سخنگوی سازمان غذا و دارو خبر داد؛

رشد ۲۴ درصدی تولید مواد اولیه دارویی در کشور/ ۲۰ درصد؜ منابع حمایت از کالای ایرانی به صنعت داروسازی اختصاص یابد

جهانپور گفت: در آخرین آمارها، سهم مواد اولیه و موثره ایرانی در تولید دارو به ۶۷ درصد رسیده و شاهد رشد 24 درصدی تولید علیرغم تحریم ها بوده‌ایم.

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو از ارتقای چشمگیر سهم مواد اولیه و مواد موثره دارویی تولید داخل در صنعت دارو کشور خبر داد و اظهار کرد: بر اساس آخرین اطلاعات و همچنین آمارها و برآوردهای دبيرخانه سنديكای مواد مؤثره دارويی، عليرغم مشكلات، تهدیدها و تحریم های اعمال شده در ماه ها و سال های اخیر، نسبت تولیدات دارويی كشور كه مواد اولیه و مؤثره آن، توليد ملی بوده افزایش چشمگیری یافته است و با رشد افزون بر ۲۴ درصدی، به ٦٧ درصد؜ از كل داروی تولیدی كشور رسيده است.

وی یاد آوری کرد: آمار استخراجی که پیشتر نیز اعلام شده، مربوط به برآورد‌های سال ١٣٩٥ است که حداقل ماده اولیه ٥٤ درصد ؜ دارو‌های تولیدی در داخل را تولید ایران می‌دانست، لکن در آخرین آمارها، سهم مواد اولیه و موثره ایرانی در تولید دارو به ۶۷ درصد رسیده است که در نوع خود یک رکورد کم نظیر بشمار می‌آید.

 جهانپور در ادامه افزود: در ماه‌های آتی، هر ماه و شاید هر هفته شاهد فرمولاسیون و تولید محصولات جدید دارویی در کشور خواهیم بود، اما مشخصه اصلی و وجه تمایز صنعت دارویی ایران از سایر کشور‌های هم ارز، توانمندی فعلی و پتانسیل و فرصت‌هایی است که در حوزه تولید مواد اولیه و موثره دارویی در کشور به فعلیت رسیده و بسرعت در حال توسعه است.

وی افزود: بدون تردید مسیر توسعه صنعت دارویی کشور و تحقق عملی اقتصاد مقاومتی در این حوزه، از شاهراه توسعه تولید مواد اولیه و مواد موثره دارویی در داخل کشور می‌گذرد و زیرساخت‌ها و منابع مورد نیاز برای تحقق این موضوع در صنعت و دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی کشور تا حد زیادی فراهم است.

وی همچنین از نامه رییس سازمان غذا و دارو به سازمان برنامه و بودجه کشور برای تخصیص حداقل ٢٠ درصد ؜ از منابع اختصاص یافته برای حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی به صنایع مواد اولیه دارویی و داروی تمام شده (محصول نهایی) جهت حمایت و تسریع در توسعه تولید داروی ایرانی خبر داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار