در گفت‎وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

فشار بر ایران از همان روز بعد از برجام آغاز شد/ آمریکا نتوانست به هدف خود مبنی بر به صفر رساندن فروش نفت ایران دست یابد

فشار بر ایران از همان روز بعد از برجام آغاز شد

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع سرانجام سناریوهای آمریکا برای ایران پخش شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سرانجام سناریوهای آمریکا برای ایران موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری شنبه 12 آبان ماه بود که با حضور فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا و رامین مهمانپرست  سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه برگزار شد.

 رامین مهمانپرست  سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه در ابتدای برنامه در رابطه با اینکه اتفاق بین آمریکا و اتحادیه اروپا یک شکاف است یا نوعی نمایش، گفت: باید بگوییم توازن قدرت جدیدی در جهان در حال شکل گیری است. اروپا در شرایطی قرار گرفته تا استقلال خود را بسنجد. برجام به لحاظ هویتی و استقلال برای مجموعه اتحادیه اروپا حائز اهمیت است.

مهمانپرست ادامه داد: برجام و نقض عهد آمریکا در حال حاضر آزمایش اروپاست. اتحادیه اروپا مایل نیست این توافقنامه به شکست بیانجامد. آمریکا از قدرت اقتصادی خود با فشار بر کشورها و شرکت ها، استفاده منفی می کند.

وی با اشاره به سابقه آمریکا در نقض تعهداتش بیان کرد: در سیاست های ترامپ نوعی تصمیم گیری های عجولانه وجود دارد. آمریکا نه تنها برجام، بلکه در بحث های تجاری با اروپایی ها و حتی با چین و روسیه هم بر خلاف قوانین بین المللی رفتار کرد.

فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا مهمان دیگر برنامه در رابطه با تغییر رویکرد ایالات متحده مبنی بر معافیت برخی از کشورها درخصوص بحث تحریم ها اظهار کرد: فشار بر ایران از همان روز بعد از برجام آغاز شد. در دوره ریاست جمهوری اوباما جان کری وزیر امور خارجه وقت آمریکا تلاش کرد تا توافق رو به جلو پیش برود، اما اوباما اعتنایی نمی کرد. نقض برجام از همان ابتدا شروع شد.

ایزدی تاکید کرد: در زمان ترامپ کسانی روی کار آمدند که رویکردی ضد ایرانی داشتند. پس از خروج ترامپ از برجام، این افراد جلسات و کنفرانس های متعددی را برگزار و اظهار کردند نباید به ایران اعتماد کرد.

وی افزود: اتفاقی که به تازگی رخ داد، این بودکه اقدامات و اظهارات مقامات آمریکایی همه نشان دهنده آن است که آمریکا نتوانسته به هدف خود مبنی بر به صفر رساندن فروش نفت ایران دست یابد. چه در این بازه زمانی و چه قبل از برجام آمریکا به ایران فشار می آورد.

کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه ۷۰ درصد انرژی چین از خلیج فارس تامین می شود، تصریح کرد: چین از همان ابتدا اعلام کرد که هرگز خرید نفت از ایران را متوقف نخواهد کرد، چرا که حجم بالایی از انرژی چین از خلیج فارس تامین می شود و ایران تنها کشور مستقل منطقه است، اما کشورهای دیگر به آمریکا وابسته اند و تحت فشار آمریکا تمکین می کنند.

ایزدی ادامه داد: اگر ایران هم به ایران زمان شاه تبدیل شده و همسو و هم پیمان با آمریکا باشد، در آن صورت انرژی که چین از خلیج فارس می گیرد، تبدیل به اهرم فشاری روی این کشور خواهد شد، از این جهت چین اجازه نخواهد داد که همه دولت ها با آمریکا یکدست شوند و تلاش می کند استقلال ایران حفظ شود که البته به نفع هر دو کشور است.

وی تاکید کرد: واقعیت امر این است که به دلایل فراتر از دلیل اقتصادی یعنی دلایل راهبردی، کشورهایی مانند روسیه تلاش می کنند تا آمریکا نتواند حکومت ایران را به یک حکومت دست نشانده خود تبدیل کند. ممکن است برخی کشورها تحت فشار خرید نفت را کاهش دهند اما به صفر نخواهد رسید.

مهمانپرست در ادامه گفت: شعار ترامپ حفظ منافع آمریکاست و در این زمینه از هیچ کاری دریغ نمی کند، همین امر سبب شده تا ایالات متحده دوستان و متحدانش را از دست بدهد. اینکه کسی بخواهد تنها تصمیمات یکجانبه خود را به دیگران تحمیل کند و از این طریق حس استقلال دیگران را به خطر اندازد حاصلی جز تنهایی ندارد. طبق فرمایش رهبر انقلاب آمریکا دوران افول خود را سپری می کند.

سفیر سابق ایران در لهستان اظهار کرد: سیاست خارجی آمریکا توسط ترامپ و افراطیونی که وی را احاطه کرده اند، اداره می شود که برخی از آنها از دولت جدا شدند و افرادی هم که در حال حاضر با ترامپ کار می کنند افراد مسئله داری هستند که با منافقین در ارتباط بوده و همکاری می کنند.

وی ریشه تغییرات در کابینه دولت آمریکا را خودکامگی ترامپ و حمایت این شخص از صهیونیست ها خواند و تاکید کرد: ترامپ تصور می کند که می تواند در صحنه بین الملل هم همه چیز را با پول بخرد. برای او چیزی جز منافعش اهمیتی ندارد.

ایزدی ادامه در ادامه گفت: ترامپ فریب خورد. ایران از ابتدا الویت ترامپ نبود. او روی رقابت های تجاری تمرکز دارد. چهره های ضد ایرانی از این کم تجربگی ترامپ برای سرنگونی نظام جمهوری اسلامی ایران استفاده کردند. آنها با تخریب اوباما و تایید ترامپ، وی را وادار کردند تا از برجام خارج شده و با اعمال تحریم های بیشتر ایران تضعیف و یا سرنگون کند با این تصور که جمهوری اسلامی تحت فشار امتیاز می دهد.

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به فرا رسیدن انتخابات آمریکا تصریح کرد: با توحه به انتخابات آمریکا، مجموعه ای از مردم این کشور هستند که ترامپ امیدوار است دوباره به وی رای دهند، بنابراین تلاش می کند نظر آنها را جلب کند.

وی ادامه داد: سناریوی افزایش تحریم علیه ایران، تنها برای این است که فرهنگ مقاومت در جمهوری اسلامی خدشه دار شود.

رامین مهمان پرست سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه در ادامه برنامه با اشاره به اینکه آمریکا برای رسیدن به اهداف خود از انواع مختلف فشار استفاده می کند افزود: روز ۱۳ آبان روز مقاومت ملت ایران در مقابل دشمنی های آمریکا است و دولت ترامپ با اعمال تحریم‌های جدید در این روز بار دیگر دشمنی خود را با ملت ایران به اثبات رسانده است .

وی با بیان اینکه ما کشوری تاثیر گذار در سطح منطقه هستیم و نباید اجازه دهیم که دشمنان از حربه های مختلف بر علیه ملت استفاده کنند اظهار کرد: باید به مسائل داخلی کشور بیشتر توجه کرد، ساختار اداری و اقتصادی کشور نیازمند تجدید نظر است تا با قدرت بیشتر به مذاکره با اروپا بپردازیم .

مهمان پرست با اشاره به اینکه باید میزان وابستگی اقتصاد به نفت را کاهش دهیم عنوان کرد: دستگاه سیاست خارجی ظرف ۵ سال گذشته اهداف اقتصادی را جزء اولویت های خود قرار داده است.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه در اروپا بحث ناتو و دفاع از امنیت اروپا مطرح است گفت : آمریکا به اروپا فشار می‌آورد و می گوید اگر می خواهید ما امنیت شما را حفظ کنیم باید هزینه پرداخت کنید، در منطقه کشورهایی هستند که از قدرتمند شدن جمهوری اسلامی ایران هراس دارند، برخی از کشورهای مرتجع منطقه که فکر می‌کردند وابسته به آمریکا هستند اکنون عصبانی شدند به طوری که دشمنی خود را نتوانسته اند پنهان کنند .

وی با اشاره به حمایت‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی از برخی کشورهای عرب مرتجع منطقه عنوان کرد : چهل سال است که مردم شاهد دشمنی آمریکا علیه ملت و کشورمان هستند، به طوری که تصمیم بر پایداری استقلال کشور گرفته‌ایم، اکنون بیشترین فشارها در خصوص تحریم نفتی بر علیه کشورمان است، بنابراین باید کاهش وابستگی به نفت را در پیش بگیریم، رهبر معظم انقلاب از زوایای مختلف بحث‌های اقتصادی را در طول 20 سال گذشته مطرح کردند.

مهمانپرست با اشاره به اینکه باید به دستورات مقام معظم رهبری توجه کنیم ادامه داد: باید بر توسعه زیرساخت های کشور ، توسعه تکنولوژی و ایجاد اشتغال تاکید کرد، کشورهای بزرگی که در بازار آمریکا هستند از ترس آمریکا نمی توانند وارد بازار ایران شود، لذا می توان از موقعیت استراتژیک کشور در کریدورهای مختلف استفاده کرد، از سوی دیگر باید بر روی صادرات مجدد کالا اقداماتی صورت گرفت.

فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه هیچ وقت لغو تحریم نداشتیم، لذا در بهترین حالت تعلیق بوده خاطرنشان کرد: از اول انقلاب تا به امروز نمودار تحریم رو به افزایش است و فرقی نمی‌کند که برجام وجود دارد یا نه ، آمریکا به دنبال سرنگونی جمهوری اسلامی ایران است.

وی با اشاره به اینکه نفوذ منطقه ای ایران هزینه جنگ را برای آمریکا بالا برده است افزود: نباید اهرم های قدرت خود را در اختیار طرف مقابل قرار دهیم.

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اینکه دولت اوباما می دانست که داستان برجام جدی نیست ادامه داد: تعلیق تحریم ها در عمل در خیلی از مواقع اجرا نشد ، حدود400 نفر از افراد و نهادها تحریم شدند و حدود 300 نفر دیگر هم اضافه خواهد شد، سیاست خارجی آمریکا در خصوص ایران تغییر نمی کند، لذا آمریکا سیاستی را که جواب می دهد را تغییر نمی دهد، اگر دموکرات ها در آمریکا به قدرت برسند در خصوص ایران تغییر خاصی اتفاق نمی‌افتد .

ریچارد بیکر فعال سیاسی در آمریکا طی گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با اشاره به اینکه مشکل اساسی آمریکا در این است که از چندین دهه قبل یعنی از زمان جنگ جهانی دوم تنها ابرقدرت جهان بوده گفت: استراتژی ایالات متحده در برگیرنده سلطه و استیلای نظامی است.

وی با اشاره به اینکه آمریکا در بیشتر از صد کشور جهان پایگاه نظامی دارد افزود: آمریکا به دنبال قدرت نظامی است، لذا با کشورهایی که علیه او باشند به دنبال ایجاد جنگ نظامی و ایستادگی در برابر آنها است، آمریکا در نهایت به دنبال سلطه و تسلط بیشتر است ، تصمیم اخیر ترامپ در خروج از برجام مخاطراتی را برای بشریت رقم می‌زند.

جان ساتر لند پژوهشگر سیاسی در آمریکا با اشاره به اینکه اکنون در دوره انتخابات آمریکا به سر می‌بریم، لذا انتخابات نمایندگان تاثیر زیادی بر تحولات دارد افزود: صهیونیست های وابسته به اسرائیل فضای سیاسی ما را در کنترل خود دارند، ایالت متحده تلاش می کند نظم نوین جهانی خودش را حاکم کند و این تفکر مبتنی بر آموزه های رژیم صهیونیستی است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار