در نشست خبری مطرح شد؛

اعلام ویژه برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی/ بیش از ۱۶ هزار برنامه همزمان با هفته کتاب برگزار می‌شود

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در نشست خبری از برنامه‌های ویژه در هفته کتاب و کتابخوانی گفت.

ویژه برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی اعلام شد/ برگزاری بیش از ۱۶ هزار برنامه همزمان با هفته کتاببه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در نشست خبری که صبح امروز در نهاد کتابخانه های عمومی به منظور اعلام برنامه های هفته کتاب و بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار برگزار شد؛ مهدی رمضانی معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور به معرفی برنامه ها, اهداف و سرفصل های هفته کتاب پرداخت.

مهدی رمضانی در خصوص برنامه های نهاد کتابخانه ها در سال گذشته بیان کرد: برای نهاد کتابخانه ها 24 آبان و ایام هفته کتاب فرصتی برای مرور فعالیت های نهاد در زمینه کتاب و کتابخوانی است. در یک سال گذشته جشنواره رضوی که مایه خرسندی ما و بزرگترین جشنواره در حوزه کتابخوانی است، با استقبال خوبی رو به رو شد و امسال اقدامات ابتدایی برای دوره بعدی جشنواره رضوی صورت گرفته است. فاز اول این جشنواره در زمستان امسال اجرا خواهد شد. فراخوان ارسال آثار تولیدی درباره امام رضا (ع) به زودی اعلام خواهد شد. در هفته کتاب در سال گذشته تا امروز برنامه های متنوعی صورت گرفته است که به معرفی آنها می‌پردازیم.

وی افزود: از این برنامه ها می توان به آموزش مهارت قصه گویی اشاره کرد که ۳۱ استان کشور هم از این آموزش بهره بردند و البته کتابداران هم تحت آموزش بودند. در واقع این آموزش قصه گویی مختص کودکان نیست؛ بلکه آموزش برای بزرگسالان هم بوده است. کنگره شعر کتاب دفاع مقدس, جشنواره دو سالانه کارتون کتاب، طرح جامع با هم بخوانیم،  مدرسه جهادیه خواندن همه از برنامه های ما بوده است.

رمضانی در خصوص برنامه های پیش رو در نهاد کتابخانه‌ها گفت: در سال جاری افتتاح کتابخانه‌های مرکزی استان‌ها را خواهیم داشت. این برنامه در بجنورد (خراسان شمالی) بهره‌برداری شد و تأثیر فرهنگی بسزایی در این استان داشته است و ادامه این کار در دهه فجر در خراسان رضوی اجرا خواهد شد. مجموعه افتتاح‌ها در نهاد کتابخانه‌ها پیگیری می‌شود که بالای 70 درصد در کشور به بهره‌برداری خواهند رسید.

وی ادامه داد: امسال 4 عنوان کتاب برای حضرت سید‌الشهدا و اربعین به کتابخانه‌ها در استان ها و مناطق محروم ارسال شد. این کتاب‌ها با نام‌های حسینی باش، به سفارش مادرم، ستون 1453 و به صحرا شدن بود.

وی در خصوص هفته کتاب گفت: در روز 24 آبان برگزیدگان کتابخانه‌ها و کتابداران و همچنین پیشکسوتان کتابدار تجلیل می‌شوند. برای اولین بار هم کتابخانه برتر در این روز مورد تقدیر قرار خواهند گرفت. آغاز هفته کتاب همزمان با گرامیداشت روز علامه طباطبایی خواهد بود. برنامه‌های استانی در هفته کتاب، از تاریخ 20 لغایت 30 آبان از استان گیلان آغاز می شود. در تاریخ 30 آبان این برنامه در 6 استان به پایان خواهد رسید. 16417 برنامه بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته در کل کشور و در ایام هفته کتاب برگزار خواهد شد. مهمترین رویدادی که در هفته کتاب صورت خواهد گرفت، افتتاح کتابخانه‌ها در شهرها و روستاهای کشور است. از این میان 13 افتتاح قطعی و 12 کتابخانه‌ هم در معرض افتتاح و همچنین سه جابه‌جایی کتابخانه خواهیم داشت.

رمضانی افزود: در روز 24 آبان عضویت در کتابخانه‌ها به صورت رایگان است. علاقه مندان می‌توانند با مراجعه به کتاب‌خانه‌های عمومی از این امکان برخوردار شوند و اگر شخصی در شهرستان عضو کتابخانه شود، می‌تواند با کارت خود در مرکز استان نیز از کتابخانه‌ها بهره‌مند شود. این عضویت فقط مخصوص شخص یا فرد نیست بلکه عضویت خانوادگی نیز داریم که خانواده‌ها می‌توانند از این مزایا بهره‌مند شوند.

وی در پایان گفت:

در کل ۲۳۳ نشست تخصصی، ۱۹۱۱ نشست کتابخانه‌ای، ۱۷۶۰ نشست مدرسه‌ای، ۳۶۰ جلسه نقد و بررسی کتاب و ۲۱۸ برنامه رونمایی در کتابخانه‌های عمومی در ایام هفته کتاب برگزار خواهد شد. در این مدت، گزارش عملکرد کتابخانه‌ها به صورت تصویری از شبکه ۴ پخش خواهد شد. همچنین در آغاز هفته کتاب مجموعه آقا و خانم کتابدار پخش خواهد شد که این مجموعه با مضمون کتاب و کتابخوانی است. همچنین چند تیزر با موضوع دلایل کتاب نخواندن و چرا کتاب نمی‌خوانیم پخش خواهد شد.

در انتهای این نشست از پوستر هفته کتاب رونمایی شد.

انتهای پیام /

نشست خبری اعلام برنامه‌های هفته کتاب برگزار شد

 

برچسب ها: ادبیات ، کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار