خسارت میلیاردی وارد شده به بخش کشاورزی کرمانشاه

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت : از مجموع خسارات وارده به این حوزه در زمان زلزله، ۲۵۰ میلیارد تومان مربوط به پروژه‌های عمرانی، ساختمان‌های اداری، ایستگاه‌های پمپاژ، سیستم‌های آبیاری و سایر بخش‌ها است .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه شهبازی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه  با بیان اینکه از مجموع خسارات وارده به این حوزه، ۲۵۰ میلیارد تومان مربوط به پروژه‌های عمرانی، ساختمان‌های اداری، ایستگاه‌های پمپاژ، سیستم‌های آبیاری و سایر بخش‌ها است، گفت : همچنین ۳۰۰ میلیارد تومان خسارت نیز مربوط به جایگاه‌های نگهداری دام، علوفه، استخر‌های پرورش ماهی و سایر می‌باشد.

وی گفت : ۵۷۵ واحد صنعتی و نیمه صنعتی بخش کشاورزی، هشت هزار و ۳۰۰ واحد سنتی بخش کشاورزی در زلزله خسارت دیدند.

وی در ادامه اظهار داشت : در اثر زلزله همچنین ،۳۰ هزار رأس دام سبک (گوسفند و بز)، یک هزار رأس دام سنگین، ۲۰ هزار قطعه مرغ، سه میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه ماهی و یک هزار کندو زنبورعسل از بین رفت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه در ادامه گفت: بعد از زلزله سال گذشته؛ با هدف جبران بخشی از خسارت کشاورزان و دامداران مناطق زلزله زده ۵۲۸ میلیارد ریال کمک بلاعوض دولت به بخش کشاورزی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه اختصاص یافت.

شهبازی افزود: با وقوع زلزله ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان سال ۹۶، بسیاری از جایگاه‌های دامی تخریب و دام‌های زیادی تلف شدند که برای کمک به خسارت دیدگان و با تصویب هیات دولت، خسارت آنان پرداخت شد.

وی اظهار داشت: براساس مصوبه هیات وزیران، مبلغ ۲۱ میلیارد تومان برای پرداخت خسارت تلفات دام و براساس مصوبه دیگری این هیات مبلغ ۳۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای بازسازی اماکن دامی و مزارع پرورش ماهی و تلفات ماهی اختصاص یافت.

وی با اشاره به اینکه با تلاش شبانه روزی خسارت ۱۱ هزار و ۶۸۹ جایگاه دامی پرداخت شده اضافه کرد: مبلغ ۲۱ میلیارد و ۶۶۴ میلیون تومان در حوزه خسارت جایگاه‌های دام پرداخت شده است.

وی با اشاره به پرداخت خسارت تلفات دام گفت: در جریان زلزله کرمانشاه ۱۶ هزار و ۳۰۵ راس دام سبک و ۶۸۷ راس تلفات دام سنگین تلف شدند که در این راستا، مبلغ ۹ میلیارد و ۷۸۳ میلیون تومان برای جبران خسارت دام‌های سبک و برای تعداد ۶۸۷ راس تلفات دام سنگین نیز مبلغ ۲ میلیارد و ۶۱ میلیون تومان پرداخت شد.

شهبازی با بیان اینکه در جریان زلزله کرمانشاه، ۱۶۸ مزرعه استخر پرورش ماهی خسارت دیده و ماهیان زیادی تلف شدند، گفت: مبلغ سه میلیارد و ۳۳۸ میلیون تومان نیز در این قسمت تخصیص و به خسارت دیدگان پرداخت شد.

وی با اشاره به اینکه با پیگیری‌های انجام شده، خسارت‌های زلزله به بخش کشاورزی استان به صورت دقیق برآورد و پرداخت شد، افزود: روند پرداخت خسارات نیز به این صورت بوده که پس از بازدید کارشناسان از واحد تولیدی خسارت دیده و برآورد خسارات وارده، نسبت به تکمیل فرم خسارت اقدام و پس از تایید رئیس مرکز خدمات کشاورزی دهستان، بخشدار یا دهیار، مدیر جهاد شهرستان، فرماندار و رئیس سازمان جهاد کشاورزی، نسبت به تکمیل پرونده و پرداخت تسهیلات نیز اقدام شده است.

شهبازی اضافه کرد: مجموعه سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از زمان وقوع زلزله، با بسیج تمام امکانات انسانی و ماشین آلات به منظور کمک به آسیب دیدگان؛ اقدام‌های مفیدی را در زمینه برآورد خسارت‌های زلزله در بخش کشاورزی، امهال تسهیلات دریافتی خسارت دیدگان، پرداخت خسارت به دامداران، کشاورزان و تولیدکنندگان این بخش همچنین پرداخت خسارت بابت تلف شدن دام‌های سبک و سنگین، آبزیان و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت انجام و تا کنون نسبت به تشکیل حدود ۲۴ هزار فقره پرونده اقدام کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه سخنان خود گفت: با وقوع زلزله شاهد تخریب بسیاری از جایگاه‌های نگهداری دام و استخر‌های پرورش ماهی و تلفات دام‌ها و آبزیان بودیم و به منظور جلوگیری از شیوع بیماری ها، دفن بهداشتی دام‌ها و آبزیان تلف شده بسیار اهمیت داشت که در این راستا دفن بهداشتی دام‌ها و آبزیان در بیش از ۳۶۹ روستای مناطق زلزله زده استان کرمانشاه انجام شد.

شهبازی تصریح کرد: علاوه بر بسیج تمام امکانات و ماشین آلات اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه، اکیپ‌هایی هم از استان‌های همجوار به منظور کمک به شهرستان‌های زلزله زده اعزام شدند و در مجموع ۶۵ تیم عملیاتی در مناطق زلزله زده نسبت به چاله کنی و ضدعفونی (دفن بهداشتی) دام‌ها و آبزیان تلف شده اقدام کردند.

وی اضافه کرد: با تلاش شبانه روزی تمام اکیپ‌های فعال در منطقه ۱۰ هزار و ۵۲۹ راس دام سبک، ۴۲۲ راس دام سنگین، پنج هزار و ۳۰۰ قطعه طیور و ۷۰۰ هزار قطعه آبزیان در سطح ۳۶۹ روستای مناطق زلزله زده به صورت بهداشتی دفن شدند.

وی افزود: دفن بهداشتی دام‌ها هم از لحاظ جلوگیری از انتقال بیماری‌ها و هم از نظر زیست محیطی بسیار با اهمیت است .

 

 

انتهای پیام/د

۵۲۸ میلیارد ریال کمک بلاعوض دولت به بخش کشاورزی مناطق زلزله زدهکرمانشاه اختصاص یافت

 

برچسب ها: کشاورزی ، دام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار