زلزله زیرپوستی در حکومت عربستان در حال رخ دادن است/قتل خاشقچی چه پیامدهایی برای عربستان به دنبال داشته است؟

تکان‌های ناشی از قتل خاشقجی در کنسولگری عربستان در ترکیه، آرام آرام در حکومت عربستان در حال نمایان شدن است.

زلزله زیرپوستی در حکومت عربستانبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شاهزاده خالد بن‌طلال، برادر ولید بن‌طلال که نوامبر ۲۰۱۷ به اتهام فساد به حکم محمد بن‌سلمان بازداشت شده بود، روز جمعه آزاد شد و حالا هم منابع سعودی از آزادی تدریجی سایر شاهزادگان، تجار و علمای سعودی خبر می‌دهند که طی یک سال گذشته به دستور محمد بن‌سلمان دستگیر شده بودند. رئیس‌جمهور ترکیه در تازه‌ترین موضع‌گیری خود گفته که دستور قتل جمال خاشقجی از عالی‌ترین سطح در حکومت عربستان صادر شده، اما ملک سلمان از شبهه ارتکاب این جنایت خارج است.

 شبکه‌های اجتماعی دیروز ویدئوی ورود شاهزاده احمد بن‌عبدالعزیز تنها برادر تنی و زنده ملک‌سلمان به ریاض را منتشر کردند که صد‌ها شاهزاده و مقام بلندپایه سعودی را نشان می‌دهد که تا پای پله‌های هواپیما به استقبال او رفته‌اند. احمد بن عبدالعزیز که تا همین چند هفته قبل به دلیل انتقاد‌های تند از محمد بن‌سلمان از بازگشت به ریاض بیم داشت، سه‌شنبه شب قبل در حالی وارد ریاض شد که دهه ۷۰ عمر خود را می‌گذراند.

سطح استقبال از او در فرودگاه ریاض در حالی که بسیاری از شاهزادگان به دست بوسی رفته بودند، گمانه‌زنی‌ها را درباره تغییر و تحولات جدی در عربستان تشدید کرده است. روز جمعه هم شاهزاده خالد بن‌طلال برادر ولید بن طلال آزاد و همه ممنوعیت‌های مربوط به نشست‌ها و دیدارهایش با شاهزادگان سعودی برداشته شد، شاهزاده‌ای که از ژانویه سال ۲۰۱۷ به دستور محمد بن‌سلمان در بازداشت بود.

خالد بن طلال جزو تجاری بود که به همراه ۲۰۰ شاهزاده و تاجر عربستانی در هتل ریتزکارلتون چند هفته در بازداشت حکومت عربستان بود. بن‌سلمان از او خواسته بود از دارایی‌هایش چشم‌پوشی کند، درخواستی که خالد هیچ‌گاه آن را نپذیرفت و بازداشت را ترجیح داد. علاوه بر آزادی خالد، منابع سعودی دیروز از آزادی تدریجی سایر شاهزادگان، تجار و علمای سعودی خبر دادند که طی یک سال گذشته به جرم مخالفت یا تأیید نکردن محمد‌بن‌سلمان زندانی شده‌اند.

آغاز تنفس مصنوعی بن سلمان

ناظران همه این تحولات را نشان‌دهنده خارج‌شدن کنترل اوضاع از دست بن‌سلمان ۳۳ ساله می‌دانند، روندی که قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی جرقه آن را زده است.

روزنامه لبنانی البناء به نقل از یک منبع بلندپایه اروپایی نوشت که طبق برنامه هماهنگ شده بین لندن و واشنگتن، محمد بن‌سلمان به زودی از ولایتعهدی در حکومت سعودی ساقط و احمد ولیعهد و محمد بن‌نایف جانشین ولیعهد می‌شود. البناء نوشت: به گفته یک منبع آگاه اروپایی، بن‌سلمان غرق شده و چیزی نمانده عربستان هم با او غرق شود؛ تلاش‌های نتانیاهو هم، به‌رغم کاهش فرصت‌ها، تنفس مصنوعی برای بن‌سلمان است.

البناء نوشت: به‌رغم دشواری مأموریت احمد بن عبدالعزیز، فرصت برای این شاهزاده سعودی بسیار مناسب است. منبع اروپایی در گفت‌وگو با این روزنامه لبنانی با اشاره به اینکه عربستان با مأموریت احمد بن عبدالعزیز مراحل مهم و جدی را پیش رو دارد، اظهار داشت: انتظار می‌رود نقشه مشترک لندن و واشنگتن با پشتیبانی شاهزاده احمد بن عبدالعزیز، برادر ملک سلمان و آخرین فرزند بنیانگذار عربستان از بین هفت برادر سدیری آماده اجرا باشد و طی ساعات یا هفته پیش رو شاهد اتفاقات تازه‌ای در دایره سیاسی حکومت عربستان باشیم.

روزنامه القدس‌العربی چاپ لندن نیز نوشت که به نظر می‌رسد شاهزاده‌های برجسته سعودی بعد از اینکه محمد بن‌سلمان آن‌ها را تحت کنترل شدید قرار داده و نشست‌های میان آن‌ها را ممنوع کرده بود حالا برای تبادل‌نظر درباره آینده عربستان و سلطنت بتوانند با یکدیگر ملاقات و دیدار داشته باشند.

شاهزاده ریم، دختر ولید بن‌طلال، شاهزاده میلیاردر سعودی طی دو روز گذشته مجموعه عکس‌هایی از عموی خود یعنی خالد بن‌طلال با مضمون «خدا را سپاس به خاطر سلامتی‌ات» منتشر کرد. او عکس‌هایی از برادرش خالد و پسرش در بیمارستان منتشر کرد و نوشت: خدا شما را حفظ کند. شاهزاده محمد بن‌خالد نیز دو تصویر از پدر و مادرش با این جمله منتشر کرد «خدا را شکر به خاطر سلامتی‌اش.»

تیر خلاص اردوغان

«نیویورکر» در مطلبی به گمانه‌زنی درباره تحولات داخلی عربستان سعودی در واکنش به قتل جمال خاشقجی منتقد و روزنامه‌نگار سعودی پرداخت و پیش‌بینی کرد که منفعل بودن دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا در قبال اتهام دست داشتن محمد بن‌سلمان ولیعهد سعودی در این جنایت و در عین حال، تمایل بسیاری از شاهزادگان زخم‌خورده سعودی برای انتقام‌جویی از وی نشانگر آغاز دوره جدید و پرمخاطره‌ای برای خاندان سلطنتی و در نهایت عربستان سعودی است.

همزمان، فشار‌ها برای اعتراف به دستور قتل خاشقجی در بالا‌ترین سطوح سیاسی عربستان در حال تشدید شدن است. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه جمعه شب در یادداشتی در روزنامه واشنگتن‌پست نوشت: می‌دانیم مرتکبان قتل در بین ۱۸ بازداشتی در عربستان هستند و همچنین می‌دانیم این افراد به منظور اجرای اوامر صادره به آن‌ها به ترکیه آمدند و خاشقجی را کشتند و کشور را ترک کردند.

رئیس‌جمهور ترکیه افزود: ما نهایتاً می‌دانیم که این دستور از سوی عالی‌ترین سطح در دولت عربستان صادر شده، اما در عین حال افزود هرگز احساس نکردیم ملک سلمان، پادشاه عربستان این دستور را داده باشد. وی گفت: براساس این داده هیچ دلیلی نمی‌بینم بگویم ملک سلمان دستور قتل او را صادر کرده باشد و قتل او را بیانگر سیاست رسمی عربستان نمی‌دانم و از این رو پنداشتن اینکه قتل خاشقجی مشکلی بین دو کشور ایجاد می‌کند، تصور غلطی است.

همچنین بیش از ۱۰۰ شخصیت صاحب‌نام بین‌المللی در عرصه‌های ادبی، هنری، رسانه‌ای و جامعه مدنی در نامه‌ای سرگشاده از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل خواستند تحقیقات مستقلی درباره قتل جمال خاشقجی آغاز کند. در این نامه آمده است: قتل وحشیانه یک روزنامه‌نگار در خاک بیگانه نقض آشکار حقوق بشر و افزایش نگرانی درباره سرکوب مخالفان عربستان است که ریاض طی سال‌های اخیر تعدادی از آن‌ها را از جمله نویسندگان، روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشری در یک حمله کوبنده علیه آزادی بیان بازداشت کرده است.


بیشتربخوانید:چرا آمریکا تصمیم به پایان دادن جنگ در یمن گرفت؟/ریاض قصد دارد خود را از باتلاق یمن نجات دهد 


هنرمندان در این نامه از گوترش خواستند، تحقیقات مستقلی درباره مسئله خاشقجی داشته باشند، به ویژه اینکه مسئولان ترکیه می‌گویند درخصوص قطعه قطعه کردن جسد او به دست گروهی از قاتلان سعودی ادله و شواهدی دارند.

منبع: روزنامه جوان

انتهای پیام/

زلزله زیرپوستی در حکومت عربستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار