شفیعی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

اراده سیاسی اروپا برای حفظ مناسبات با ایران در چارچوب برجام است

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: تصمیمی که اتحادیه اروپا می گیرد، تصمیمی است که همه کشورهای عضو می توانند بر مبنای آن، با ایران همکاری داشته باشند.

نوذر شفیعی در گفت وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با ادامه همکاری کشورهای اروپایی با ایران پس از خروج آمریکا از برجام گفت:  سماجت اروپا برای همکاری با ایران به گونه‌ای است که حاضر شده اند بر سر این موضوع با آمریکا به جدایی بپردازند و این امر یک بحث عادی نیست، تصمیم اروپا برای همکاری با ایران در چارچوب برجام  از جمله گشایش مالی با ایران، پدیده‌ای نیست که اروپا روی آن فکر نکرده باشد.

شفیعی گفت: ممکن است اروپا در ذیل اجرا با چالش‌هایی مواجه شود، ولی تا ابتدای کار عزمش برای همکاری و ایجاد یک کانال مالی جداگانه با ایران، جزم است. منطق اتحادیه اروپا برای این تفکر، اهمیت ویژه جمهوری اسلامی ایران در چارچوب سیاست همسایگی است. 

این کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: برای اولین بار است که شکافی در این حد بین اروپا و آمریکا بروز کرده و اروپا چنین راه حلی را تجربه می‌کند، بنابراین ممکن است از این نظر که اولین تجربه است دچار اشکالاتی شود، اما آنچه اهمیت دارد اراده سیاسی اروپا برای حفظ مناسبات با ایران در چارچوب برجام است که به نظرمی‌رسد این اراده، برقرار است.

وی درخصوص ادعای نشریه انگلیسی فایننشال تایمز مبنی بر بی‌تمایلی کشورهای اروپایی در اجرای ساز و کار ویژه مالی بیان کرد: فایننشال تایمز یک نشریه معتبر است و کارشناسی‌های لازم را درخصوص مسائلی که مطرح می کند، انجام می‌دهد، اما به نظر می رسد تحلیلگران این نشریه به اندازه کارشناسان مالی اتحادیه اروپا نسبت به این موضوع واقف نیستند.

شفیعی با اشاره  به دلایل فایننشال تایمز برای طرح این موضوع گفت: دو دلیل برای اقدام فایننشال تایمز وجود دارد؛  یا در غالب جنگ روانی علیه ایران و اتحادیه اروپا این موضوع را مطرح کرده است و یا به نظر می‌رسد کارشناسانشان نسبت به جنبه‌های گوناگون این کانال مالی بین ایران و اروپا اطلاعات کافی را ندارند.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به فرارسیدن موعد دور دوم تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران، کدام کشورهای اروپایی حاضر به ادامه همکاری با ایران هستند، گفت: این موضوع را از دو جنبه می‌توان بررسی کرد؛  اینکه اروپا را به عنوان واحدهای ملی درنظر بگیریم که در این صورت آنها کشورهای جداگانه‌ای بوده و سیاست‌های جداگانه‌ای  خواهند داشت؛ اما  اگر آنها رادر قالب اتحادیه اروپا مد نظر قرار دهیم، در اینصورت اینها یک مجموعه واحد با سیاست‌های واحد هستند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد:  ایران هم در چارچوب واحدهای ملی یعنی دولت با دولت و هم در چارچوب اتحادیه اروپا، یعنی دولت که منظور ایران است با یک  اتحادیه که اینجا اتحادیه اروپاست، همکاری می‌کند. ما در اصل در چارچوب روند موجود با اتحادیه اروپا سرو کار داریم. بنابراین تصمیمی که اتحادیه اروپا می‌گیرد، تصمیمی است که همه کشورهای عضو می‌توانند بر مبنای آن، با ایران همکاری داشته باشند.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سیاسی ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار