نقیب زاده در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

ترامپ به جدایی از ناتو فکر می‌کند

استاد دانشگاه تهران گفت:آمریکایی‌ها چندان از فروپاشی ناتو واهمه ندارند و ترامپ هم به جدایی از ناتو فکر می‌کند.

( نقیب زاده) ترامپ به دنبال خروج از ناتو استاحمد نقیب زاده استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفت‌‎وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به اینکه طرح موضوع ناتوی اروپا اتفاق جدیدی نیست، گفت: از زمانی که معاهده رم بسته شد یا حتی قبل از آن، تشکلی به نام اتحادیه اروپای غربی وجود داشت که بر مبنای آن این ارتش باید بازوی نظامی اروپا در ناتو می‌شد، ولی انگلیسی‌ها،چندان با این طرح موافق نبودند و به همین دلیل هم اقدامی در راستای تحقق آن انجام نداد و در نهایت اتحادیه اروپای غربی به یک کاغذ باطله تبدیل شود.

وی با اشاره به مسکوت گذاشتن طرح  فعالیت‌های اتحادیه اروپای غربی برای مدت های مدید، گفت: با فروپاشی شوروی مجددا این طرح مطرح شد اما از آن‌جا که پیمان ناتو در مقابل پیمان ورشو تشکیل شده بود؛ با فروپاشی شوروی و پیمان ورشو (پیمان همیاری اروپای شرقی) فلسفه وجودی ناتو هم از بین رفته است و به همین دلیل دیگر وجود آن معنایی نداشت و اروپایی‌ها دیگر باید راه خود را می رفتند. در این مرحله آمریکا به هیچ عنوان راضی نبود  و حادثه کوزو را به وجود آورد تا اروپایی‌ها بفهمند هنوز آمریکایی‌ها قادر هستند در میانشان بحرانی ایجاد کند و وجود ناتو هم همچنان برای خاموش کردن این گونه بحران‌ها و آتش‌ها ضرورت دارد، این دلایل باعث شد تا تشکیل یک نیروی نظامی مستقل شبیه به ناتو در اروپا  با شکست مواجه شود.

نقیب زاده هدف اروپایی‌ها از طرح ناتوی اروپایی را به سیاست‌های مالی ترامپ مرتبط دانست و گفت: این که برخی می‌گویند هدف مقامات غربی واهمه از آمریکا یا استقلال نظامی است سخن درستی نیست. مسئله این است که واشنگتن  ریاست نظامی اروپا را برعهده داشته است، اما دیگر مایل نیست در بسیاری از موارد پول خرج کند تا دیگران سودش را ببرند یکی از این موارد همین ناتو است. در واقع این آمریکا است که ساز جدایی را کوک کرده است. ایالات متحده دلش می‌خواهد که اروپایی‌ها هم به اندازه خودشان سهم داشته باشند این که ترامپ به رئیس جمهور فرانسه می‌گوید فرانسه باید سهمش را در ناتو بدهد ناظر به همین سیاست اخیر واشنگتن است.

استاد دانشگاه علوم سیاسی دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال که آیا واقعا آمریکا به فروپاشی ناتو راضی می‌شود، گفت: یک بار ترامپ گفته است که ما از ناتو خارج می‌شویم بنابراین آمریکایی‌ها چندان هم از فروپاشی ناتو ترس و واهمه ندارند و ترامپ به جدایی از ناتو هم فکر می‌کند. البته در زمان کوتاه باقی‌مانده تا پایان این دوره از ریاست جمهوری آمریکا، به دلیل زمان کم و وجود مخالفان زیاد ترامپ نمی‌تواند از ناتو جدا شود، اما اگر او  یک دوره دیگر رئیس جمهور آمریکا باشد ممکن است به جدایی این کشور  از ناتو هم منجر شود.

نقیب زاده در پاسخ به این سوال که آیا با فروپاشی ناتو شاهد واگرایی در سیاست‌های آمریکا و کشور‌هایی همچون فرانسه خواهیم بود گفت: نمی‌توان این موضوع را پیش‌بینی کرد؛ باید دید در آینده چه پیش می‌آید. ممکن است تعارض منافع بین این کشور‌ها گسترش پیدا کند و آن‌ها از هم جدا بشوند. البته باید این نکته را هم در نظر گرفت که سیاست‌های آمریکا و فرانسه همواره با یکدیگر همسو نبوده است. در سال‌های اخیر فرانسوی‌ها بار‌ها مقابل امریکایی‌ها ایستادند. حتی یک بار در دهه شصت فرانسه و اروپایی‌ها به شدت مقابل سیاست‌های کندی ایستادند یا یک بار هم نیکسون سیاست‌های ضد اروپایی در پیش گرفت که اروپایی‌ها خصوصا فرانسوی‌ها در بعضی کمیسیون‌های سازمان ملل شرکت نمی‌کردند که به سیاست صندلی‌های خالی معروف شد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار