جامعه بدون مطالعه نمی تواند به توسعه برسد/ تغییر ذائقه جوانان از فضای مجازی به سمت کتابخوانی

سرانه مطالعه یکی از شاخصه‌­های ارزیابی رشد توسعه و پیشرفت فرهنگی هر کشور است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد  ؛  غربت کتاب و کتابخوانی و سیر نزولی مطالعه از جمله نگرانی‌های جامعه  است .

کاهش سرانه مطالعه باعث شده متخصصان و کارشناسان بعضی اوقات از عباراتی مانند نامهربانی با یار مهربان و قهر فرهنگی برای توصیف این وضعیت استفاده کنند.

اولویت نداشتن تلاش برای ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه، قیمت سرسام آور کتاب و کاغذ، وابستگی جوانان به فضای مجازی، اهمیت ندادن به فعالان عرصه فرهنگ و نویسندگی  به شکل شایسته و سایه افکندن دغدغه‌های اقتصادی و اجتماعی بر ذوق فرهنگی شهروندان از جمله چالش‌های حوزه کتاب و کتابخوانی است.

بنابر این باید با تدابیر ذائقه جوانان را از فضای مجازی به سمت کتابخوانی تغییر دهیم.

غرق شدن در صفحات فضای مجازی اجازه ورق زدن کتاب را گرفته است

تحقیقات نشان داده افرادی که در طول زندگی خود فعالیت ذهنی داشتند، ۳۲ درصد کمتر از دیگران با مشکلات ذهنی در دوران پیری مواجه می‌شوند و سرعت کاهش توانایی مغز و حافظه در کسانی که فعالیت ذهنی ندارند، ۴۸ درصد بیشتر است.

اجرای برنامه‌های فرهنگی متنوع، جهت بالا بردن سرانه مطالعه

رقیه دوست فاطمی‌ها مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان یزد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد  ؛ گفت: در حال حاضر ۱۱۱ کتابخانه عمومی در استان فعالیت می‌کنند، همچنین ۹۷ کتابخانه نهادی، ۱۳ باب کتابخانه مشارکتی و ۱ کتابخانه مستقل نیز در استان فعال هستند.

دوست فاطمی‌ها افزود: در حال حاضر ۱۰۸هزار ۲۱۲ نفر یزدی در کتابخانه‌های عمومی استان عضو هستند.

غرق شدن در صفحات فضای مجازی اجازه ورق زدن کتاب را گرفته است

وی با اشاره به ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه گفت: اجرای برنامه‌های فرهنگی متنوع جهت بالا بردن سرانه مطالعه در استان جزء اولویت‌های اصلی کتابخانه‌های عمومی استان در سال ۹۷ است.

دوست فاطیمی افزود: برای افزایش کتابخوانی برنامه‌هایی از جمله افزایش تعداد کتابخانه ها، استاندارد سازی و بازسازی کتابخانه ها، شاداب سازی فضای کتابخانه‌ها و بخش‌های کودک، ارسال منابع کتابخانه‌ای جدید به کتابخانه‌ها و جلب نظر اعضا در دستور کارقرار گرفته است.

شاداب سازی بیش از ۸۰ بخش کودک در کتاخانه های عمومی

وی با اشاره به اینکه سن کودکی و نوجوانی در شکل گیری شخصیت آینده افراد بسیار حساس و تاثیرگذار است، ادامه داد: ما با علم به این موضوع سعی داریم تا از این فرصت استفاده نموده و نسل جدید را با لذت مطالعه و کتابخوانی آشنا کنیم، در سه سال اخیر بیش از ۸۰ بخش کودک شاداب سازی و فضای بسیار مناسبی برای انجام فعالیت‌های کتاب محور حوزه کودک فراهم شده است.

کارگاه‌های مادر و کودک با رویکرد مطالعه و برنامه‌های اوقات فراغت تابستانی کتابخانه‌ها بسیار مورد توجه مردم واقع شده و استقبال پرشور کودکان و نوجوانان را به دنبال داشته است.

دوست فاطمی‌ها افزود: در آستانه هفته کتاب و کتابخوانی برنامه‌های متعددی از جمله طرح یک داستان تازه یک استکان چای در جوار آرامگاه سومین شهید محراب، نشست آب و کتاب با حضور پانلی یزدی و همایش تجلیل از کتابداران برتر سراسر استان در طول هفته کتاب و کتابخوانی برگزار می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد ادامه داد: اجرای طرح چهل جشن کتاب در ۴۰ شهر، رونمایی از باغ کتاب و افتتاح نمادین چند باشگاه کتاب خوانی از جمله برنامه‌هایی است که در هفته کتاب اجرا می‌شود.

دوست فاطمی‌ها گفت: اهدای کتاب به مدارس محروم، اجرای طرح سفیران دانایی، رونمایی از نخستین کتابفروش سیار استان، برپایی جشنواره تقدیر از مروجان کتاب خوانی و کتابگردی از دیگر برنامه‌های هفته است.

برتری کتابخانه‌های یزد در شاخص کشوری

حامد عطار‌ها معاون اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان یزد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد  ؛  گفت:کتابخانه‌های عمومی یزد در پنج شاخص کمی مانند سرانه کتابخانه‌ها، تعداد نسخ و زیربنای کتابخانه‌ها، رتبه برتر کشوری را به خود اختصاص داده است.

عطار‌ها افزود: سرانه کتابخانه‌ها در کشور به ازای هر ۱۸ هزار نفر یک کتابخانه است که در استان یزد این آمار به ۱۰ هزار و ۲۸۵ نفر می‌رسد.

غرق شدن در صفحات فضای مجازی اجازه ورق زدن کتاب را گرفته است

وی گفت:استان یزد دارای ۲ میلیون و ۹۴ هزار و ۵۰۴ نسخه کتاب و ۶۴ هزار و ۹۶۷ مترمربع مساحت زیربنایی کتابخانه است.

فعالیت یکهزار باشگاه کتابخوانی در یزد

مجید جوادیان زاده مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان یز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد  ؛ با اشاره به فعالیت ١٠٠٠باشگاه کتابخوانی دراین استان گفت:تاکنون ۱۵ هزار نفر به عضو این باشگاه هستند که در امر کتابخوانی فعالیت می‌کنند.

جوادیان زاده با اشاره به شعار باشگاه‌های کتابخوانی یزد، افزود: این مراکز با شعار یزد جهانی، هزار باشگاه دانایی فعالیت می‌کنند.

وی گفت: امیدواریم با فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده و راه‌اندازی باشگاه‌های کتابخوانی در سطح استان، بتوانیم امسال عنوان پایتخت کتاب ایران را برای استان یزد به دست آوریم.

غرق شدن در صفحات فضای مجازی اجازه ورق زدن کتاب را گرفته است

جوادیان زاده ادامه داد: امسال ۱۰۰ روستای یزد در طرح روستا و عشایر دوستدار کتاب شرکت کردند که امیدواریم همچون سال‌های گذشته عنوان برتر را در کشور کسب کنند.

جهت افزایش سرانه مطالعه با همکاری اصحاب قلم و دستگاه‌های فرهنگی و انتخاب راهکار‌های مناسب می‌توان افراد جامعه را با کتاب و کتابخوانی آشتی داد.

انتهای پیام/ی

گزارش از وحیده جلالی

برچسب ها: کتاب ، معرفی کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار