اسپوتنیک گزارش داد:

تشکیل ارتش اروپایی، مقدمه‌ای بر قدرت‌نمایی و مسابقه تسلیحاتی میان کشور‌های پیشرفته جهان

به باور کارشناسان، ایجاد ارتش اروپایی زمینه را برای مسابقه تسلیحاتی میان کشور‌های پیشرفته جهان و احتمال بروز جنگ فراهم می‌کند.

ارتش اروپایی، آغاز قدرت نمایی و مسابقه تسلیحاتی میان کشور‌های پیشرفته جهانبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری روسی اسپوتنیک نوشت طی چند هفته گذشته، سران و سیاستمداران کشورهای مختلف اروپایی به طور کاملا آشکار از پیشنهاد امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه مبنی بر تشکیل «ارتش اروپایی» حمایت کرده اند. این مسئله در کنفرانس صلح پاریس که همزمان با یکصدمین سال پایان جنگ جهانی اول در فرانسه برگزار شد بار دیگر مطرح شد که با واکنش تند دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا همراه بود.

ترامپ پیشتر در آستانه ورود به فرانسه، سخنان اخیر مکرون مبنی بر ایجاد یک ارتش اروپایی مستقل را «توهین‌آمیز» خواند و گفت اروپا بهتر است بجای آن سهم خود از بودجه ناتو را که بخش عمده‌ای از آن برعهده آمریکاست، بپردازد.

این در حالی است که سران برخی کشورهای اروپایی از جمله آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان روز گذشته ضمن حضور در پارلمان اروپا تاکید کرد سرنوشت اروپا باید در دستان خودش باشد.

در همین حال، بسیاری از کارشناسان معتقدند کنفرانس صلح پاریس اهدافش را که همان ارائه راهکارهایی برای برقراری صلح در جهان است اجرایی نکرده است و حتی با پیشنهاد تشکیل ارتش اروپایی، دروازه متفاوتی به سوی ایجاد تنش های جدید باز شده است.

«الکساندر مرکوریس»، روزنامه نگار و تحلیلگر معتقد است مفهوم «ارتش اروپایی» به دهه 1950 باز می گردد و اجرایی کردن آن در شرایط کنونی جهان به صورت «جزئی» امکان  پذیر است. او گفت: به عنوان مثال، نمی توان تصور کرد ارتش های آلمان و فرانسه به طور کامل با هم ادغام شده  باشند ولی درک اینکه آنها مستقل از ناتو ارتشی تشکیل دهند، قابل قبول تر است.

او بر این باور است علاوه بر آمریکایی ها، انگلیسی ها نیز به یکی از مخالفان این طرح تبدیل خواهند شد.

«پیتر کازنیک»، استاد تاریخ و رئیس موسسه تحقیقات هسته ای در دانشگاه آمریکن در خصوص مفهوم ارتش اروپایی گفت:  به عقیده من، در مراسم یکصدمین سال تشکیل ارتش اروپایی بهتر بود درباره صلح صحبت شود نه تشکیل ارتش های جدید. بی اعتمادی اروپایی ها به دونالد ترامپ و اصرار او به کشورهای اروپایی برای افزایش بودجه ناتو،  باعث مطرح شدن طرح تشکیل ارتش اروپایی شده است. البته در این زمینه، خصومت ترامپ با طرح های اروپایی همچون، معاهده آب و هوایی پاریس، توافق هسته ای ایران [برجام] و همچنین پیمان منع موشک های هسته ای میانبرد را نباید نادیده گرفت.

وی افزود گفت: یکی از مهمترین و خطرناک ترین دلایل تشکیل ارتش های جدید در میان قدرت های بزرگ، توسعه نسل جدید سلاح های هسته ای در جهان است. تشکیل چنین ارتش هایی، جهان را به یک مکان ترسناک تبدیل می کند که هر لحظه امکان بروز جنگ جهانی دیگری وجود دارد.

در انتهای این مطلب آمده است به باور کارشناسان، ایجاد ارتش اروپایی، زمینه را برای قدرت نمایی و مسابقه تسلیحاتی میان کشورهای پیشرفته جهان و احتمال بروز جنگ  فراهم می کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار