معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

افتتاح راه آهن مراغه- ارومیه تا هفته آینده با حضور رئیس جمهور/ موافقت سازمان بودجه برای اجرای 33 پروژه ریلی

مدیر عامل شرکت ساخت از افتتاح راه آهن مراغه- ارومیه تا هفته آینده و راه آهن رشت- قزوین تا چند ماه آینده با حضور رئیس جمهور خبر داد.

افتتاح راه آهن مراغه- ارومیه تا هفته آینده با حضور رئیس جمهور/ موافقت سازمان بودجه برای اجرای 33 پروژه ریلیبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری امروز خود از تکمیل راه آهن ارومیه (مهاباد- ارومیه) خبر داد و گفت: مقرر شده بود تا پایان این هفته پروژه ریلی با حضور رئیس جمهور به بهره برداری برسد اما به دلیل شرایط بد جوی آب و هوا افتتاح این پروژه به هفته آینده موکول شده است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه تمامی کارهای تکمیلی و نصب خطوط این پروژه به اتمام رسیده است، افزود: ایستگاه راه آهن مراغه- ارومیه یکی از زیباترین ایستگاه‌های ریلی کشور به شمار می‌رود.

خادمی اظهار کرد:‌ در دو سه ماه گذشته مراحل سیر این پروژه آماده شده  و قطار به انتهای خط رسیده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: با احداث این مسیر ریلی هم مردم آذربایجان و هم مردم شمال کردستان می‌توانند به راحتی به مراکز شهر متصل شوند.

وی ادامه داد: برای توسعه سایر بخش‌های اقتصادی این راه آهن نقش موثری دارد و ما در این پروژه سعی کرده‌ایم از زیرساخت‌های ایمن و مطمئنی استفاده کنیم.

خادمی مهترین‌ مزیت‌های این پروژه را نزدیکی به مراکز شهر دانست و گفت: این راه آهن حدود 50 تا 60 کیلومتر با دو مرز اصلی فاصله دارد و دسترسی به این مرزها بسیار سهل و‌ آسان است؛ همچنین به مرزهای اشنویه و کمرچین نیز که ترددهای بسیاری در آن انجام می‌شود دسترسی موثری دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآوری کرد : فاصله ایستگاه تا شهر حدود 6 کیلومتر است و ما خوشبختانه از تمامی صنایع و تأسیسات برای ایجاد امکانات رفاهی استفاده کرده‌ایم.

وی ادامه داد: طول این مسیر ریلی 183 کیلومتر است که از مراغه جدا می‌شود. 85 کیلومتر از مسیر مراغه تا مهاباد در سال 92 به بهره برداری رسیده و هم اکنون 98 کیلومتر باقی مانده از مسیر که مهاباد تا ارومیه را شامل می‌شود تا چند روز آینده به بهره برداری می‌رسد و ما شاهد اتمام این پروژه خواهیم بود.

خادمی میزان منابع مالی هزینه شده برای  98 کیلومتر را 400 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: ارزش ریالی کل این پروژه حدود 1 هزار میلیارد تومان است.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآوری کرد: 40 درصد از اقدامات زیرسازی این پروژه از سال 92 به بعد انجام شده و ما در طول این مدت سعی کرده‌ایم از بهترین ماشین آلات و ادوات ریلی تولید داخل استفاده کنیم.

وی افزود: طبق موافقت نامه سازمان برنامه و بودجه ضرورت دارد در قالب 33 پروژه 10هزار و 85کیلومتر خط ریلی ساخته شود که در حال حاضر ساخت 3300 کیلومتر آن در دست احداث است.

خادمی بیان کرد: 5 هزار و 252 کیلومتر راه آهن نیز در حال مطالعه است و مابقی پروژه‌ها نیز در مرحله تکمیل مطالعات و تأمین اعتبار و برای ارائه مناقصه مطرح شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: 1533 کیلومتر از این پروژه‌ها طراحی‌شان آغاز نشده و تنها در مرحله مطالعاتی قرار دارد.

وی افزود: 970 کیلومتر از مسیر ریلی در طول سال‌های 96 تا 97 انجام شده که این میزان از اتصالات ریلی شامل اتصال به 5 مرکز استان می‌شود.

خادمی با بیان اینکه یکی از اتصالات مهم ریلی ایران به افغانستان بوده است، گفت: این مسیر شامل خواف به هرات است که در بخشی از این پروژه وارد خاک افغانستان می‌شویم و در این پروژه ساخت 63 کیلومتر جزء تعهدات ما به شمار می‌رود.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در سال 96 در قالب دو طرح اتصال همدان و اتصال کرمانشاه به شبکه ریلی را داشتیم و حدود 440 کیلومتر از این مسیرها به بهره برداری رسیده است.

وی تصریح کرد: سه استان شامل آذربایجان غربی، گیلانغرب و آذربایجان شرقی از مهمترین استان‌هایی بودند که به شبکه ریلی متصل شدند و با اتصال میانه به تبریز به طول 114 کیلومتر مسیر تهران به تبریز کوتاه می‌شود.

خادمی مسیر ریلی خواف به هرات را 139 کیلومتر عنوان کرد و افزود: امیدواریم تا پایان سال 970 کیلومتر از پروژه‌های ریلی را به اتمام برسانیم و یا حداقل آماده بهره برداری کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه متوسط بهره برداری از خطوط ریلی در سال را 180 کیلومتر اعلام کرد و افزود: بیشترین خطوط ریلی که به بهره برداری رسیده است 250 کیلومتر در سال 88 بوده است که در طول یک سال انجام شده است اما ما توانستیم سالانه 500 کیلومتر شبکه ریلی را به بهره برداری برسانیم که یک عدد قابل توجه در بخش ریلی کشور به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه ‌تمامی ساخت و طراحی خطوط شبکه ریلی توسط مشاوران و متخصصان مجرب داخلی انجام می‌شود، گفت: تمامی اقدامات روسازی، زیرسازی و ادوات داخلی با استفاده از تولید داخلی انجام می‌شود و تنها ریل از کشورهای خارجی وارد می‌شود.

خادمی در ادامه به افتتاح راه آ‌هن رشت- قزوین بعد از پروژه مراغه- ارومیه اشاره کرد و افزود: راه آهن رشت- قزوین یکی از زیباترین پروژه‌های ریلی کشور به شمار می‌رود که از استان گیلان عبور می کند و زمینه ساز کاهش تصادفات و همچنین کاهش ترافیک در مسیر شمالی کشور می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره راه آهن تبریز نیز اظهار کرد: تلاش می‌کنیم تا پایان سال شبکه ریلی را به بستان آباد برسانیم و این مسیر را تکمیل کنیم تا مردم بستان آباد و جنوب آذربایجان شرقی بتوانند از این مسیر استفاده کنند.

خادمی افزود: در این پروژه ریلی راه آهن از میانه جدا می‌شود و ما در این حوزه باید تأمین مالی را تکمیل کنیم تا از طریق آن بتوانیم پل‌های بزرگی که در این بخش وجود دارد را بسازیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در این پروژه ریلی 16 هزار تن ورق لازم است که طی یک سال آینده باید تأمین شود.

وی با بیان اینکه برای احداث این پنج مسیر ریلی 113 میلیون مترمکعب خاک برداری انجام شده است، افزود: این حجم از خاک برداری معادل 3.5 برابر عملیات خاک برداری بزرگترین سد خاکی کشور است و در این پروژه از احجام بسیار گسترده استفاده شده است.

خادمی توضیح داد: در این پروژه 37 کیلومتر تونل حفاری شده و 17 کیلومتر پل بزرگ بالای 20 متر احداث می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در تمامی پروژه‌های ریلی در صورتی که ظرفیت زیادی در حوزه باری و مسافری وجود داشته باشد تبدیل به خطوط ریلی دو خطه می‌شود اما در این پروژه‌ها اکثر خطوط یک خطه است.

وی درباره ریل ملی در این پروژه‌ها نیز گفت: هیچ ایرانی وجود ندارد که اگر کالای باکیفیت در کشور تولید شود از آن استفاده نکند تمامی مسئولان و یا مدیران کشور سعی می‌کنند از کالای با کیفیت و تولید داخل استفاده کنند در این پروژه‌ها نیز ما پیگیری‌های لازم را برای استفاده از ریل ملی انجام داده‌ایم و قراردادهایی با کارخانجات ذوب آهن منعقد کرده‌ایم اما در این بخش اصلی‌ترین مشکل تأمین نقدینگی است.

خادمی با بیان اینکه با بازدیدهایی که از کارخانجات ذوب آهن داشته‌ایم ،میزان تولید باید در حجم انبوهی انجام شود و از سوی دیگر به تأیید بازرسان بین الملل برسد ،گفت: در صورتی که ریل‌های تولید شده در کارخانجات به تأیید نهایی برسد قراردادهای منعقد شده برای تولید انبوه نیز منعقد می‌شود.

وی در ادامه به راه آهن چابهار- سرخس  اشاره کرد و افزود: پیشرفت کل پروژه 35 درصد بوده و پیشرفت مراحل زیرسازی نیز به 50 درصد رسیده است؛ کل طول این پروژه 610 کیلومتر است و پیشرفت فیزیکی قسمت جنوبی این پروژه به 60 درصد رسیده است.

خادمی توضیح داد: شرکت ساخت آماده انعقاد قرارداد با هر پیمانکاری  در قالب BOT  است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: متأسفانه هیچ پیمانکاری تمایل به فعالیت در قالب BOT را ندارد و اکثر سرمایه گذاران به دنبال تأمین فاینانس هستند.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل اظهار کرد: امسال خوشبختانه گره‌های فاینانس خارجی در مجلس و دولت بازگشایی شده و پیمانکاران می‌توانند به راحتی از این فرصت استفاده کنند.

وی در ادامه به پروژه راه آهن رشت- قزوین  اشاره کرد و افزود: تا مسیر انزلی ساخت این پروژه بر عهده شرکت ساخت است و از مسیر انزلی تا رشت به شرکت راه آهن واگذار شده است؛ این پروژه بعد از رسیدن به رشت دو شاخه می‌شود ، یک شاخه از آن به بندر انزلی متصل می‌شود و در یک شاخه دیگر به آستارا و کشور آذربایجان متصل می‌شود.

خادمی در پاسخ به سوال خبرنگار راه و شهرسازی  درباره تأثیرگذاری افزایش قیمت ارز بر پروژه‌های عمرانی گفت: افزایش قیمت ارز بر روی تمامی بخش‌ها تأثیر گذاشته و ما در حوزه ماشین آلات، تجهیزات و مصالح مصرفی با این مشکل مواجه شده‌ایم.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل افزود: خوشبختانه سازمان برنامه و بودجه سعی کرده است با تعدیل قیمت‌ها مشکلات سه ماه گذشته را برطرف کند و ما بتوانیم از این طریق مطالبات پیمانکاران را پرداخت کنیم.

وی تصریح کرد:‌شرکت ساخت و توسعه یک وظیفه اصلی دارد و آن حفاظت از پیمانکاران و سرپا نگه داشتن مشاوران خبره و همچنین استفاده از بخش خصوصی در ساخت پروژه‌ها است.

میزان مطالبات پیمانکاران به 10 هزار میلیارد تومان رسیده است

خادمی در پاسخ به سوال دیگر  خبرنگار راه و شهرسازی ، درباره مطالبات این شرکت نیز گفت: میزان مطالبات ثبت شده در شرکت ساخت، 2 هزار میلیارد تومان ثبت شده است.

وی توضیح داد: در مطالبات مربوط به راه‌های روستایی 3 هزار میلیارد تومان و در پروژه‌هایی به غیر از راه‌های روستایی 2500 میلیارد تومان دیگرمطالبات وجود دارد .در مجموع حدود 10 هزار میلیارد تومان مطالبات از این شرکت به ثبت رسیده است.

خادمی در پایان گفت:سالانه 4 هزار میلیارد تومان  برای پرداخت  مطالبات به این شرکت ارائه می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۲ ۲۲ آبان ۱۳۹۷
امیدوارم همه مشکلات رفع شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۷ ۲۰ آبان ۱۳۹۷
مراغه چندین ساله که صاحب راه آهنه!!!!! ولی استان بزرگ اردبیل هنوز راه آهن نداره؟؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۵ ۲۰ آبان ۱۳۹۷
پس از راه آهن اردبیل چه خبر؟؟؟!!!
آخرین اخبار