وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت؛

از مشخص شدن تأثیر مثبت سوابق تحصیلی در کنکور ٩٨ تا اعلام شرایط ثبت نام ارز دانشجویی

وزارت علوم این هفته با اخبار متنوعی روبرو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در این بسته خبری مشاهده کنید.

از اعلام شرایط ثبت نام ارز دانشجویی تا مشخص شدن تأثیر مثبت سوابق تحصیلی در کنکور ٩٨به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در زیر دنبال کنید.

تفویض اختیار به دانشگا‌ها در خصوص اجرای آیین‌نامه یکپارچه آموزشی

مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم گفت:در حال حاضر به صورت مستمر این کار در حال بررسی است اما در ترم جاری قطعاً هماهنگی‌های بیشتری خواهیم داشت، ضمن اینکه این آیین‌نامه را به دانشگاه‌ها ابلاغ و به آنها تفویض اختیار کرده‌ایم تا شیوه‌نامه خود را تدوین کنند.

وی ادامه داد: برخی دانشگاه‌ها این شیوه‌نامه را تدوین و به وزارت علوم ارسال کرده‌اند و به برخی از دانشگاه‌ها هم مهلت داده‌ایم تا پس از ارسال شیوه نامه آن را کنترل کرده و عدم تعارض آن با خطوط قرمز و سیاست‌های کلان وزارت علوم را بسنجیم تا در نهایت به سمت اجرایی کردن این شیوه‌نامه اقدام کنند.

معاون آموزشی وزارت علوم اضافه کرد: علت تفویض اختیار به دانشگاه‌ها در اجرای آیین‌نامه یکپارچه آموزشی، انعطاف قائل شدن برای آنهاست تا بتوانند در برخی امورات با اختیار لازم، رفتار کنند. بخش‌هایی از این نظام‌نامه را به دانشگاه‌ها تفویض اختیار کرده‌ایم که این تفویض اختیار به دانشگاه‌های سطح یک و2 بیشتر بوده است تا آنها بتوانند با سرعتی بیشتر اقدام کنند.

وام شهریه دانشجویان افزایش می‌یابد

ذوالفقار یزدان مهر رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم گفت:امسال از محل درآمد اختصاصی صندوق با یک بانک تفاهم نامه‌ای امضا کردیم که در مجموع 320 میلیارد تومان است و حدود 100 میلیارد تومان آن عملیاتی می شود.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم اضافه کرد: در واقع این وام به دانشجویان شهریه پرداز دانشگاه های پیام نور، آزاد اسلامی، غیرانتفاعی و علمی و کاربردی پرداخت می شود.

یزدان مهر تصریح کرد: خوشبختانه امسال نسبت به سال قبل پوشش دهی صندوق رفاه برای ارائه وام شهریه گسترش پیدا می کند، و واگ گیرندگان افزایش پیدا می‌کنند.

وی در ادامه در خصوص افزایش مبلغ وام شهریه دانشجویان کاردانی غیرانتفاعی گفت: مبلغ وام دانشجویان غیرانتفاعی در مقطع کاردانی هر ترم 300 هزار تومان بود که به 500 هزار تومان در هر ترم افزایش یافت. امیدواریم با تخصص دولت و کمک های وعده داده شده سازمان برنامه و بودجه، روندی خوب دراین زمینه داشته باشیم.

بورسیه دانشجویان اسپانیایی در دانشگاه تهران

محمود نیلی احمد آبادی رئیس دانشگاه تهران گفت:در دهکده جهانی بسیاری از ارزش‌ها فراگیر شده، چرا که فطرت انسان به دنبال تعامل است و برای اینکه این تعامل با جهان به خوبی صورت گیرد، ابتدا لازم است پیوندی میان بدنه دانشگاه با سایر دانشگاه‌های جهان ایجاد شود، دانشگاه تهران تلاش کرده تا در این حوزه ارتباطات بین‌المللی خودش را وسیع‌تر کند و به حوزه‌های آموزشی جدید همچون حوزه ورزشی اهمیت می‌دهد؛ مناظره نیز می‌تواند این عرصه را با تعامل همراه سازد و گسترش دهد.

نیلی در ادمه با اشاره به بورسیه دانشجویان و محققین اسپانیایی افزود: قرار است با هماهنگی انجام شده میان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی دانشجویان و محققین اسپانیایی در دانشگاه های کشورمان بورسیه شوند تا بتوانند با ایران و زبان کشورمان اشنا شوند.

همکاری دستگاه قضا و دانشگاه آزاد برای حل حواشی

ابوالفضل شمس رئیس مرکز حراست دانشگاه ‌آزاد گفت:به منظور مقابله با افراد سودجو و تقابل با هجمه‌ها، دانشگاه آزاد به کمک مسئولان قضا و سرویس‌های اطلاعاتی پرونده‌ قضایی را تشکیل داده است.

رئیس مرکز حراست دانشگاه ‌آزاد درباره نتیجه این پرونده‌های قضایی اظهار کرد: ظرف دو یا سه روز آینده اطلاعات دقیق این پرونده منتشر خواهد شد و با متخلفان و افرادی که حاشیه‌ها و شایعاتی را پیرامون دانشگاه آزاد ایجاد کردند؛ مقابله می‌شود.

وی درباره حواشی دانشگاه آزاد بیان کرد: مجموعه‌ای از اتفاقات حاشیه‌ای و مشکلات ایجاد شده در انتخاب رشته پزشکی موجب تشکیل پرونده‌های قضایی شد؛ بخشی از این اعتراضات حق خانواده‌ها و بخشی دیگر به سبب کارشکنی‌هایی بوده که در مجموعه به وجود آمده است و مجموع این موضوعات در هم تنیده موجب پیگیری های جدی از سوی مسئولان دانشگاه شد.

تأثیر مثبت سوابق تحصیلی در کنکور ٩٨

در چهاردهمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو که عصر امروز در محل وزارت علوم برگزار شد، مصوب شده که سوابق تحصیلی متقاضیان ورود به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی از طریق آزمون سراسری در سال ۱۳۹۸ با «حداکثر ۳۰ درصد تأثیر مثبت» درنظر گرفته شود.

در این جلسه که با حضور وزیران علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش و اعضای شورای سنجش و پذیرش دانشجو برگزار شد، موارد ذیل به تصویب رسید:

 در پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی از سال ۹۸ به بعد حداقل ۸۵ درصد ظرفیت کل آموزش عالی صرفاً از طریق سوابق تحصیلی و خارج از فرایند کنکور سراسری انجام می‌شود.

آئین‌نامه اجرایی این مصوبه حداکثر تا یک ماه آینده در سازمان سنجش آموزش کشور تهیه و جهت تصویب به شورای سنجش و پذیرش ارائه می‌شود؛ این آیین‌نامه باید قبل از ثبت‌نام کنکور سراسری اطلاع‌رسانی شود.

 در پذیرش دانشجو برای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور به روش پذیرش با آزمون در سال ۱۳۹۸، سوابق تحصیلی با حداکثر ۳۰ درصد تاثیر مثبت ملاک قرار می‌گیرد.

شرایط ثبت نام ارز دانشجویی اعلام شد

طبق بخشنامه بانک مرکزی مبنای نرخ ارز درخصوص حواله های ارزی، نرخ ارز حواله مندرج در سامانه معاملات الکترونیکی ارز (ETS) و در مورد اسکناس، نرخ ارز اسکناس مندرج در سامانه مذکور است و ارز دانشجویی صرفاً در بازه زمانی 1/7/97 تا 29/12/97- از مهر تا اسفند 1397 تعلق می گیرد.

باتوجه به تغییر سامانه ارزی از سامانه مشارکت دانشجویی (نشا) به سامانه جامع دانشجویی سجاد، کلیه دانشجویان متقاضی در مرحله اول در سامانه جدید (سامانه سجاد) ثبت نام کرده و در مرحله بعدی درخواست ارز دانشجویی نمایند.

طبق بخشنامه بانک مرکزی، ارز دانشجویی به مقاطع دکتری، کارشناسی ارشد تعلق می گیرد و برای مقطع کارشناسی، تنها دانشجویانی که شروع به تحصیل آنها قبل از 31/2/97 بوده است، می توانند درخواست کنند.

زمان برگزاری آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد مشخص شد

علیرضا رهایی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی گفت:یکی از موضوعات مطرح شده پیشنهاد حوزه دانشجویی و فرهنگی در مورد معادل سازی دوره های آموزشی فرهنگی معرفت رضوی با یکی از دروس معارف بود که با توجه به برنامه زمان بندی و آزمون درس به تصویب اعضا رسید.

وی با بیان اینکه شیوه نامه پذیرش دانشجو در واحد لبنان یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در این جلسه بود، اظهار کرد: موضوع پذیرش دانشجو در واحد لبنان با توجه به شرایط پذیرش بدون آزمون و آیین نامه های موجود به تصویب رسید.

رهایی با بیان اینکه در این جلسه مصوب شد آزمون جامع دوره ی در نیمه اول دی ماه 1397 برگزار شود، اظهار داشت: این موضوع با توجه به تأخیر در ارائه منابع به دانشجویان و در جهت امکان آمادگی بیشتر آنها صورت گرفت و این آزمون با نظارت استانی برگزار می شود.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: در برگزاری آزمون جامع از مشارکت اساتید تدریس کننده دروس در همه واحدها در طراحی سؤال استفاده خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار