کتاب و کتاب خوانی، عالمیست همیشه بهاری چرا که دانش، همواره طراوت، رشد و شکوفایی را به همراه می آورد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، روز بیست و چهارم آبان ماه، آغاز هفته کتاب و کتاب خوانی است. در این هفته، با اجرای برنامه هایی که به وزش نسیم معرفت از سوی دریای کتاب و معانی ناب به سمت اندیشه همگان می انجامد، می کوشیم تا به تقویت فرهنگ مطالعه و گسترش سطح آگاهی های عمومی مدد رسانیم.

  کتاب، همچون خورشید، فضای زندگی را روشن می کند و به همگان نور، شور و گرما می بخشد. کتاب، مثل باران بر سرزمین دل ها می بارد و اندیشه ها و کردارها را رونق، زیبایی و طراوت می دهد. کتاب، نقشی به مانند پرندگان به آدمی دارد که او را برای اوج و بال کشیدن و پرواز آماده می سازد. در پرتو کتاب است که شکوفایی، سرسبزی و بالندگی فرهنگ دینی ما به اوج می رسد. کتاب، والاترین جایگاه را در گستره های فردی و اجتماعی داراست که بر اندیشه ها و دل ها می درخشد و پیوسته بر زندگانی نورافشانی خواهد کرد.

نامهربانی با یار مهربان //  حکایت کتاب هایی که اکنون دیگر جایگاهی در میان دستان مان ندارند

بی شک گسترش کتاب خوانی به عنوان ضرورتی اجتناب ناپذیر، تنها زمانی به فرهنگی عمومی تبدیل می شود که جامعه آن را نیازی پایان ناپذیر و وسیله ای برای رشد و پویایی شخصیت خود بداند و مطالعه، در کنار سایر کارهای روزانه، در زندگی مردم وارد شود و این گونه نباشد که کتاب، به افراد خاصی از جامعه اختصاص داشته باشد ؛ بلکه همگان تکامل و پیشرفت را در انس با کتاب بدانند. البته گسترش کتاب خانه و چاپ فراوان کتاب و کارهایی مثل این نیز بی تأثیر نیست، ولی نکته مهم، همان ایجاد میل و انگیزه در افکار جامعه است ؛ یعنی برنامه ریزی ها به گونه ای باشد که احساس نیاز به کتاب در جامعه زنده شود.

بر همین اساس تأثیر عمیق کتاب در گسترش فرهنگ جامعه و سرعت بخشیدن به پیشرفت روزافزون آن، انکارناپذیر است و نمی توان توسعه و رشد همه جانبه جامعه را، بدون در نظر گرفتن مطالعه و کتاب مورد بحث و نظر قرار داد. از این جهت، کتاب و کتاب خوانی، از مقوله های قابل توجه فرهنگی است که ترویج آن در جامعه ضروری به نظر می رسد.

پیرایش فرهنگ از زاویه های زیان آور و آرایش آن با پاکی و خلوص و گسترش آن در همه سطوح و برای تمام قشرهای جامعه، به تلاش و هم بستگی همگانی نیازمند است که کتاب می تواند در این عرصه و میدان، به خوبی به کار گرفته شود و کارایی خود را به نیکی ظاهر سازد که البته   امروزه  با آمدن فضای مجازی کمتر به مقوله کتاب و کتاب خوانی توجه می شود.

نامهربانی با یار مهربان //  حکایت کتاب هایی که اکنون دیگر جایگاهی در میان دستان مان ندارند

مراجعه به کتاب باید تبدیل به یک عادت شود

مقام معظم رهبری در خصوص مسئله فرهنگ مطالعه و کتاب خوانی می فرمایند«مسئله مطالعه و کتابخوانی، بی اعتنایی به کتاب... ما باید جوانان و کودکان را عادت دهیم به کتاب خوانی که این تا آخرعمر همراهشان خواهد بود...آنچه که همیشه برای انسان می ماند کتاب خواندن در سنین پایین است .جوانان شما، کوکان شما هرچه می توانند کتاب بخوانند؛در فنون مختلف، درراه های مختلف مطلبی یاد بگیرند. البته از هرزه  گردی در محیط کتاب هم باید پرهیز کرد. 

مسئله اول این است که  باید یاد بگیرند ،عادت کنند که به کتاب مراجعه کنند و کتاب نگاه کنند البته باید دستگاه ها مراقب باشند،اشخاص مواظب باشند هدایت کنند به کتاب خوب که عمربا کتاب بد ضایع نشود».

نامهربانی با یار مهربان //  حکایت کتاب هایی که اکنون دیگر جایگاهی در میان دستان مان ندارند

زور و اجبار عامل کتاب گریزی کودکان است

حسینی فر کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، گفت: ما هرگز نمی توانیم کودکان را به زور واداربه مطالعه و کتابخوانی کنیم و برای ایجاد علاقه در آنها راهکار های متنوعی را می توان به کار برد که اولین قدم را باید خود والدین کودک بردارند.بدین معنا که خودشان هم اهل مطالعه باشند زیرا بچه ها بسیارالگو پذیرند.

حسینی فر افزود: قدم دوم این است که کتاب خواندن برای کودکان را از پایین ترین سنین آغا کنیم مثلا وقتی  نوزاد است پدر و مادر و اطرافیان با صدای بلند در کنارش کتاب بخوانند تازمانی که خود  وزندگی را شناخت، با کتاب آشنا باشد.

وی با بیان اینکه باید کتابخوانی را برای کودکان جذاب کنیم گفت:خواندن کتاب های شاد در محیط های دوست داشتنی می تواند خاطره مطالعه را برایشان شیرین کند که یکی از این جذابیت ها انتخاب کتاب های پارچه ای و پلاستیکی مخصوص خردسالان  و همچنین کتابخوانی همراه بازی و نقاشی است.

کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی افزود: نکته مهم انتخاب کتاب های خوب است، باید در انتخاب کتاب برای بچه ها حساس باشیم وذائقه مطالعاتی بچه ها را خودمان شکل دهیم پس، حواسمان باشد کتاب های خوب با ساختارهای نگارشی،محتوایی و ظاهری قوی انتخاب کنیم.

وی گفت: برای ایجاد انگیزه ، بهتر است کودکانمان را برای انتخاب و خرید کتاب با خودمان همراه کنیم و به آنها فرصت تفکر و گزینش دهیم.

حسینی فر ایجاد کارگاه های کتابخوانی گروهی و یا نقد کتاب را برای تشویق جوانان به مطالعه،ضروری دانست.

نامهربانی با یار مهربان //  حکایت کتاب هایی که اکنون دیگر جایگاهی در میان دستان مان ندارند

نسخ موجود در کتابخانه ها باید متناسب با نیاز روز باشند

به یکی از سالن های مطالعه شهر سری زدیم، طهانی شهروندی که برای مطالعه آمده در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، گفت : سکوت کتابخانه را دوست دارد و به همین خاطر برای مطالعه کتاب های درسی به آنجا مراجعه  و روزی 6 ساعت مطالعه می کند.

وی در خصوص منابع کتابخانه ها افزود: با وجود اینکه به خواندن رمان ها علاقه دارد اما آنها را به امانت نمی برد چون خیلی قدیمی هستند بنابراین تنوع در منابع و همچنین به روز بودن آن می تواند کارگشا باشد زیرا منابع قدیمی به جز نسخ تاریخی، ممکن است اهمیت خود را ازدست بدهند و کمتر کسی آنرا به امانت ببرد بنابراین کتابخانه ها باید این موارد را رعایت کنند تا بتوانند تعداد افراد بیشتری را جذب کنند.

طهانی گفت: بسیاری از منابع در کتابفروشی ها یافت نمی شوند و یا اگر در دسترس باشند بسیار گران هستند که توقع داریم حداقل یک نسخه از آن در کتابخانه موجود باشد.

وی  همچنین در خصوص امکانات کتابخانه ها افزود: باید کتابخانه ها به یکسری امکانات از قبیل بوفه مجهز باشد که متاسفانه اکثر کتابخانه ها یا بوفه ندارند و یا اگر داشته باشند بیشتر اوقات تعطیل است.

نظر او را در خصوص کتاب های الکترونیکی جویا شدیم . وی گفت: با اینگونه روش ها مخالف نیست زیرا دسترسی به مطالب را آسان تر می کند اما سعی می کند تا به کتاب ها مراجعه کند زیرا حسی که با لمس کردن کتاب در او ایجاد می شود درکتاب های الکترونیکی ایجاد نمی شود و از طرفی با بو کشیدن کتاب احساس آرامش می کند، اتفاقی که هرگزدر فضای دیجیتالی نمی افتد.

 

نامهربانی با یار مهربان //  حکایت کتاب هایی که اکنون دیگر جایگاهی در میان دستان مان ندارند

کتابخانه ها باید از حالت اداری خارج شوند

نارمنجی رییس اداره امور کتابخانه های اداره کل کتابخانه های عمومی استان خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، گفت :بسیاری از افراد معتقد اند محیط کتابخانه ها باید از حالت اداری خارج وشبیه به محیط خانه شود؛ به گونه ای که فرد در آن احساس آرامش کند.

نارمنجی افزود:این رویکرد حدود 4 سال است که در استان اجرایی شده و کتابخانه ها جهت جذب جوانان بازسازی می شوند.

وی با بیان اینکه هرساله  در هفته ی کتاب، از اعضای فعال در حوزه   کتابخوانی در استان قدر دانی می شود گفت: نکته بسایر مهم در جذب جوانان محتوای خوب کتاب ها است که باید متناسب با نیاز های آنان باشد.

 رییس اداره امور کتابخانه های اداره کل کتابخانه های عمومی استان خراسان جنوبی گفت: تعداد اعضای کتابخانه های استان 55 هزار و 611 نفر و تعداد کتابها 870 هزار و 701 جلد کتاب است که بیشترین کتاب های به امانت داده شده به ترتیب  در حوزه ادبیات، کتب کمک درسی و دینی است.

وی در خصوص هزینه عضویت در کتابخانه ها بیان کرد:بسته به درجه کتابخانه ها این هزینه متغیر است و حد اقل آن در روستا ها 2 هزار تومان ،شهر ها 4 هزار و 500 تومان و سراسری 9 هزار و 500 تومان است.

نارمنجی گفت: متراژ کتابخانه ها در استان 23 هزار و 96 متر مربع است که به ازای هر 100 نفر 3 متر مربع سرانه زیربنا وجود دارد وسرانه ی کتاب در استان به ازای هر نفر13/1 است.

نامهربانی با یار مهربان //  حکایت کتاب هایی که اکنون دیگر جایگاهی در میان دستان مان ندارند

در پایان باید گفت کتاب، دروازه ای به سوی جهان گسترده دانش و معرفت است.  ارائه کتاب های خوب، یکی از بهترین ابزارها برای به کمال رساندن انسان هاست و کسی که در این دنیای زیبا به زندگانی می پردازد، نمی تواند با دنیای کتاب بی ارتباط باشد. پس بیاییم با گرامی داشت این هفته و نام مبارک آن، با هدیه کتاب هایی به هم نوعان خود، در پروراندن دانش و کمال سهیم باشیم.

گزارش از اکبرآبادی

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.