معاون آموزشی وزیر بهداشت مطرح کرد:

رشد ۳۱ پله‌ای ایران در نوآوری آموزش پزشکی جهان/ مراکز توسعه آموزشی مغز متفکر آموزش پزشکی هستند

لاریجانی گفت: در شاخص نوآوری پزشکی رتبه ۷۵ دنیا را در سال ۲۰۱۷ داشتیم و شاهد ارتقاء ۳۱ پله‌ای در این شاخص هستیم.

رشد 17 پله‌ای جهانی در نوآوری آموزش پزشکی/ مراکز توسعه آموزشی مغز متفکر آموزش پزشکی هستندبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، باقر لاریجانی معاون آموزشی وزیر بهداشت در نشست مدیران مراکز مطالعات دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، گفت: شبکه مراکز مطالعات در دفاتر توسعه آموزش دانشگاه‌های علوم پزشکی موتور محرکه‌ای برای پیشبرد آموزش علوم پزشکی در کشور محسوب می‌شود.
 
وی ادامه داد: ما حدود 250 هزار دانشجو در گروه علوم پزشکی به همراه 19 هزار عضو هیئت علمی در 65 دانشگاه علوم پزشکی داریم.

تحصیل 2 هزار دانشجوی بین‌المللی در دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران

لاریجانی اظهار کرد: بالغ بر 2000 دانشجوی بین‌المللی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تحصیل می‌کنند و ما باید تلاش کنیم در این زمینه جایگاه‌مان را ارتقاء دهیم.
 
معاون آموزشی وزیر بهداشت اظهار کرد: اکنون رتبه 17 جهانی در تولیدات علوم پزشکی را داریم، همچنین در شاخص نوآوری در سال 2017رتبه 17 جهانی بودیم که در دو سال گذشته 31 رتبه افزایش جایگاه داشته‌ایم.
 
لاریجانی اظهار کرد: ما در 4 سال گذشته یک نگاه آینده‌نگارانه به حوزه آموزش پزشکی داشتیم و مصوبه آمایش سرزمینی ساختار آموزش عالی علوم پزشکی را شکل داد و تاکنون هیچ حوزه‌ای در کشور نتوانسته آمایش سرزمینی را این‌چنین مستقر کند.
 
وی ادامه داد: استقرار آمایش سرزمینی در علوم پزشکی یک مصوبه مهم بود و طرح تحول آموزش پزشکی را براساس آمایش سرزمینی پیاده کردیم.
 
لاریجانی اظهار کرد: مأموریت محور کردن دانشگاه‌ها در حوزه علوم پزشکی بسیار حائز اهمیت است، چرا که این مسئله موجب می‌شود تا یک دانشگاه هدفمند عمل کند و دانشگاه‌های کوچک می‌توانند در یک هدف بدرخشند و تبدیل به یک نمونه موفق شوند.
 
وی با بیان اینکه نقشه علمی کشور که اولویت‌های حوزه سلامت را مشخص می‌کرد، در طرح تحول آموزش پزشکی پیاده کردیم، گفت: سند توسعه علمی مناطق آمایشی طراحی می‌شود و برای 5 سال آینده این توسعه به صورت بخشی انجام می‌شود و براساس سند توسعه منطقه‌ای در 5 سال آینده 70 درصد نیروهای متخصص مورد نیاز در همان منطقه تربیت و جذب خواهند شد.

صرفه جویی میلیاردی با برگزاری امتحانات الکترونیکی

لاریجانی گفت: در چند سال گذشته مرکز سنجش آموزش پزشکی راه‌اندازی شد و این مسئله موجب رشد و ارتقاء آموزش پزشکی شد و با برگزاری امتحانات الکترونیکی توانستیم میلیاردها تومان صرفه‌جویی کنیم.
 
معاون آموزشی وزیر بهداشت با بیان اینکه برنامه‌ریزی 10 ساله برای تربیت نیروهای مورد نیاز در حوزه علوم پزشکی انجام شده است، گفت: مرکز مدیریت توسعه آموزش علوم پزشکی مغز متفکر آموزش علوم پزشکی کشور است و زمانی که در دانشگاه‌ها مراکز توسعه آموزش علوم پزشکی را رشد و ارتقاء دادیم، توانستیم شاهد ارتقاء آموزش پزشکی در کشور باشیم، مراکز تحقیقات پزشکی می‌تواند ظرفیت خوبی برای تحول در آموزش پزشکی ایجاد کند.
 
لاریجانی اظهار کرد: 50 درصد مراجعات به وزارت بهداشت مربوط به آموزش پزشکی است و در ستاد وزارتخانه و دانشگاه‌ها مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی می‌تواند نقش پیشران توسعه آموزش دانشگاه‌های علوم پزشکی را ایفا کند.

لاریجانی از تدوین آیین نامه فعالیت استادان در مناطق آمایشی خبر داد و گفت: بر اساس این آیین نامه یک استاد می تواند در مناطق آمایشی در دانشگاه های مورد نیاز تدریس کند و این آیین نامه موجب صرفه جویی منابع و شکل دهی به افق یک منطقه آمایشی می شود.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.