاک عراق فرستاده شد ، حدود ۱۲ ساعت در طول ۵ جلسه با طرف عراقی در این رابطه به بحث و بررسی کاپوتاژ پرداختیم.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با اشاره به اینکه از همه مسئولان کشوری و لشگری و مقامات مسئول در رابطه با برگزاری مراسم اربعین قدردانی می کنم افزود: از مردم عراق، ایران، نیروهای مسلح ، ارتش، سپاه و موکب داران سپاسگزار هستم.

انتهای پیام/

برچسب ها: تحولات منطقه ، سوریه ، یمن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار