لیست غذاهای مفیدی که باید در زمستان بخورید/ صبحانه مناسب فصل‌های سرد چه ویژگی‌هایی دارد؟

مصرف برخی از غذاها به دلیل وجود ترکیبات و ارزش غذایی بالا در فصل سرد سال مناسب است زیرا افراد را در برابر بیماری‌ها مقاوم می‌کند.

لیست غذاهای مفیدی که باید در زمستان بخورید/ صبحانه مناسب فصل‌های سرد چه ویژگی‌هایی دارد؟محمدباقر مینایی متخصص طب سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره غذاهای مناسب فصل پاییز و زمستان اظهار کرد: بسیاری از ترکیبات غذایی کیفیت خوبی ندارند به همین دلیل مردم باید بر سفره از غذاهای با کیفیت استفاده کنند یعنی غذاهایی که از ترکیبات اورگانیک تهیه شده باشند؛ یکی از ترکیباتی که باعث گرم شدن بدن می‌شود "جوی دو سر" است، بلغور جوی دو سر را می‌توان در سوپ استفاده کرد. این سوپ حاوی سبزیجات به خصوص "جعفری" و استخوان یا پای مرغ است که برای بدن بسیار مفید است؛ خانواده‌هایی که جوان یا نوجوان دارند می‌توانند به جای آب از شیر استفاده کنند.


بیشتر بخوانید: ۱۰ خوراکی مفید زمستانی


وی درباره دومین غذایی که باعث گرم شدن بدن می‌شود، گفت: دومین غذای مفید در فصل پاییز و زمستان "جغول بغول" است، این غذا از جگر سفید همراه با قلوه و دل تهیه می‌شود؛ طرز تهیه "جغول بغول" به این صورت است که ابتدا روغن را در یک ماهی‌تابه بریزید، پیاز(پیاز ریز استفاده شود) را خرد و تفت دهید، مقداری زردچوبه به آن اضافه کرده و جگر سفید، دل و قلوه را که ریز کنید و داخل آن بریزید و تفت دهید. وقتی تفت داده شد مقداری آب داخل آن بریزید و بگذارید بپزد.10 دقیقه مانده به اینکه برای خوردن آماده شود، رب انار را به آن اضافه کنید. بعد از اضافه کردن رب انار و بعد از 10 دقیقه میل کنید. رب انار به کبد، پانکراس و مخاطات دیوارهای معده و روده برای جذب بهتر، کمک می‌کند.

مینایی افزود: جغول بغول دارای ریزمغزی‌های بسیار مفید مورد نیاز بدن به خصوص در فصل پاییز و زمستان است، این غذا به علت داشتن آهن، ویتامین B1، B2، B6 و B12 به عنوان یک ماده آنتی آلرژی هم می‌تواند محسوب شود.

متخصص طب سنتی درباره سومین غذا اظهار کرد: آبگوشت از غذاهای در دسترس است. آبگوشت را به دو نوع شامل نخود و لوبیا همراه با گوشت کتف، گردن، راسته یا آبگوشت با قلوه‌گاه و دنده‌گاه گوسفند می‌توانید تهیه کنید و این آبگوشت چون دارای حبوبات است پر از ریزمغزی‌های مورد استفاده بدن است.

مینایی بیان کرد: چهارمین غذای بسیار مفید، شله زرد است، زعفران موجود در این غذا می‌تواند به عنوان یک مرقق محسوب شود. از برنج بومی شهر دزفول یا شیراز به نام "عنبربو" استفاده کنید. این غذا به عنوان یک عامل محافظت کننده بدن، در برابر عوامل آزار رساننده محیطی محسوب می‌شود.

وی درباره پنجمین غذا که باعث گرم شدن بدن می‌شود، گفت: حلوا و کاچی از غذاهای مناسب افراد میان سال و پیر است، این غذا مقوی و برای کبد بسیار مفید است این غذا را بیشتر شب‌هنگام استفاده کنید.


بیشتر بخوانید: با این مواد غذایی در فصل زمستان لاغر شوید


متخصص طب سنتی با بیان اینکه فرنی و شیر برنج از غذاهای ارزان و در دسترس است، تصریح کرد: فرنی و شیربرنج از غذاهای بسیار مفید هستند به شرطی که در فرنی از آرد برنج عنبر بو و در شیر برنج از برنج عنبر بو استفاده شود؛ کودکان، نوجوانان و جوانان می‌توانند از عسل کنار یا شیره انگور برای شیرین کردن این غذا استفاده کنند البته میانسالان و افراد پیر کمتر استفاده کنند.

وی همچنین درباره صبحانه مناسب بیان کرد: صبحانه مناسب برای افراد پیر و میانسال حلوا ارده با نان، کره دوغی، عسل و نان و نان، پنیر و سبزی و مقداری سیاه دانه است و نوجوانان و کودکان نان، پنیر لیقوان و چای شیرین میل کنند.

انتهای پیام/

7 خوراکی مفید برای زمستان

برچسب ها: اخبار پزشکی ، تغذیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Oman
مهدی
۱۵:۰۸ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
این پزشک سنتی بنظرم وضعش خوبه تواین گرونی کی میتونه این چیزهارو بخره و بخوره
صبحها نون و پنیر و چای شیرین و شاید یه لیوان شیر البته نه با هم و شبها هم نون و پنیر و خیار و سبزی خورن و گاهی هم گرسنه به رختخواب رفتن
آخرین اخبار