بلومبرگ: تلاش مکرون در کاهش تنش‎ها با ترامپ چندان موفقیت‌آمیز نبود

بلومبرگ در گزارشی نوشت رئیس‌جمهور فرانسه سعی کرد تنش‌ها را با ترامپ در ارتباط با نیروی دفاعی اتحادیه اروپا و تحریم‌های آمریکا علیه ایران کاهش دهد، اما چندان موفق نبود.

بلومبرگ: تلاش مکرون در کاهش تنش‎ها با ترامپ چندان موفقیت‌آمیز نبودبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، بلومبرگ با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، سعی کرد تنش ها را با دونالد ترامپ، همتای آمریکایی‌اش در ارتباط با نیروی دفاعی اتحادیه اروپا و تحریم‌های ضدایرانی واشنگتن کاهش دهد اما چندان موفق نبود.

مکرون صبح روز شنبه در آستانه برگزاری مراسم صدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول، در کاخ الیزه در پاریس میزبان دونالد ترامپ بود.

رئیس‌جمهور فرانسه این هفته در یک گفتگوی رادیویی اعلام کرد وجود یک "اروپایی قدرتمند و مستقل" برای دفاع از منافع این قاره در مقابل چین، روسیه و "حتی آمریکا" مهم است. ترامپ پس از رسیدن به فرانسه، در توئیتی پیشنهاد مکرون را "به شدت توهین آمیز" توصیف کرد. مکرون بی‌درنگ تلاش کرد این اختلاف نظر را کاهش دهد. رئیس‌جمهور فرانسه در آغاز نشست با ترامپ گفت: "همکاری های دفاعی ما بسیار مهم است." او همچنین گفت: "من با رویکرد رئیس جمهور ترامپ در این باره اشتراک نظر دارم که ما باید سهم بیشتری در ارتباط با ناتو داشته باشیم و به همین دلیل، من بر این باورم که پیشنهاد من در ارتباط با دفاع از اروپا به واقع در راستای همین روند قرار دارد."

ترامپ در واکنش به این اظهارات مکرون، گفت: "من آنچه را که شما در ارتباط با مسئولیت مشترک گفتید، تمجید می کنم. ما می دانیم که رویکرد من در این زمینه چیست و ما می خواهیم اروپایی قدرتمند داشته باشیم و این برای ما بسیار حائز اهمیت است." رئیس جمهور آمریکا همچنین گفت: "به هر روشی که ما این کار را بتوانیم انجام دهیم، بسیار خوب است و این همان چیزی است که هر دوی ما خواهان آنیم."

ترامپ خواهان این موضوع شده است که کشورهای عضو ناتو هزینه های بیشتری را در ارتباط با امور دفاعی خود اختصاص دهند. او این سؤال را مطرح کرده است که آیا آمریکا باید در این ائتلاف باقی بماند یا خیر. مکرون و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، هر دو آشکارا این سوال را مطرح کرده اند که آیا اروپا در زمان وقوع یک جنگ می تواند روی کمک های آمریکا حساب کند یا خیر.

رئیس جمهور فرانسه همچنین طرح ترامپ را برای خارج شدن از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد 1987 را مطرح کرد که به گفته آمریکا، روسیه آن را نقض کرده است. مکرون در سخنان خود در حین بازدید از میدان های نبرد مربوط به جنگ جهانی اول گفت اروپا "قربانی اصلی" تصمیم ترامپ است. او به ترامپ گفت که در این باره باید با اروپایی ها رایزنی می شد.

هدف از اظهارات مکرون در ارتباط با همکاری های دفاعی قدرتمندتر ایجاد تنش های جدید نبود و موضع او موضع جدیدی نیست.

در ادامه گزارش آمده است ترامپ و مکرون همچنین اختلافات شدید در ارتباط با مسائل تجاری و تحریم های آمریکا علیه ایران دارند، اما در نزدیک کردن رویکردهای‌شان در الیزه با موفقیت کمی همراه شدند.

دولت ترامپ با وجود مخالفت های بین المللی، تحریم ها را بار دیگر بر ایران اعمال کرد و صدها شرکت و شخص ایرانی را در فهرست تحریم قرار داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار