معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از فعالیت 314 گلخانه در آذربایجان شرقی خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان هایباشگاه خبرنگاران جواناز تبریز، فضای گلخانه‌ای استان به صورت کنترل شده است و با مدیریت دقیق می‌توان با تولید محصول سالم و عاری از مواد آلوده‌کننده علاوه بر دستیابی به محصول کیفی به بهره‌وری مصرف آب نیز دست یافت،همچنین امکان کنترل عوامل نامساعد جوی، بیماری‌ها و آفات در محیط گلخانه نسبت به فضای آزاد آسانتر است.

از طرفی محصولات حاصل شده از کشت گلخانه‌ای به علت کنترل عوامل مؤثر در تولید دارای کیفیّت بالاتری بوده و امکان صادرات به خارج از کشور را فراهم ساخته و می‌توانیم این تولیدات را تأثیرگذار در افزایش صادرات غیرنفتی بدانیم در آذربایجان شرقی نیز کشت گلخانه ای از سالها پیش آغاز شده و سبزی و صیفی، گل های زینتی، گلدانی و گیاهان فضای باز از جمله محصولات گلخانه ای استان شناخته شده اند.

ايجاد فرصت هاي شغلي مناسب براي جوانان و كار آموختگان كشاورزي

 

فعالیت 314 گلخانه در آذربایجان شرقی

ایوب ایرانی فام معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،افزود: امروزه یکی از روش‌های کشت محصولات کشاورزی، کشت در فضای گلخانه‌ای است وایجاد فرصت‌های شغلی مناسب برای جوانان و کار آموختگان کشاورزی و استفاده از اوقات فراغت کشاورزان در فصل‌های پاییز و زمستان از دیگر مزایای این نوع کشت است.

وی افزود: تعداد گلخانه های آذربایجان شرقی 314 واحد به مساحت 160 هکتار است که 86 هکتار آن هیدروپونیک و 74 هکتار نیز به صورت خاکی است. از نظر پوشش نیز 120 هکتار آن پلاستیکی و پلی کربنات و 40 هکتار به صورت شیشه ای است.

وی گفت:در گلخانه های استان از نظر نوع محصول 141 هکتاربه کشت سبزی و صیفی، 5 هکتار گیاهان زینتی و 14 هکتار به کشت رز شاخه بریده اختصاص یافته است.

 

ايجاد فرصت هاي شغلي مناسب براي جوانان و كار آموختگان كشاورزي

وی ادامه داد: از نظر تولید محصول، 42 هکتار از این گلخانه‌ها به کشت خیار اختصاص دارد که این محصول با عملکرد 200 تن در هکتار و به میزان 8 هزار و 400 تن تولید می‌شود، 51 هکتار نیز به گوجه‌فرنگی اختصاص دارد که این محصول با عملکرد 250 تن در هکتار به میزان 12 هزار و 750 تن تولید می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی متذکرشد: در گلخانه‌های استان سطح زیر کشت فلفل دلمه‌ای 1 هکتار و میزان تولید آن 150 تن، سطح زیر کشت توت‌فرنگی 1.2 هکتار با عملکرد 50 تن در هکتار و میزان تولید آن 60 تن است.

 

ايجاد فرصت هاي شغلي مناسب براي جوانان و كار آموختگان كشاورزي

ایرانی فام،همچنین بیان کرد: سطح زیر کشت رز شاخه بریده 14 هکتار با عملکرد 1 میلیون 500 شاخه در هکتار است که در کل 21 میلیون شاخه رز شاخه بریده تولید می‌شود.

وی ادامه داد: سطح زیر کشت گل‌های زینتی گلدانی 5 هکتار با عملکرد 150 هزار گلدان در هکتار و میزان تولید 750 هزار گلدان است.

 

ايجاد فرصت هاي شغلي مناسب براي جوانان و كار آموختگان كشاورزي

وی بیان کرد: در حال حاضر چهار گلخانه به مساحت 107 هکتار در استان به همت بخش خصوصی در دست اجرا است وشهرک‌های گلخانه‌ای عجب‌شیر، ملکان، کلیبر و بخشی از ظرفیت شهرک گلخانه‌ای جلفا آماده واگذاری است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ،از وجود 57 هکتار تقاضا برای احداث گلخانه و اعتبارات مصوب شهرستانی و استانی از صندوق توسعه ملی در رابطه با احداث گلخانه با اعتبار بالغ بر 356 میلیارد تومان سخن به میان می‌آورد وافزود: در صورت ارائه تسهیلات این گلخانه‌ها نیز اجرا می‌شود.

