رئیس مرکز پویانمایی صبا خبر داد؛

تولید حدود ۶ هزار دقیقه انیمیشن در سال/ انیمیشن‌های ایرانی مشتری جهانی دارند

محمد رحیم لیوانی که به مناسبت هفته انیمیشن برای سخنرانی در دانشگاه تهران حضور یافته بود، از موفقیت آثار‌ این مرکز در بازار‌های بین‌المللی خبر داد.

تولید حدود ۶ هزار دقیقه انیمیشن در سال/ انیمیشن‌های ایرانی مشتری جهانی دارندبه گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد رحیم لیوانی رئیس مرکز پویانمایی صبا که به مناسبت هفته انیمیشن برای سخنرانی در دانشگاه تهران حضور یافته بود، از موفقیت آثار این مرکز در بازار‌های بین‌المللی خبر داد و تاکید کرد: با درخواست معاون محترم رئیس سازمان در امور سیما و موافقت ریاست محترم سازمان مساعدت‌هایی در زمینه فروش خارجی آثار ایرانی انجام گرفته است که امید داریم انگیزه‌های تولیدکنندگان برای تولید آثار با کیفیت افزایش یابد.

او تاکید کرد که این امر به منظور رشد کیفیت آثار ایرانی و نیز کمک به صنعتی شدن تولید انیمیشن انجام می‌گیرد.

لیوانی همچنین بر رشد کیفیت آثار انیمیشنی ایران اشاره کرد و گفت: شکرستان از جمله تولیدات این مرکز است که در فروش خارجی بسیار موفق بوده و نیز انیمیشن روبی و جوجه‌ها در هر جشنواره یا بازاری که شرکت کرده مورد توجه کمپانی‌ها و تلویزیون‌های خارجی قرار گرفته است.

رئیس مرکز پویانمایی صبا در سخنانش به توسعه انیمیشن‌سازی در ایران و حمایت مرکز پویانمایی صبا از صنعتی شدن انیمیشن ایران اشاره کرد و توضیح داد: این مرکز از سال ۷۴ با تولید ۷ دقیقه انیمیشن کارش را شروع کرده و امروز نزدیک به ۶ هزار دقیقه در سال تولید دارد؛ و در سال ۹۷ با نگاه ویژه رئیس سازمان، بودجه تولید پویانمایی افزایش محسوسی داشته که به رشد اشتغال‌زایی و گسترش تولیدات تلویزیونی منجر شده است.

لیوانی همچنین درباره ضرورت‌ها و فواید تولید انیمیشن در مرکز پویانمایی صبا و اهدافی که مرکز صبا تا امروز دنبال کرده، توضیح داد و تاکید کرد: در سال ۲۰۱۶ میزان سرمایه در گردش انیمیشن جهان ۲۴۳ میلیارد دلار بوده که ۹۰ درصد آن در آمریکای شمالی و اروپا و ۱۰ درصد باقیمانده متعلق به سایر کشورهاست. کمپانی‌های تولید انیمیشن در آمریکا به منظور استفاده از نیروی کار ارزان، برون‌سپاری تولید انیمیشن به کشور‌های آسیایی را از مدت‌ها پیش آغاز کرده و در قدم اول با ژاپن و بعد با کره‌جنوبی، تایوان، هند، اندونزی، چین، فیلیپین، مالزی، سنگاپور و تایلند همکاری می‌کنند.

وی ادامه داد: از آنجا که انیمیشن‌های خارجی سبک زندگی غربی را ترویج می‌کنند، بنابراین باید تلویزیون و مرکز صبا از تولیدات ایرانی حمایت کنند تا کودکان ایرانی از تولیدات ایرانی بی‌بهره نمانند و نیز تولیدکنندگان ایرانی از این فرصت برای تولید انیمیشن با کیفیت، سود ببرند.

لیوانی تولید انیمیشن برای کودکان و نوجوانان را نیز از دیگر مزیت‌های مرکز پویانمایی صبا برشمرد چرا که به گفته او در خارج از این مرکز عمدتا انیمیشن‌های تبلیغاتی و نیز انیمیشن‌های تجربی و هنری که معمولا مخاطب بزرگسال دارند تولید می‌شوند.

او همچنین به پویانمایی‌های تلویزیونی اشاره کرد و توضیح داد که تولید یک سریال ۱۳ یا ۲۶ قسمتی فرایند پیچیده‌ای دارد که اوج پختگی سازندگان سریال‌های انیمیشنی را نشان می‌دهد.

به گفته رییس مرکز پویانمایی صبا ناقص بودن چرخه تولید، نبود سرمایه‌گذار خصوصی در زمینه تولید سریال انیمیشنی و محدودیت بودجه تلویزیون در این زمینه، از مهمترین چالش‌های تولید سریال‌های انیمیشنی است.

او در این زمینه توضیح داد: چرخه تولید انیمیشن زمانی کامل می‌شود که امکان برندسازی با ارائه کتاب و نوشت افزار، عروسک و اسباب بازی از شخصیت‌های کارتونی همراه باشد و نیز ارائه این آثار در VOD و IPTV میسر شود و نیز امکان فروش خارجی این آثار مهیا باشد که هنوز این امکانات به طور کامل در ایران برای تولیدات انیمیشنی ایرانی فراهم نیست.

به اعتقاد او سرمایه گذاران خصوصی باید در این زمینه وارد عمل شوند؛ چرا که مرکز پویانمایی صبا صرفا یک مرکز تولیدی است و فروش و عرضه محصولات در حوزه وظایف این مرکز نیست اگرچه اقداماتی در این باره انجام داده است.

در ادامه رئیس مرکز پویانمایی صبا بر اهمیت برندسازی تاکید کرد و شاخصه‌های آن را مورد تحلیل قرار داد و چند نمونه از سریال‌های موفق انیمیشنی این مرکز را نام برد.

انتهای پیام/

استقبال بین المللی از انیمیشن های ایرانی

 

برچسب ها: انیمیشن ، صدا و سیما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.