سوء استفاده رسانه‌های بیگانه از سخنان ظریف + تصاویر

سخنگوی وزارت خارجه روز 23 آبان پیرامون سخنان اخیر دکتر ظریف در مورد حجم پولشویی در ایران اظهار کرد این امر موجب سوءاستفاده از رسانه های بیگانه شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، انتقاد از اوضاع کشور امر جدیدی نیست، اما نه به گونه‌ای که یک مسأله فنی و داخلی را به یک موضوع جنجالی سیاسی برای سوءاستفاده بیگانگان تبدیل کند.

سخنگوی وزارت خارجه روز 23 آبان پیرامون سخنان اخیر دکتر ظریف در مورد حجم پولشویی در ایران اظهار کرد: آنچه از سوی جناب آقای دکتر ظریف در خصوص پولشویی بیان شد و متاسفانه بخشی از آن مورد بهره‌برداری‌های سوء و جناحی برخی افراد قرار گرفته است، تنها بیان صادقانه یکی از مشکلات و مسائل کشور است.


بیشتربخوانید:از عصبانیت این روزهای آقای ظریف چیست؟ +فیلم


بهرام قاسمی گفت سخنان وزیر امور خارجه در این باب نه ادعایی جدید است و نه جنبه افشاگری داشته است، بلکه صرفا نگاهی واقع‌بینانه و آسیب‌شناسانه به یکی از  آفات جانبی این پدیده یعنی استفاده برخی از منابع مالی نامشروع برای فضاسازی و فشار روانی در برابر اقدامات قانونی و تدابیر شفافیت‌ساز دولت است.

اما نکته‌ای که مورد غفلت سخنگوی وزارت خارجه قرار گرفته، سواستفاده رسانه‌های بیگانه از سخنان وزیر است، امری که پیش از این نیز چندین بار از سوی دکتر ظریف تکرار شده و هر بار یک دعوای فنی و داخلی را به یک دعوای سیاسی و خارجی تبدیل کرده است. رسانه‌های بیگانه از این فرصت استفاده کرده و خود را دلسوز مردم و حامی دولت معرفی کردند! نکاتی که آنها از سخنان دکتر ظریف،‌ بیرون کشیده و به مخاطب ارائه کرده‌اند، نشان می‌دهد تا چه حد سخنرانی مسئولان نیازمند سخندانی است!

دویچه‌وله فارسی

دویچه وله که به فاصله سه روز، سخنانی از ظریف را منعکس کرد که مخاطبان آن با خواندن دو خبر در این فاصله محدود، ناخودآگاه سازمان بسیج و سپاه پاسداران را عامل اصلی پولشویی در کشور خواهد دانست.

خبر دویچه‌وله در روز 10 نوامبر از سخنان ظریف. به جملات زیر تیتر دقت کنید.
خبر دویچه‌وله در روز 13 نوامبر از سخنان ظریف. به جملات پایانی دقت کنید.
دویچه وله تمام واکنش‌ها حتی توضیحات سخنگوی وزارت خارجه را آنگونه که می‌خواهد روایت می‌کند

بغدادپست

مهم‌ترین قسمت از سخنان ظریف برای بغدادپست، ارتباط برخی کانال‌های رسانه‌ای با عوامل پولشویی بود. بغدادپست نوشت محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران «عملیات پولشویی در ایران» را تأیید کرده و اضافه کرده که «کانال‌های خبریِ قدرتمندی»‌ از عاملان پولشویی پشتیبانی می‌کنند. بغدادپست مبلغ مورد ادعای ظریف را «هزاران میلیارد تومان» اعلام کرد و در انتها آورده که کاش ظریف هویت این افراد و مؤسسات را نیز فاش می‌کرد. ظاهراً برخی رسانه‌های بیگانه برای حمله بعدی آماده می‌شوند!

 

رادیو زمانه

پایگاه اینترنتی رادیو زمانه از سخنان وزیر امور خارجه ایران برای حمله به شورای نگهبان و برخی ائمه جمعه استفاده کرد. در خبری که رادیو زمانه منتشر کرده، بخش‌هایی از سخنان ظریف آورده شده و آن را اشاره تلویحی به شورای نگهبان و ائمه جمعه دانسته است.

رادیو زمانه در همان ابتدای خبر، تلویحاً شورای نگهبان را آلت دست عاملان پولشویی معرفی کرده است.
رادیو زمانه به بخشی از سخنان ظریف با عبارت «من هیچ دستگاهی را متهم نمی‌کنم»اشاره کرده، اما بلافاصله از امام جمعه مشهد به عنوان یکی از مخالفان نام برده است.

رادیو فردا

پایگاه اینترنتی رادیو فردا از سخنان دکتر ظریف برای تأکید بر حاکمیت دوگانه در ایران بهره برد و به گونه‌ای روایت کرد که گویی دولت دکتر حسن روحانی در مقابل یک دولت بزرگتر قرار دارد و هیچ کاری از دستش برنمی‌آید.

مهمترین بخش از سخنان دکتر ظریف از نگاه رادیو فردا، نحیف‌بودن دولت در مقابل «برخی نهادهای حکومتی» بود که کل بودجه وزارت خارجه تنها معادل یک مورد از فضاسازی رسانه‌ای علیه آن است.

بی‌بی‌سی فارسی

رسانه دولتی بی‌بی‌سی فارسی خبر سخنان دکتر ظریف را با این ایده منعکس کرد که تمام دعواهای سیاسی در داخل ایران، مخصوصاً از جانب کسانی که منتقد دولت هستند، در اصل بر سر پول است و باقی قضایا بهانه است. در واقع تیتر اصلی خبر از این قرار است:«مردم ایران! فریب منتقدان دولت را نخورید. آنها فقط به دنبال پول هستند».

با اینکه وزیر امور خارجه در سخنانش تأکید کرد نهاد خاصی را متهم نمی‌کند، اما بی‌بی سی فارسی بدون اشاره به این جملات، بلافاصله فهرستی از منتقدان دولت را برای مخاطب خود ردیف کرد تا بداند فریب چه کسانی را نباید بخورد!

بی‌بی‌سی فارسی با تنظیم خبر خود به شکلی که تصویر مشاهده می‌کنید، به مخاطب خود القا می‌کند همه «امامان جمعه، چهره‌های حکومتی از جمله فرماندهان سپاه و جمعی از نمایندگان مجلس» هیچ یک دلسوز کشور نیستند و فقط به دنبال منافع مالی و پول هستند؛ کسانی که در شرایط کنونی کشور و وجود مشکلات اقتصادی در زندگی مردم، یک قلم معامله‌شان 30 هزار میلیارد تومان است!

جمع‌بندی

دکتر ظریف در سخنان خود مدعی شده‌اند ممکن است کدهایی در مورد عملیات پول‌شویی در ایران در اختیار داشته باشند. بدیهی است این داده‌ها و اسناد باید از مجاری خود در نهادهای نظارتی و قوه قضائیه پیگیری شود و کسی حق ندارد جایی که منافع مردم و مصالح کشور در میان است با فساد در هر نهادی که وجود داشته باشد، مدارا کند، زیرا نتیجه تلخ آن تمایل برخی گروه‌های سیاسی به استمداد از قدرت‌های خارجی و بازشدن پای آنها به دعواهای داخلی است.

وقتی مقابله با عوامل فساد یک ضرورت است، طبیعتاً انتقاد از عاملان پولشویی نیز حق هر شهروندی است. با این حال سخن‌گفتن از این موضوع با یک رسانه و متهم‌کردن تلویحی نهادها و اشاره مستقیم به وجود باند رسانه‌ای از سوی یک مقام رسمی ایرانی و آنهم وزیر امور خارجه، نیازمند دقت، تفکر پیش از سخن و دوری از شائبه سیاسی‌کاری است.

منبع: مشرق 

انتهای پیام/

سواستفاده رسانه‌های بیگانه از سخنان ظریف در مورد پولشویی+ تصاویر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Italy
ناشناس
۱۸:۲۲ ۲۴ آبان ۱۳۹۷
یعنی چی مگه ما نشستیم ببنیم اونا چی میگن .یعنی تمام مشکلات جامعه رو باید سرپوش گذاشت چیه دشمن سواستفاده میکنه . چی شد گفتند کشش ندید 3000 میلیارد رو کش ندادن 5000 و 8000 میلیارد اختلاس کردند . مملکت که با نگفتن تخلفات اسلامی نمیشه یک فکری برای مشکلات بکنید . یعنی پولشویی تو مملکت ما نیست . میدونم جیره خوری و پیامو نمیذاری . ولی بدون نونی که برا زن و بچت میبری از گوشت سگ حرومتره ناظر جان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۲۴ آبان ۱۳۹۷
ظریف درود