ايجاد فرصت هاي شغلي مناسب براي جوانان و كار آموختگان كشاورزي

 

ایرانی فام با اشاره به اینکه صادرات محصولات گلخانه‌ای روند ثابتی ندارد ادامه می‌دهد: بعضی گلخانه داران در خصوص فروش محصولات خود و پایین بودن تقاضا دارای مشکلات هستند و نیاز است زمینه صادرات محصولات آن‌ها به کشورهای دیگر فراهم شود.

 

نبود بازار مناسب یکی از مشکلات مهم گلخانه داران

هادی صفری،یکی از گلخانه داران استان نیز در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،گفت: من چندین سال است که گلخانه ای را احداث کرده ام و به تولید گوجه فرنگی و خیار مشغول هستم از زمان آغاز فعالیت علاوه بر خودم 5 نفر در آن مشغول به فعالیت بودند و درآمد کسب می کردند اما به دلیل مشکلات مالی مثل نوسانات ارز، بالا بودن هزینه های برق، گاز و در نتیجه بالا رفتن هزینه تمام شده محصول قادر به ادامه فعالیت نشدیم و در حال حاضر فقط خودم مانده ام و گلخانه رو به تعطیلی است.

وی اظهارکرد: آذربایجان شرقی استان سردسیری است و هزینه‌های انرژی در آن زیاد است و این موضوع باعث افزایش هزینه‌های تولید می‌شود،از طرفی محصولات تولیدی مازاد نیاز داخل کشور است و نبود بازار مناسب باعث ضرر و زیان گلخانه داران می‌شودبا توجه به اشتغال‌زا بودن این صنعت لازم است حمایت‌های لازم از گلخانه داران انجام شود و زمینه صادرات برای محصولات گلخانه‌ای ایجاد شود.

 

ايجاد فرصت هاي شغلي مناسب براي جوانان و كار آموختگان كشاورزي

وی گفت: بانک ها همکاری لازم را ندارند و تسهیلات ارائه‌شده برای گلخانه داران دارای شرایط مناسبی نیست بطوریکه وام‌هایی که ارائه می‌شود دارای بازپرداخت‌های کوتاه‌مدت هستند و گلخانه داران آن‌چنان درآمدی ندارند تا بتوانند در موعد مقرر آن‌ها را پرداخت کنند.

صفری افزود: بانکی که تسهیلات ارائه می کند فقط به دنبال سود خود است و جریمه دیرکرد و سود دوران مشارکت باعث می شود تا گلخانه داران نتوانند اقساط را بپردازند.

ايجاد فرصت هاي شغلي مناسب براي جوانان و كار آموختگان كشاورزي

یکی ازگلخانه داران ،همچنین از فراهم نبودن زمینه برای صادرات محصولات سخن به میان آورد و گفت: نبود مناسبات بانکی باعث می شود تا کسی نتواند محصول خود را صادر کند چرا که هیچ تضمین و راهکار قانونی برای دریافت پول خود از خریداران خارجی ندارد.

وی ادامه داد: از طرفی شهرک‌های گلخانه‌ای در حال افزایش است و با توجه به وضعیت موجود و نبود کشش بازارهای داخلی و مشکلات صادرات، معلوم نیست با روند افزایش سطح و راه‌اندازی گلخانه‌های جدید وضعیت چطور خواهد بود.

ايجاد فرصت هاي شغلي مناسب براي جوانان و كار آموختگان كشاورزي

تنظیم دما و رطوبت خاک در کشاورزی معمولی از دست کشاورز خارج است اما در کشت به روش گلخانه، تنظیم دما، رطوبت محیط و نور امکان پذیر است و تولید محصولات کشاورزی در محلی که در آن محصول تولید نمی‌شود و تولید در زمانی که کشت محصول در هوای آزاد غیر ممکن است، از اهداف اصلی این نوع کشت به شمار می‌رود.

کشاورزان می‌توانند در این روش از امکان تولید بیش از یک محصول در سال در یک زمین کشاورزی برخوردار شوند، تنظیم برنامه کشت مطابق با نیاز بازار، اشتغال‌زایی بیشتر در واحد سطح، ایجاد فرصت های شغلی مناسب برای جوانان و کار آموختگان کشاورزی از دیگر مزیت‌های کشت در شرایط گلخانه است.

 

 

انتهای پیام/

 

 

برچسب ها: جهادکشاورزی ، تولید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار