دوران بزن در رویی تمام شد؛

موشک‌های ایرانی ضدِ زرهِ؛ بلای جان تجهیزات نظامی دشمن

موشک‌های ضدزره کشورمان توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح طراحی، توسعه و ساخته شده است.


به گزارش خبرنگار  حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، موشک‌های ضدزره کشورمان توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح طراحی، توسعه و ساخته شده است. کاربرد آن‌ها در هدف قراردادن جنگ افزار‌هایی نظیر نفربر، تانک‌ها و سایر تجهیزات نظامی زرهی دشمن است و می تواند به راحتی آنها را نابود کند.

موشک‌های ضد زره نقش بسیار مهمی در درگیری‌های زمینی دارد، زیرا این موشک‌ها توانایی نابودی و از بین بردن تجهیزات زرهی دشمن را داراست.

از آغاز دوران دفاع مقدس نیرو‌های نظامی ایران در مقابل توان بالای نیرو‌های زرهی ارتش بعث عراق از سلاح دوش پرتاب (آرپی جی) استفاده می‌کردند. این سلاح با وجود کارآمدی و آسانی استفاده، قدرت چندان بالایی نداشت و بعضی اوقات در نابودی اهداف خود ناکام می‌ماند، به همین دلیل بود که کارشناسان عرصه دفاعی و نظامی کشورمان در طول دوران جنگ تحمیلی و پس از پایان دوران دفاع مقدس، طراحی و ساخت سلاح‌های ضد زره کارآمد و با تکنولوژی جدید نسبت به سلاح‌های قبلی را آغاز کردند.

موشک ضد زره و ضد تانک طوفان

خانواده موشک طوفان شامل دربرگیرنده موشک‌های طوفان-۱، طوفان-۲، طوفان-۳ و طوفان-۵ است. در ابتدای بررسی خانواده موشک طوفان به بررسی موشک طوفان-۱ می‌پردازیم.

خانواده موشک ضد زره طوفان در واقع نسخه بومی سازی شده موشک‌های تاو هستند. این موشک‌ها از یک کلاهک جنگی با وزن ۳.۶ کیلوگرمی بهره می‌برد، کلاهک موشک طوفان-۱ از نوع کلاهک‌های ضد تانک با قدرت انفجار بالاست که قادر است حدود ۵۵۰ میلی‌متر به درون زره‌های فولادی نفوذ کند. نهایت برد این موشک حدود 4 کیلومتر و نهایت سرعت آن ۳۱۰ متر بر ثانیه می‌باشد.

موشک ضد زره

موشک طوفان-۲ با سرجنگی دو مرحله‌ای طراحی و ساخته شد. طوفان-۲ به دلیل بهره گیری از یک میله نفوذگر، ۱۴۵ سانتیمتر طول دارد. جرم کلی طوفان-۲، ۱۹.۱ کیلوگرم بود که ۴ کیلوگرم از این جرم مربوط به کلاهک موشک است. میزان نفوذ سرجنگی این موشک ۷۶۰ میلیمتر بوده که نسبت به نسل گذشته رشد ۴۰ درصدی داشته، البته سایر مشخصات این طوفان- نسبت به نسل اول هیچ تغییری نکرده است. دقت برخورد و اصابت هر دو نسل طوفان، در حدود ۹۵ درصد عنوان شده و این موشک‌ها قابلیت بکارگیری در شب را با برد کمتر دارند.

موشک ضد زره

موشک‌های نسل سوم و چهارم طوفان در مرحله طراحی و تحقیق اولیه باقی مانده و هنوز به تولید انبوه نرسیدند.

موشک طوفان-۵ که پیشرفته‌ترین و توسعه یافته‌ترین نسل این موشک است قابلیت هایی، چون هدایت لیزری و قابلیت مقابله با جنگال را دارد. طراحی این موشک نیز با نسل‌های قبلی متفاوت بوده و تفاوت‌هایی نظیر سر جنگی دو مرحله‌ای و میله نفوذگر جمع شونده برخورداراست.

موشک صاعقه

موشک صاعقه، نوعی موشک ضد زره سبک است که وزن کلی این موشک به همراه پرتاب گر مخصوص آن در حدود ۱۵ کیلوگرم تخمین زده شده، این موشک با مدل نیمه خودکار فرمان به خطِ دید هدایت شده و برد آن بین ۶۵ تا ۱۰۰۰ متر ارزیابی شده است.

سر جنگی این موشک ۳ کیلوگرم وزن داشته و جرم کلی این موشک به طور کلی ۶ کیلوگرم است. موشک ضد زره صاعقه سرعتی در حدود ۱۰۰ متر بر ثانیه داشته و به علت سرعت بالا قدرت نفوذ بالایی در انواع زره‌ها را داراست و تا عمق ۵۰۰ میلی متری در زره‌ها نفوذ می‌کند که معمولا موفقیتی در حدود ۹۰ درصدی دارد.

موشک ضد زره

نسل دوم موشک صاعقه، اما با اضافه شدن یک نوک میله‌ای شکل برای مقابله و نفوذ بهتر در زره‌های انفجاری دو مرحله‌ای طراحی و ساخته شد که به همین دلیل وزن آن به حدود ۷.۵ کیلوگرم و قدرت نفوذش در زره‌ها نیز به حدود ۶۵۰ میلی متر افزایش یافته است.

موشک توسن

موشک توسن، موشک هدایت شونده و ضد تانک است که هدایت پذیر بوده و توانایی انهدام زره‌های واکنشی، استحکامات بتنی، اهداف هوایی در ارتفاع پائین و اهداف دریایی را داراست.

توسن سرجنگی دو مرحله‌ای داشته و با توجه به جرم کم، قابلیت استفاده آسان و آماده سازی سریع از روی پرتابگر‌های زمینی و یا خودرو‌های زرهی را دارد.

موشک توسن در مجموع ۲۶.۵ کیلوگرم وزن دارد که بیش از ۳ کیلوگرم آن مربوط به سرجنگی این موشک است. کمینه برد این موشک ۷۰ متر و بیشینه برد آن ۴ کیلومتر اعلام شده که البته در هنگام تاریکی و یا مه آلود بودن هوا، برد این موشک به ۲۵۰۰ متر می‌رسد. این موشک سوخت جامد دارد و بیشینه سرعت آن در حدود ۲۰۰ متر بر ثانیه است و دقت بالایی در حدود ۹۵ درصد دارد.

موشک ضد زره

هدایت این موشک نیمه خودکار بوده و کنترل آن از طریق بالک‌های دماغه صورت می‌گیرد. در ضمن، ساختار پرتابگر موشک توسن امکان مخفی شدن در عوارض طبیعی را دارد.

موشک تندر

تندر دیگر موشک ضدزره ایرانی است که برای استفاده در لوله ۱۲۵ میلی متری توپ تانک تی-۷۲ طراحی و ساخته شده است. این موشک علاوه بر توانایی در هدف قراردادن اهداف ثابت زمینی، اهداف هوایی که سرعت پایینی نیز دارند را نیز دارد. نحوه هدایت این موشک، نیمه خودکار و سوار بر پرتو لیزر است. در این نوع از پرتاب موشک، اصطلاحا بر روی یک خط فرضی که توسط لیزر مشخص شده به سوی هدف حرکت کرده و هدف را منهدم می کند.

وزن موشک تندر در مجموع ۱۷.۲ کیلوگرم بوده که ۳.۵ کیلوگرم آن مربوط به سرجنگی دو مرحله‌ای آن است. عمق نفوذ تندر در زره تا ۷۰۰ میلیمتر ارزیابی شده و محدوده برد آن ۱۰۰ تا ۴۰۰۰ متراعلام شده است. بیشینه سرعت تندر ۳۷۰ متر بر ثانیه و میانگین سرعتی آن ۳۱۰ متر بر ثانیه است. این موشک توانایی رزمی تانک تی-۷۲ در مقابله با اهداف زرهی متحرک و بالگرد‌ها را بسیار افزایش داده است.

دهلاویه

جدیدترین موشک ضد زره ساخت صنایع دفاع ایران که برای گرامیداشت شهید چمران به نام محل شهادت وی بدین گونه نامگذاری شده است. تکنولوژی هدایت این موشک مانند موشک تندر هدایت لیزری بوده، پس دقت بالایی دارد. دهلاویه نه تنها بالاترین میزان نفوذ را در میان موشک‌های ایرانی دارد، بلکه در بین موشک‌های جهانی نیز یکی از پرنفوذ‌ترین موشک‌های ضد زره است. دهلاویه طبق ارزیابی‌های انجام شده بین ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ میلی متر در انواع زره‌ها نفوذ می‌کند.

میزان نفوذ موشک دهلاویه نسبت به اولین موشک ایران یعنی طوفان-۱ رشد بیش از ۳۰ درصدی و نسبت به طوفان-۵ رشدی بالغ بر ۵۸ درصد را نشان می‌دهد. پرتابگر این موشک شباهت بسیار زیادی به پرتابگر موشک توسن دارد، ولی ویژگی‌های منحصر به فردی نظیر حفاظت از خدمه موشک و اختفای بهتر خدمه نسبت به آتش موشک داراست.

موشک ضد زره

موشک ضد زره

قدرت موشکی ایران اکنون یکی از دستاورد‌های بزرگ جمهوری اسلامی در عرصه فناوری‌های نظامی و قدرت دفاعی کشور است که نقطه شروع این پیشرفت را می‌توان دوران جنگ تحمیلی و محاصره همه جانبه در آن زمان توسط سایر کشور‌ها دانست. امروز با تکیه بر توانمندی داخلی و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود در فواصل زمانی کوتاه، موشک‌های جدید و مدرنی توسط نیرو‌های مسلح کشور رونمایی می‌شود که با معرفی هرکدام از آن‌ها دشمنان از پیشرفت ایران در عرصه دفاعی عصبانی‌تر شده و توانایی جمهوری اسلامی در عرصه دفاعی نمایان‌تر می‌شود.

امروز در میدان نبرد زمینی هیچ کدام از ادوات زرهی دشمنان از چنگال موشک های ضدزره ایرانی در امان نیستند، موشک هایی که خیلی وقت است جزو گزینه های روی میز جمهوری اسلامی ایران است و مهر محکمی بر این سخن که دوران بزن در رو به پایان رسیده است. بزن در رویی که سال ها خط مشی دشمنان بود، اما امروز باید آن را فراموش کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۰
در انتظار بررسی: ۸
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۸:۳۴ ۲۸ دی ۱۳۹۸
انشاالله باهاشون تانک ها وخودروهای امریکا واسراییل رو نابود کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ح‌ . م
۲۲:۱۱ ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
امیدوارم به روزی برسیم که یکی از ابرقدرت های نظامی و اقتصادی تبدیل شیم ، و بتونیم کشورهای که با ما دشمنی میکنن ، تحریم کنیم خواستن توانستن است ، یا علی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۸ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
خیلی عالی
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۱۹ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
اینا واسه حزب الله خوبه تا اسراییلی ها را به درک بفرستن.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۳:۴۴ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
زنده باد بچه های وزارت دفاع و همه نیروهای عزیزمان
Iran (Islamic Republic of)
کلرز
۰۱:۲۴ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
مرحبا به شرفتان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۳ ۲۴ آبان ۱۳۹۷
سلام و درود فراوان
احساس غرور میکنم .پیشرفت های دفاعی کشور حاصل علم و دانش
بچه های انقلابی است .ای کاش مسوولین کشور به این باور برسند که ما می توانیم،،،
Iran (Islamic Republic of)
محمدمهدی زارع
۲۲:۰۷ ۲۴ آبان ۱۳۹۷
زنده باد ایران و ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۸ ۲۴ آبان ۱۳۹۷
درودبرتمامی عزیزانی (تهرانی مقدم)که ازجان خودگذشتندتاامروزبتوانیم باسری افراشته مقابل دشمنان بایستیم روحشان شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۴ ۲۴ آبان ۱۳۹۷
ما به این سلاح ها نیاز داشته و داریم . پیشرفت نظامی باعث قدرت بازدارندگی و ثبات میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۳ ۲۴ آبان ۱۳۹۷
آفرین برشما ،برای دفاع ازوطن هرسلاحی لازمه،پس بسازید.
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۲۱:۳۳ ۲۴ آبان ۱۳۹۷
خدا قوت
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۲۱:۰۰ ۲۴ آبان ۱۳۹۷
سلام و خداقوت. از برادران پرتلاش میخواهیم در ساخت خودرو هم سهم خودرا بگذارند
یا علی
United States of America
ستار
۲۰:۵۸ ۲۴ آبان ۱۳۹۷
سلام
خسته نباشید
من خیلی تعصب کشورم دارم
حاضرم یارانه ام برداشت کنید و خرج ساخت تجهیزات
پیشرفته نظامی کنید.هروقت از سلاح جدید ی رونمایی میشه
گریه ام میگیره و بیاد سختیها و کمبود سلاح جنگ تحمیلی می افتم.
دلی یک خواهش هم دارم سلاح به کسی ندید و فنون ساخت سلاح به اونا نگین.
چون یه روزی بر علیه خودمون استفاده میکنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۳ ۲۴ آبان ۱۳۹۷
اینجوری محل تیرانداز لو میره و میزننش به نظر من موشک باید 40 - 50 متر از تیرانداز فاصله داشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
کرار
۲۰:۳۵ ۲۴ آبان ۱۳۹۷
مولاعلی نگهدارتون
Iran (Islamic Republic of)
ر ، ملکانی
۱۹:۵۳ ۲۴ آبان ۱۳۹۷
سلام . خیلی خوشحال شدم از اینهمه موفقیت ، من خودبعنوان بسیجی در جنگهای جنوب و سرباز درکردستان بوده ام ، ما حتی بعلت کمبود فشنگ برای رزمندگان جیره بندی کرده بودیم ، با کمترین امکانات نظامی جنگیدیم ،با کمی جیره غذایی ساختیم وهمه ملت بزرگ ایران جانانه دردفاع مقدس شرکت کردند ، بااینکه این جنگ خونبار بود وبهترین عزیزان مان را از دست دادیم و هزاران مجروح و ... ولی ذره ای از خاک وطن به دشمنان ندادیم ، وامروز این همه موفقیت واقعا خوشحال کننده است . امیدوارم این پیشرفت را بتوانیم در همه صنایع بست دهیم ، به امید آنروز
Afghanistan
سیدعلی
۱۹:۴۳ ۲۴ آبان ۱۳۹۷
دمتون گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۶ ۲۴ آبان ۱۳۹۷
سلام. دست تمام عزیزان و زحمتکشان نیروهای مسلح کشور را باید بوسید.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۸:۱۳ ۲۴ آبان ۱۳۹۷
احسنت ودرود بر بڃه های جان برکف سٻاه وارتش دست مریزاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۱ ۲۴ آبان ۱۳۹۷
به گمانم قدرت اول دنیاباشیم. درود بر اینهمه پیشرفت .ادامه دهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۲۴ آبان ۱۳۹۷
کاش وزارت دفاع خودرو سازی رو در دست میگرفت تا اونو پیشرفت بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۳ ۲۴ آبان ۱۳۹۷
خودرو
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۳:۳۹ ۲۴ آبان ۱۳۹۷
اگر بگوییم موشک های زیبای ما حرف درستی است
درود بر ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۳ ۲۴ آبان ۱۳۹۷
سلام اخوی
Iran (Islamic Republic of)
ayda
۱۳:۱۱ ۲۴ آبان ۱۳۹۷
باسلام ودرود به شما برادران سپاهی وارتشی .خیلی ممنون از زحمات شما خواهش می کنم هیچ وقت دلسرد نشید وروز به روز سلاحهای مدرن تر بسازید تا دشمنان وقتی اسم ایران میشنون وحشت کنن.وخواهش دیگم اینه که کارخونه پراید سازی هم شما از تحویل بگیرید وپراید های با کیفیت تر بسازید چون این پرایدها از یه جنگ بیشتر به ما تلفات وارد می کنن .ممنونتون میشم .
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۴:۵۷ ۲۴ آبان ۱۳۹۷
سلام. با نظر آیدا منم موافقم. یه حرکت خداپسندانه که یک ملت رو نجات میدهید. . یا علی مدد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۴ ۲۴ آبان ۱۳۹۷
زودتر بزنید آمریکارو نابود کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۴ ۲۴ آبان ۱۳۹۷
الله اکبر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۲۴ آبان ۱۳۹۷
زنده باشند بچه های وزارت دفاع ارتش قهرمان سپای دلاور بسیچ خط شکن نیروی انتظامی
دلاوران مرزبانی نیروی انتظامی وسربازان گمنام جان برکف تلاش شما عزیزان است که ما با امنیت کامل زندگی میکنیم قدردان همه شما هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۲۴ آبان ۱۳۹۷
جنگهای آینده بیشتر موشکی و هوافضایی و سایبرین و هر که دست پرتر و ذخائر بیشتری داشته باشد برنده است
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۲:۲۲ ۲۴ آبان ۱۳۹۷
دمتون گرم بارک الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۲۴ آبان ۱۳۹۷
ایولا
دمتون گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۲۴ آبان ۱۳۹۷
ایولا
دمتون گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۲۴ آبان ۱۳۹۷
دمشون گرم بچهای پاک بی ریا که از هیچ به این تجهیزات رسیدن
وقتی دشمن دست رو تجهیزات نظامی میزاره و اولین تحریم را
از اون شروع میکنه ۰۰۰۰۰۰
بچهای مخلص خدا نمی لرزند به چه کنم نمیفتن ۰۰۰۰۰۰
و شگفتی می افرینند دشمن قسم خورده را در نطفه خفه میکنن
و برنامه ریزی سالیان سال اونها را که قصد مالک شدن منطقه از جمله ایران را داشتن باطل کردن) بچها مچکریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۲۴ آبان ۱۳۹۷
دمشون گرم بچهای پاک بی ریا که از هیچ به این تجهیزات رسیدن
وقتی دشمن دست رو تجهیزات نظامی میزاره و اولین تحریم را
از اون شروع میکنه ۰۰۰۰۰۰
بچهای مخلص خدا نمی لرزند به چه کنم نمیفتن ۰۰۰۰۰۰
و شگفتی می افرینند دشمن قسم خورده را در نطفه خفه میکنن
و برنامه ریزی سالیان سال اونها را که قصد مالک شدن منطقه از جمله ایران را داشتن باطل کردن) بچها مچکریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۲۴ آبان ۱۳۹۷
یک خودرو وبایک کالای مهم دیگر هم میساختید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۱ ۲۴ آبان ۱۳۹۷
منم موافقم
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۲۲:۵۷ ۲۴ آبان ۱۳۹۷
در حقیقت اگه مقاله های قبلی رو چک کرده باشید وزارت دفاع خودرو ساخته منتها از نوع جنگی مثل یه جور جیپ که از روی عوارض طبیعی زمین که جاده شوسه موجود نبود قدرت مانور عالی داشت طبق مقاله. منم به شخصه استقبال مبکنم که عزیزان تو صنعت خودرو سازی حداقل غیر مستقیم وارد شن چون مطمئنم با خودروی جدید با کیفیت متفاوت روبرو میشیم
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ندا
۱۰:۲۴ ۲۴ آبان ۱۳۹۷
سلام
از فداکاریها و اقدامات ارتش در جنگ با داعش هم گزارش بگذارید من خودم ارتشی بودم که حدود یک سال سوریه بودم نبرد با داعش ولی هیچ از ارتش نامی نبردید ...
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۳۹ ۲۴ آبان ۱۳۹۷
پرچمت نشون میده مال انگلیسی
ایران تو انگلیس ارتش داره؟؟!!
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۲۲ ۲۴ آبان ۱۳۹۷
نه داداش فیلتر شکنش روشن بوده نظر داده حتما
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۲:۰۶ ۲۴ آبان ۱۳۹۷
از نظر دنیا ارتش نیروی رسمی یک کشور است. نام بردن از ارتش یعنی حضور یک کشور ثالث . وایران نمیخواهد بهانه دست نااهلان دهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۲۴ آبان ۱۳۹۷
خود باوری ایجاد شده حاصل از ثمره خون شهداست قدرش را بدانیم
خدا قوت دلاوران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۸ ۲۴ آبان ۱۳۹۷
چرا ما نميتونيم خودرو مثل ژاپن و فرانسه و المان بسازيم ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۲۴ آبان ۱۳۹۷
چرا ؟
Iran (Islamic Republic of)
ت
۱۱:۵۱ ۲۴ آبان ۱۳۹۷
رزمنده ها باغیرت و داو طلب بودن خدا رحمت کند پدر و مادر شهید تهرانی مقدم را و شهدای در صف شهادت را
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۰:۲۴ ۲۴ آبان ۱۳۹۷
باسلام و خدا قوت به تمام کسانی که درراه پیشرفت واعتلای اهداف ایران اسلامی که نتیجه خون شهداوجانبازان است .عزیزان من مگه فراموش کردید.حدود یک ماه قبل جوانان تبریزی لامبورگینی دست سازساختند.من فکر میکنم باید یک خانه تکانی در دو شرکت اتومبیل سازی ایرانی انجام بشه .تامعلوم بشه دست های الوده ای که باعث این اوضاع شده اند کجا هستند.خودرو سازی در مقابل ساخت انواع واقسام کشتی.زیر دریایی.موشک های بالستیک.تانک و نفربر و انچه ساخته اند ولی جز اسرار است وما اطلاعی نداریم مثل ساخت اسباب بازیه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۲۴ آبان ۱۳۹۷
زنده باد ایران و ایرانی
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۹:۴۶ ۲۴ آبان ۱۳۹۷
افتخار میکنم ایرانم
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۹:۳۰ ۲۴ آبان ۱۳۹۷
امیدوارم تولید این تجهیزات بقدری زیاد باشه که اگه روزی بهشون احتیاج شد مسئولین نگن که کمبود داریم..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۵ ۲۴ آبان ۱۳۹۷
موافقم با حرف شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۷ ۲۴ آبان ۱۳۹۷
نگران نباش دوست عزیز

هر وقت اراده کنن با تجهیزات شلیک شده سایه به زمین میندازن
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۰۹:۲۳ ۲۴ آبان ۱۳۹۷
خداقوت مهندسان متخصصان ایرانی علی یارتان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۲۴ آبان ۱۳۹۷
کور شود هر ان کس که نتواند دید .مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۲۴ آبان ۱۳۹۷
احسنت
آفرین
تا می تونید به قدرت نظامی اضافه کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۲۴ آبان ۱۳۹۷
زنده باد ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۲۴ آبان ۱۳۹۷
چی میشداگراین سرعت ۳۱۰مترسه برابر سریعتر میشدیعنی نزدیک به ۹۰۰متر سرعت پیمایش در هرثانیه وبعدش هم تغییر مسیر هوشمندانه و زاویه حمله از سمت تابش نور خورشیدتاچشم دشمناکاملاکوربشه ونتوانند ببیننش فکرشوبکنین چه سلاحی میشدآنوقت درست عین اجل معلق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۴ ۲۴ آبان ۱۳۹۷
میخوای شلیک نشده منفجر شه؟
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۰۸:۵۴ ۲۴ آبان ۱۳۹۷
زنده باد بچه های سپاه پاسداران
آخرین اخبار