رئیس انجمن جراحان پلاستیک ایران مطرح کرد؛

تبلیغات گمراه کننده؛ علت اصلی افزایش جراحی زیبایی/ جراحی‌هایی که در آرایشگاه انجام می‌شود قابل اطمینان نیست

لزوم ارجاع برخی از مراجعان به کیلنیک‌های زیبایی به روانشناس/ دردسر سازی تکنسین‌های اتاق عمل زیباییبیژنی گفت: اگر بیماری که برای جراحی زیبایی به مطب مراجعه می‌کند مشکل روانی داشته باشد معضلی بزرگ برای خود، خانواده و پزشک ایجاد می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی بیژنی رئیس انجمن جراحان پلاستیک ایران درباره دومین کنگره بین‌المللی بزرگان جراحی پلاستیک و زیبایی در راینو پلاستی اظهار کرد: این کنگره شامل ۲ بخش است؛ بخش اول جراحی پلاستیک و زیبایی در رینوپلاستی است که به صورت بین‌المللی و با حضور ۵ سخنران خارجی و ۵ سخنران داخلی برگزار می‌شود و در چند پانل صرفا به بررسی جراحی راینوپلاستی می‌پردازد، بخش دیگر کنگره به صورت داخلی با محوریت بادی کانتورینگ یا به عبارتی جراحی پلاستیک اندام برگزار می‌شود.

بیژنی اظهار کرد: متاسفانه امروز شاهد هستیم که بسیاری از متخصصین بیهوشی یا متخصصین عمومی حتی در آرایشگاه‌ها به انجام جراحی های زیبایی تزریق ژل و تزریق بوتاکس می‌پردازند که به معضل بزرگی در این رشته تبدیل شده است.

وی ادامه داد: یک پزشک حتی اگر تخصص رشته را نداشته باشد با موازین پزشکی آشناست، این موضوع در حالی است که جراحی هایی که در آرایشگاه انجام می شود قابل اطمینان نیست.

رئیس انجمن جراحان پلاستیک ایران گفت: در مجموع ۳۶۰ فوق تخصص جراحی زیبایی داریم که جزو انجمن جراحان پلاستیک هستند و انجمن آن‌ها را تایید کرد و می توان اسامی آنها را روی سایت انجمن مشاهده کرد، البته در مورد جراحی راینوپلاستی متخصص گوش و حلق و بینی هم اجازه اقدام دارند که در نتیجه تعداد پزشکان این رشته را به بیش از ۱۰۰۰ نفر می رسند.

وی با اشاره به قطعی نبودن آمار جراحی های انجام شده، تأکید کرد: در برخی موارد شاهد برگزاری کارگاه‌های رسمی از طرف کسانی که اصلا تایید شده این رشته نیستند، هستیم که  برگزاری این کارگاه ها از سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت پیگیری خواهیم شد.

علت شیوع جراحی‌های زیبایی توسط افراد غیر متخصص

 رئیس انجمن جراحان پلاستیک ایران درباره علت شیوع جراحی توسط افراد غیر متخصص تصریح کرد: تبلیغات غیر منطقی و گمراه کننده که اغلب در فضای مجازی شاهد آن هستیم می تواند علت اصلی افزایش این جراحی‌ها در جامعه باشد، توجه داشته باشید که انجام هر عمل جراحی ممکن است با عارضه همراه باشد اما اگر این جراحی توسط فرد متخصص انجام شود، احتمال وقوع عارضه به حداقل رسیده و در صورت بروز آن توانایی کنترل آن را دارند اما انجام این جراحی ها توسط افراد غیرمتخصص می‌تواند عوارضی جبران ناپذیر برای بیمار به همراه داشته باشد.

بیژنی ادامه داد: تمام عمل های جراحی، کد استاندارد از پیش تعیین شده دارند و اگر در هنگام انجام عمل جراحی نیاز به انجام کارهای اضافی باشد؛ مثلا در هنگام انجام عمل بینی ممکن است بیمار انحراف بینی و پولیپ نیز داشته باشد که کد های لازم وارد می‌شوه وسازمان‌های نظارتی برخی از پرونده‌ها را با بیماران چک می کنند، پس جایی برای دریافت هزینه بیشتر وجود ندارد. توجه داشته باشید که مطالب ذکر شده برای انجام عمل های جراحی هستند و تزریق ژل و بوتاکس می تواند در مطب ها نیز انجام شود.

جراحی راینوپلاستی بینی؛ شایع ترین جراحی زیبایی کشور

این متخصص جراحی های پلاستیک و زیبایی تشریح کرد: کماکان جراحی راینوپلاستی بینی شایع ترین جراحی زیبایی کشور است و بعد از آن بیشتر افراد برای انجام جراحی های پلک فیس لیفت بینی، بالا بردن ابرو و لیفت پیشانی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند.

وی گفت: توجه داشته باشید که همیشه برای این چنین جراحی های به پزشکان متخصص مراجعه کنید، قطعاً یک پزشک متخصص جراحی بینی را برای یک دختر ۱۴ ساله انجام نمی دهد حداقل سن جراحی بینی ۱۷ سال است و باید رشد کامل در بدن بیمار انجام شده باشد، همچنین یک جراح پلاستیک هیچگاه یک جراحی غیر معمول مثل تغییر فرم چشم را انجام نمی‌دهد چراکه ممکن است عوارضی ناخوشایند مانند تغییر فرم قرنیه چشم را در پی داشته باشد.

بیژنی درباره مشکلات ایجاد شده به دلیل بروز تحریم‌ها اظهار کرد: خوشبختانه تا به امروز کمبود خاصی را شاهد نبودیم، تنها در چند روز گذشته کمبود برخی نقص های مخصوص دیده می‌شد که به جای وارد کردن از کشورهای اصلی از برخی کشورها مثل هند و چین وارد بازار شدند و مشکل خاصی هم برای بیمار ایجاد نمی کند، اما موقع بستن زخم جراح را اذیت میکند.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت تمام اقدامات لازم را برای کنترل متریال ورودی به این بازار پزشکی می کند اما در برخی موارد مثل نخ بخیه که تاثیر چندانی بر سلامت بیمار ندارد کنترل کمی سخت تر می شود.

لزوم ارجاع برخی مراجعان کلینیک‌های زیبایی به روانشناس

وی درباره اهمیت و حضور روانشناس در کنار پزشکان جراحی پلاستیک و زیبایی گفت: اگر بیماری برای جراحی زیبایی به مطب مراجعه کنند و مشکل روانی داشته باشد معضل بزرگی برای خود بیمار خانواده او و پزشکی ایجاد می‌کند معمولاً وقتی پیشنهاد مراجعه به یک روانشناس را مطرح می‌کنیم بیمار از من دلخور شده ناراحت می‌شود اما هر کسی ممکن است برای مشورت در مورد برخی از مشکلات خود نیاز به روانشناس داشته باشد.

تکنسین‌های اتاق عمل زیبایی دردسرساز هستند

این متخصص جراحی پلاستیک و زیبایی افزود: یکی از بزرگترین مشکلاتی که هم اکنون با آن مواجه هستیم تکنیسین‌هایی هستند که در اتاق عمل با پزشک جراح همراهی کرده و با همان حداقل آموخته هایی که دارند شروع به انجام جراحی های زیبایی می کنند و تعداد آنها روز به روز در حال افزایش است، کنترل این افراد او بسیار مشکل حتی که در بسیاری از موارد با اسم متخصصی که در کنار او کار می‌کردند اقدام به انجام این جراحی ها می کند.

در ادامه این نشست حامد باطنی متخصص جراحی پلاستیک و زیبایی و و نایب رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی بیان کرد: جراحان زیبایی طیف وسیعی از بیماران را مورد درمان قرار می‌دهند از چند جمله آنها بیماران مادرزادی هستند که ممکن است در سن پایین نیاز به انجام این جراحی ها داشته باشند و برخی دیگر هم جراحی های لیفت صورت باید برای سنین بالاتر طراحی شده‌اند اما شایع ترین سن برای انجام جراحی های زیبایی بخصوص بینی دهه سوم زندگی است.

باطنی ادامه داد: صرف نظر از هر چیز دیگری در مجموع انجام جراحی زیبایی در همه دنیا رو به افزایش است و خوشبختانه سطح کیفیت انجام این جراحی در کشور ما بسیار بالاست به طوری که در حالت معمول با توجه به سطح کیفیت بالا و قیمت پایین جراحی های زیبایی در کشور ما دارند، بسیاری از افراد از بسیاری از کشورها به خصوص کشورهای اطراف هم برای انجام این عمل های زیبایی به ایران مراجعه می کنند مقدار جذب این بیماران به عوامل زیادی بستگی دارد و بسیاری از موسسات در برخی کشورها نمایندگی دارند و در این زمینه فعالیت می‌کند.

وی یادآوری کرد: مهم ترین اقدام بیمار برای دوری از عوارض احتمالی این جراحی‌ها انتخاب پزشک متخصص و مناسب است چرا که ممکن است شما اصلا احتیاج به انجام عمل جراحی زیبایی نداشته باشیم بسیاری از بیماران بعد از مراجع مطب پزشکان متخصص و داشتن درخواست های نامتعارف باززگردانده می‌شود و از انجام عمل منصرف می‌کند همچنین بیشترین شکایت صورت گرفته از افراد غیر متخصص بود؛ بهترین راه دسترسی به این افراد استفاده از منابع معرفی پزشک، مراجعه به چند پزشک و بررسی آنهاست تا بهترین متخصص را با توجه به نیاز خود انتخاب کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار