در مراسم تجلیل از کتابداران کشور مطرح شد؛

۱۲ باب کتابخانه در هفته کتاب افتتاح می‌شوند/ افزایش ۹ برابری کتابخانه‌های عمومی در ۴۰ سال گذشته

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از افزایش ۹ برابری کتابخانه‌های عمومی کشور در ۴۰ سال گذشته خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، حاضر در مراسم تجلیل از کتابداران کشور که امروز در تالار وحدت برگزار شد؛ مهدی رمضانی معاون توسعه کتابخانه و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی به تشریح برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور پرداخت و گفت: مجموعه پویانمایی «آقا و خانم کتابدار» در ایام هفته کتاب از رسانه ملی پخش می‌شود. همچنین ۱۳ باب کتابخانه عمومی در این هفته در سراسر کشور افتتاح می شوند که مراحل ساخت فیزیکی ۱۲ باب کتابخانه نیز به سرانجام رسیده است.
 
وی اظهار کرد: در سال گذشته  ۱۰۹ هزار فعالیت در سامانه فرهنگی خدمات کتابخانه‌ای ثبت شده که بیشترین برگزیدگان آن از همدان،کرمان و یزد هستند.

معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در بخش دیگری از این مراسم بیان کرد: امید است که دولت در کنار مردم با حمایت از کتابداران،کتابخانه ‌ها و کتابخوانان بتواند سیاست‌هایی را اجرا کند که به بازگشت کتاب به خانه ها و مدارس منجر شود. کتابخوانی با باورهای دینی ما گره خورده است و امروز قصه خوانی به عنوان یکی ازر مهارت های زندگی و مدیریتی مطرح می شود. در جایی خواندم که مدیران موفق قصه‌گوهای موفقی نیز هستند. این پیوند دینی و فرهنگی و ارتباط کتابخوانی با مسائل روز ما بسیار مهم است. امروز به دلیل درگیری ایران با جنگ‌های اقتصادی و روانی باید شرایط برای آسایش و امنیت روانی مردم ایجاد شود تا بتوانند زندگی با نشاطی داشته باشند. این در زمره سیاست‌های دولت است و کتابخوانی نیز محور آن است.

وی افزود: در خصوص خانواده نیز با توجه به آسیب‌هایی که امروزه به بدنه خانواده وارد می شود، تلاش می کنیم که مهارت گفتگو را در خانواده‌ها تقویت کنیم و جالب اینجاست که این توانایی ارتباط خاصی با قصه گویی و کتابخوانی دارد. این نشان می‌دهد که ما باید سرمایه‌گذاری زیادی در حوزه کتاب،کتابخوانی و قصه گویی داشته باشیم. البته متاسفانه توجه کمتری به این امر شده است. ما هیچ وقت از کتابخوانی، قصه خوانی و قصه شنیدن بی نیاز نیستیم. یکی از سیاست‌های مهم دولت دوازدهم حضور خانم‌ها در عرصه مدیریتی کشور است. امروزه تاکید و سیاستگذاری دولت دوازدهم و رئیس جمهور این است که ۳۰ درصد مناصب دولتی در اختیار خانم ها قرار بگیرد البته تا امروز شاهد رشد خوب این امر هستیم.
 
وی تصریح کرد: امروز بدخواهان می‌خواهند امید را از مردم و نسل جوان بگیرند و ما تلاش می کنیم که با تکیه بر تقویت کتابخوانی افق جدیدی را برای ایجاد امید در جامعه روشن کنیم.

علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در بخش دیگری از مراسم تجلیل از کتابداران گفت: امروز ما چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را جشن می گیریم و طفل ضعیف و نحیفی که در سال۵۷ متولد شد، امروزه در قامت یک پهلوان ۴۰ساله در جهان قدرت‌نمایی می کند و این نشان می دهد که چراغی که ایزد برفروزد هیچ توطئه ای خاموش نمی کند.

وی افزود: در سال۵۷، ۳۷۳ کتابخانه عمومی در سراسر کشور داشتیم و امروز ۳۴۰۰ کتابخانه عمومی داریم؛ یعنی کتابخانه‌های عمومی ۹برابر شده اند. دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور اظهار کرد: در هفته گذشته سند اخلاق حرفه‌ای کتابداران رونمایی شد و کتاب آمایش سرزمینی کتابخانه ای نیز در هفته های آینده رونمایی می‌شود.

مختارپور ادامه داد: در یک سال اخیر دو فعالیت بارز در حوزه کتابخانه‌های عمومی اتفاق افتاد ، در حوزه اول کتابخانه ها به پایگاه های فرهنگی و اجتماعی تبدیل شدند و در حوزه دوم به عرصه ارتقای سلامت اجتماعی و مبارزه با آسیب های اجتماعی وارد شدیم. نهاد کتابخانه ها در ماه های گذشته به ۷ کشور ورود پیدا کرده اند و تا پایان سال به ۸ شهر دیگر ورود می کنیم.

حجت الاسلام سید عبدالله فاطمی نیا، استاد اخلاق در بخش دیگری از این مراسم گفت: هرگاه که عنوان کتابی مطرح می شود، روح آدمی زنده می شود. علامه طباطبایی در تفسیر المیزان خویشتنداری کرد و از عرفان چیزی نگفت، بنابراین تفسیر المیزان برخلاف تصور برخی از افراد یک تفسیر اجتماعی است. هر وقت به یاد علامه طباطبایی می افتم، به این فکر فرو می روم که چرا دیگر شخصی همچون او را نداریم. چرا که علامه طباطبایی نابغه مکارم اخلاق بود و به ظرایف در قرآن اشراف داشت که مفسران دیگر نسبت به آن ظرفیت ها فاقد تصور هستند.

وی ادامه داد : ما در داروخانه ها یک نسخه پیچ و یک دکتر داروساز داریم، امروز در کشور ما کسانی هستند که نام۱۰۰یا ۲۰۰کتاب را می دانند و به دفعات نیز تشویق می شوند و این امر زمان زیادی نمی برد، اما موضوع شناسی زمان می برد. پیشنهاد من این است که همانطور که کتاب‌شناسی و نسخه‌شناسی تدریس می شود، توجه ویژه‌ای به موضوع شناسی شود بنابراین می‌توان به اندازه مشتاقان کلاسهای موضوع‌شناسی برگزار شود.

غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان ادب فارسی در بخش پایانی مراسم تجلیل از کتابداران کشور گفت: آگاهی در رشد اجتماعی افراد موثر است. بچه‌هایی که در خانواده‌های فرهنگی بزرگ می شوند تا پایان دوره ابتدایی 10ها یا 100 ها کتاب خوانده اند، اما کودکانی نیز دیده می شوند که تا پایان دوره ابتدایی بجز کتابهای درسی مطالعه ای ندارند. من از کتابداران خواهش می‌کنم که عدم دسترسی کودکان و نوجوانان به کتاب را جبران کنند. امروز حال خوش خواندن درست است، اما حال کتاب خوب نیست.کتاب خواندن یک عشق است و عاشقان می توانند این عشق را در بچه ها ایجاد کنند. کشور ما افتخارش این است که به یک تمدن همراه با کتاب تعلق دارد و کتاب جایگاه ویژه‌ای در این تمدن اسلامی دارد. امروز باید کتابخانه ها و کتاب فروشی های ما زیاد باشند و نشنویم که حال صنعت نشر بد است، البته این خبر را می شنویم. کتابخانه های ما باید این ها را جبران کنند.

انتهای پیام/
 

مراسم تجلیل از کتابداران کشور برگزار شد

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار