باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

بازار دستگاه ایرانی جراحی الکتریکی در دست یک شرکت دانش بنیان/ وقتی صادرکننده داخلی عطای صادرات را به لقایش می بخشد

وضع قوانین بازگشت ارز صادرات به سیستم بانکی صادرکنندگان را  با چالش های بسیاری مواجه کرده است  و حتی برای این کار صادرکنندگان را تهدید به لغو فعالیت و تولید کرده اند.
 
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ «حمایت» مسئله‌ای است که همه تولیدکنندگان داخلی انتظار آن را از دولت، همه مسئولان و حتی مردم دارند، وقتی کشوری در دوران تحریم به سر می‌برد این تولیدکنندگان داخلی به ویژه دانش‌بنیان‌ها هستند که باید با حمایتشان تلاش کرد تا از تهدید‌ها در دوران تحریم فرصت ساخت و بتوان اقتصاد کشور را بر روی ریل دانش به حرکت درآورد و چرخ صنعت و اشتغال باسرعت زیادی به گردش در بیاید.

اما گاهی قوانین و مصوبه‌هایی به تصویب می‌رسند که نه تنها دست و پای تولیدکننده داخلی را نمی‌بندد که حتی تولیدکننده را با نگرانی اشباع شدن بازار با محصولات خارجی مواجه می‌کند.

صادرات در زمانی که با افزایش نرخ ارز در کشور روبه رو هستیم ترفند خوبی برای ارزآوری است، اما برخی قوانین صادرکنندگان را با چالش مواجه می‌کند تا جایی که گاهی صادرکننده ایرانی به اصطلاح عطای آن را به لقایش می‌بخشد.

بازار دستگاه ایرانی جراحی الکتریکی در دست یک شرکت دانش بنیان/ وقتی صادرکننده ایرانی عطای صادرات را به لقایش می بخشد

شرکت دانش بنیانی که از دل دانشگاه برخاسته است

کاویانی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان تولیدکننده تجهیزات پزشکی با بیان اینکه ایجاد شرکت دانش بنیان ما از یک پایان نامه کارشناسی ارشد کلید خورد، گفت: ما از سال ۷۱ طراحی و تولید سیستم الکتریکی برای جراحی را در جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران آغاز کرده بودیم.

وی ادامه داد: زمانی که محصول وارد بازار شد در قالب یک شرکت دانش بنیان از سال ۱۳۷۴در پارک فناوری دانشگاه تهران کار ادامه پیدا و شرکت دانش بنیان ما فعالیت خود را با هدف تولید و طراحی تجهیزات پزشکی آغاز کرد و اکنون شرکت علمی مهندسی دانش بنیان ما تجهیزات و امکانات مورد نیاز را برای تولید تجهیزات پزشکی مورد نیاز مشتریان داخلی و خارجی را فراهم کرده است.

تولید اولین دستگاه ایرانی جراحی الکتریکی در یک شرکت دانش بنیان

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان تولیدکننده تجهیزات پزشکی اظهار کرد: اولین دستگاه ایرانی جراحی الکتریکی را با موفقیت طراحی و تولید کرده است، الکتروکوتر‌های تولید شده تحت آزمایش سخت‌ترین استاندارد‌های جهانی قرار گرفته است و معتبرترین جراحان ایرانی آن را تایید کرده اند.

وی افزود: دستگاه الکتروسرجری بر اساس جریان‌های فرکانس بالا و استفاده از اثر حرارتی این جریان هاست؛ وقتی فرکانس جریان الکتریکی از حدی بالاتر می‌رود اعصاب و بافت‌ها دیگر به جریان واکنش نشان نمی‌دهند و فقط اثرات حرارتی باقی می‌ماند که از ان می‌توان برای برش انعقاد و اتصال رگ‌ها استفاده کنیم و از سیستم‌هایی کمک گرفته ایم که کیفیت و قابلیتی نزدیک مدل‌های امریکایی ارائه می‌کنیم.

تحقق اشتغالزایی و تولید به دست دانمشندان ایرانی

کاویانی با اشار به اشتغالزایی حدود ۴۰ نفربه طور مستقیم و حدود ۵۰ نفر به طور غیر مستقیم،گفت: تاکنون توانسته ایم علاوه بر پروانه ساخت که از اداره کل تجهیزات پزشکی گرفته ایم، گواهینامه ISO و CE اتحادیه اروپا را اخذ کنیم و این بدان معناست که ما همه استاندارد‌های اتحادیه اروپا را برای تولید تجهیزات پزشکی جراحی الکتریکی داریم و محصول ما می‌تواند به اتحادیه اروپا صادر شود.

وی به افتخاراتی که تاکنون این شرکت دانش بنیان کسب کرده است اشاره کرد و گفت: شرکت دانش بنیان ما تاکنون موفق شده عنوان صادرکننده برتر، شرکت دانش بنیان برتر، شرکت صادرکننده و جهان گرای برتر و فن افرین برتر را کسب کند.

بازار دستگاه ایرانی جراحی الکتریکی در دست یک شرکت دانش بنیان/ وقتی صادرکننده ایرانی عطای صادرات را به لقایش می بخشد

تولید تجهیزات جراحی با استاندارد‌های اتحادیه اروپا

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان تولیدکننده تجهیزات پزشکی اظهار کرد:  ۲۰ سال   است که در  تولید دستگاه‌های الکتروسرجری فعالیت می کنیم و  جراحان مشکل پسند ایرانی متقاعد شده اند که دستگاه ما کیفیت مشابه نمونه اروپایی و امریکایی را دارد و از آن حین جراحی استفاده می کنند.

کاویانی اظهار کرد: دستگاه الکرتوسرجری ما دارای ویژگی خاصی است که تا قطر ۷ میلیمتر عروق را می‌تواند ببندد که این مسئله تحول عظیمی در جراحی ایجاد کرده است، همچنین تکنیک ارگون پلاسا را به کار گرفته ایم که در عمل‌های تخصصی مانند پیوند کیفیت کار را فوق العاده بالا می‌برد.

دستگاه جراحی الکتریکی ایرانی با یک هفتم قیمت نمونه خارجی

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان تولیدکننده تجهیزات پزشکی درباره قیمت تجهیزات پزشکی جراحی الکتریکی در مقایسه با نمونه‌های خارجی گفت: دستگاه‌های الکتروسرجری ما بسته به قیمت ارز نمونه‌های ما یک سوم تا یک هفتم نمونه‌های خارجی به بازار عرضه می‌شود و طراحی و تنگولوژی محصول کاملا ایرانی است.

وی افزود: ما هیچ مهندسی معکوسی نداشته ایم و به جز قطعاتی که فقط نمونه خارجی آن در بازار وجود دارد، مابقی قطعات و طراحی محصول ما کاملا ایرانی و دانش بنیان است و ظرفیت تولید ما متناسب با نیاز روز است و حدود ۴۰۰ دستگاه سالیانه تولید می‌کنیم.

ارزآوری ۳۰۰ هزار دلاری با صادرات دستگاه الکتریکی جراحی ایرانی

کاویانی درباره صادرات تجهیزات پزشکی جراحی الکتریکی گفت: به ۱۰ کشور همچون ترکیه، یمن، سودان بلاروس، اوکراین، اندونزیدر برحه‌های زمانی مختلف صادرات داشته ایم و دستگاه الکتروسرجری ایرانی به طور مستمر به کشور‌های عراق، هندوستان، سوریه، بلاروس و اندونزی صادر می‌شود.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان تولیدکننده تجهیزات پزشکی به ارزآوری حاصل از صادرات دستگاه‌های الکتریکی جراحی اشاره کرد و افزود: صادرات ما در سال گذشته حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دلاربوده است که این رقم ۱۵ درصد تولید ما را شامل می‌شود.

بازار دستگاه ایرانی جراحی الکتریکی در دست یک شرکت دانش بنیان/ وقتی صادرکننده ایرانی عطای صادرات را به لقایش می بخشد

تهدیدصادرکنندگان ایرانی برای بازگشت ارز به سیستم بانکی

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات ما برگرداندن ارز ناشی از صادرات به سیستم بانکی کشور است، اظهار کرد: به دلیل تحریم‌ها و نوسانت ارزی مقرراتی ایجاد کردند که ما تا سه ماه فرصت داریم ارز ناشی از صادرات را باید ب. سیستم بانکی بازگردانیم و این مصوبه مشکلات بسیاری برای ما ایجاد کرده است، زیرا گاهی تا ۶ ماه طول می‌کشد تا پول حاصل از فروش محصول به دستمان برسد.

کاویانی ادامه داد: بر اساس مقررات باید برگرداندن پول ناشی از صادرات از مسیر صرافی‌ها اتفاق بیفتد و این مسئله در شرایطی که به سختی صادرات محصول ایرانی انجام می‌شوند و تولیدکنندگان باید در تحریم‌ها تلاش کنند تا اروپایی‌ها محصول ایرانی را بخرند کار را برای تولید کنندگان سخت‌تر می‌کند.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان تولیدکننده تجهیزات پزشکی گفت: این مقررات دست و پا گیر برای شرکت‌های دانش بنیانی که صادرات آن‌ها رقم ریالی پایینی، چون ۲۰۰ هزار دلار است توجیحی ندارد.

وی افزود: ما را تهدید می‌کنند که اگر ارز را ظرف سه ماه به سیستم بانکی برنگردانید معافیت‌های مالیاتی و کارت بازرگانی شما را لغو می‌کنیم و این‌ها برای ما ایجاد نگرانی و مشکل می‌کند.

بازار دستگاه ایرانی جراحی الکتریکی در دست یک شرکت دانش بنیان/ وقتی صادرکننده ایرانی عطای صادرات را به لقایش می بخشد

تبعیض بین واردکنندگان و تولیدکنندگان تجهیزت پزشکی

کاویانی به مشکل تامین ماده اولیه تجهیزات پزشکی اشاره کرد و گفت: به دلیل تغیر مقررات ارزی در مورد تامین قطعات دچار مشکل شده ایم حتی اگر بخواهیم ارز صادراتمان را برای تامین قطعات استفاده کنیم و مقرراتی که ایجاد کرده اند روند تولید ما را کند کرده است.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان تولیدکننده تجهیزات پزشکی با اشاره به مصوبه واردات آزاد ۳۵ قلم تجهیزات و ملزومات پزشکی گفت: اخیرا مصوبه‌ای هیئت وزیران به تصویب رسانده است که بر اساس آن واردات ۳۵ قلم ملزومات و تجهیزات پزشکی در شرایط ضروری آزاد اعلام شده است.

وی اظهار کرد: این در حالی است که ما تولیدکننده انحصاری نیستیم هرچند که در ۲۰ سال اخیر توانسته ایم با قیمت و کیفیت بالا نیاز بازار را تامین کنیم، حالا با این مصوبه معلوم نیست که آیا واردات ۳۵ قلم تجهیزات و ملزومات پزشکی با ارز دولتی انجام می‌شود؟.

کاویانی ادامه داد:اگر این اتفاق بیفتد و واردکنندگان بتوانند با ارز دولتی این تجهیزات پزشکی را وارد کنند، این بین تولیدکننده و واردکننده تبعیض نارواست، زیرا ما از ارز دولتی استفاده نمی‌کنیم و تمام قطعاتمان را با ارز آزاد یا ارز ناشی از صادرات خریداری می‌کنیم و این درست نیست که سوبسید در فضای تحریم به تولیدکننده اروپایی یا امریکایی که تولیدکنندگان ایرانی را تحت فشار قرار می‌دهند تا آن‌ها را از میدان به در کنند.

تاخیر در پرداخت مطالبات چالش همیشگی شرکت‌های تجهیزات پزشکی

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان تولیدکننده تجهیزات پزشکی در مورد وصول مطالبات گفت: وصول مطالبات شرکت‌های تجهیزات پزشکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی با تاخیر بسیاری انجام می‌شود و به عنوان مثال ما مناقصه‌ای را سال ۹۱ برنده شدیم و ۱۰ درصد حسن انجام کارمان را هنوز نگرفته ایم و ما را به بهانه‌های مختلف سر می‌دوانند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.