حیدری در نشست خبری:

مراسم اربعین امسال در سایه امنیت انجام شد/تلاش برخی کشور‌های منطقه برای خدشه وارد کردن به اربعین، بی‌نتیجه بود

دبیر ستاد اربعین گفت: مراسم اربعین امسال در بهترین وجه خود و در سایه امنیت انجام شد، این نوع امنیت بی نظیر است.

مراسم اربعین امسال در سایه امنیت انجام شدبه گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری جمع بندی اربعین امروز (شنبه ۱۲ آبان ماه) در محل وزارت کشور با حضور شهریار حیدری دبیر ستاد اربعین برگزار شد.

حیدری دبیر ستاد اربعین با اشاره به حضور گسترده مردم در راهپیمایی اربعین حسینی(ع) گفت: حرکت اربعین، حرکت بزرگ و بی نظیری در طول تاریخ بشریت بود، زمین با اربعین معنا می شود.

وی با بیان اینکه اربعین امسال در شرایطی برگزار شد که شاهد تحولات سیاسی در کشور عراق بودیم، بیان کرد: طبیعی است که در چنین شرایطی مدیریت بیش از ۴ میلیون زائر کار بسیار سخت و پیچیده ای است، اگر بخواهیم رفت و برگشت زائران را در نظر بگیریم بیش از ۵ میلیون نفر مسافر داشتیم.

دبیر ستاد اربعین تصریح کرد: مراسم اربعین امسال در بهترین وجه خود و در سایه امنیت انجام شد، این نوع از امنیت بی نظیر است و البته در فضای پیچیده منطقه انجام شد.

حیدری گفت: نظم و انضباطی مشابه امنیت و انضباط اربعین هیچ کجای دنیا وجود ندارد، امسال به گواهی تمام شاهدان اربعین بیش از صد کشور در این مراسم شرکت کردند و این حضور میلیونی تمام توطئه‌های سازمان دهی شده را خنثی کرد.

دبیر ستاد اربعین با اشاره به نقش دولت در برگزاری این حماسه بزرگ اظهار کرد: ایجاد امنیت و زیرساخت‌های لازم از وظایف دولت برای برگزاری هرچه بهتر این مراسم بود که به خوبی انجام شد و مردم هم نقش بی بدیل مردم در خلق این حماسه داشتند.

سخنگوی ستاد مرکزی اربعین تصریح کرد: ارائه خدمات در بیش از ۲ هزار موکب نتیجه مشارکت و حضور مردم بود، تا امروز که روز پایانی مراسم اربعین ۹۷ است، متولیان امر چه در داخل و چه در کشور عراق به نحو احسنت انجام وظیفه کردند. 

حیدری تاکید کرد: همه فعالیت‌ها در چارچوب تفاهم‌نامه که بین مقامات دو کشور منعقد شد بود، انجام گرفت و در شرایطی این تفاهم‌نامه اجرا می‌شد که کشور عراق از لحاظ ساختار دولت، در چالش بود.

وی بیان کرد: شاید این اولین باری است که بعد از ۴ سال در حوزه ثبت نام زائران، نظم و انصباط خاصی داشتیم، امسال ۲ میلیون نفر از زائران بیمه همراه داشتند درحالی که الزامی به این امر نبود و خود زائران رعایت کردند.

دبیر ستاد اربعین با بیان اینکه هیچ گره ترافیکی در مرز‌ها نداشتیم، گفت: تردد در پایانه‌های مرزی آن طور که پیش بینی شده بود، به خوبی انجام شد و پارکینگ‌های عمومی و خصوصی امسال توسعه یافتند لذا هیچ گله‌مندی در این حوزه نداشتیم.

حیدری در بخش دیگری از نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار کرد: ۲۴ کنسولگری در ۲۴ نقطه و بیش از ۵۰۰ دفتر اقدام به ثبت نام زائران کردند، ان‌شاءالله در سال آینده با تمهیدات بیشتر، هیچ مشکلی نخواهیم داشت.

دبیر ستاد اربعین اظهار کرد: در حوزه فرهنگی، در بحث آموزش، فعالیت‌های مشترکی با کشور عراق داشتیم و استفاده از هنرمندان و صاحبان قلم از جمله همکاری‌های دو کشور بود، این بخش لازمه کار اربعین بود و فلسفه و هدف اربعین را تشریح می‌کرد که اثر جهانی داشت.

وی درباره تدابیر لازم برای اسکان زائران در هر دو کشور بیان کرد: برای اسکان ۲۵۰۰ نفر در دو کشور پیش بینی‌های لازم صورت گرفت و فقط بیش از ۵ میلیون وعده غذایی در داخل کشور توزیع شد.

دبیر ستاد اربعین افزود: ۱۲ هزار اتوبوس برای خدمت رسانی ساماندهی و مدیریت شدند که در ۱۵ روز در نقاط مختلف کشور تردد داشتند، فقط ۲۵۰ هزار زائر از مرز مهران عبور کردند، انتقال این جمعیت کار بسیار سخت و پیچیده‌ای بود؛ البته به جز مرز مهران دو مرز‌ دیگر تردد روانتری داشتند.

وی بیان کرد: در حوزه امداد، نجات و بهداشت، اقدام بی نظیر و مثال زدنی در داخل و خارج از کشور متناسب با مسیر زائران در سطح جهانی انجام شد، حادثه غیرمترقبه‌ای در حوزه امنیتی نداشتیم و تصادف‌ها هم کاهش چشمگیری داشتند.

حیدری تصریح کرد: تمهیدات بسیاری علیه حرکت اربعین توسط استکبار جهانی با همکاری برخی از کشور‌های منطقه تدارک دیده شده بود، اما با هوشیاری پلیس و مرزبانان غیور مهار شد و کیس‌های ضد امنیت اربعین در ایران و عراق قبل از هر اقدامی خنثی شدند، همچنین در حوزه انتظامی تدابیر لازم هم اتخاذ شد.

دبیر ستاد اربعین با اشاره به تبعات ناشی از عبور زائران بدون روادید در سال‌های گذشته ادامه داد: با وجود هشدار‌های پلیس امسال شاهد مشکل عبور زائران بدون روادید نبودیم.

وی با بیان اینکه اربعین امسال به لطف خداوند و با الهام از سید الشهدا در امنیت کامل برگزار شد، گفت: خروجی اربعین امسال در سه سطح ملی، منطقه‌ای و بین المللی انجام شد؛ در سطح ملی انسجام، همبستگی و حرکت مردم و دولت بی نظیر بود، اربعین امسال الگوی موفقی برای مرتفع کردن سایر مشکلات است. کسی در حوزه اداری خدشه‌ای وارد نکرد و همه تلاش می‌کردند تا این مهم به خوبی انجام شود.

حیدری با تاکید بر اینکه برای برگزاری مراسم اربعین سال آینده از هفته جاری برنامه‌ریزی‌مان شروع می‌شود، افزود: قطعا برای برگزاری هرچه بهتر مراسم سال آینده، مشکلات را بررسی کرده و نقاط قوت را تقویت و نقاط ضعف را برطرف خواهیم کرد.

وی افزود: در آینده حمل و نقل ریلی و ناوگان حمل و نقل هوایی، توسعه و تجهیز خواهند شد تا زائران در رفاه باشند.

دبیر ستاد اربعین تاکید کرد: برخی کشور‌های منطقه تلاش‌های بسیاری برای خدشه وارد کردن به اربعین انجام دادند، اما اقدامات آنها نه تنها نتیجه‌ای نداشت بلکه سبب اتحاد پیوستگی فرهنگی، اقتصادی و سیاسی دو کشور نسبت به گذشته شد.

وی ادامه داد: در سطح جهانی هم بیش از ۱۰۰ کشور جهان با ملیت، ادیان و اعتقادات متفاوت در مراسم اربعین حضور داشتند که همه از برکت خون سیدالشهداست، امام حسین(ع) درس آزادگی و آزاداندیشی برای جهانیان به ارمغان گذاشته اند، امروز موضوع اربعین و امام‌حسین(ع) به وسعت جغرافیای جهان است.

دبیر ستاد اربعین در پایان این نشست از تمامی عوامل، متولیان و دست اندرکاران حماسه اربعین و همچنین از مقامات مسئول به ویژه رهبر انقلاب تشکر و قدردانی کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار