وزیر بهداشت مطرح کرد؛

سلامتی الویت اصلی مجلس و دولت مردان نبوده است/ شعار‌های فراوان دادیم، اما به سلامت مردم توجه نکرده‌ایم

قاضی زاده هاشمی گفت: با وجود شعار‌های فراوانی که داده ایم، اما به وضعیت سلامت مردم توجه نشده است.

سلامتی الویت اصلی مجلس و دولت مردان و نبوده است/ شعار‌های فراوران دادیم، اما به سلامت مردم توجه نکرده‌ایم/ بازنگری در ساختار آکادمیک هدف وزارت بهداشتبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمانگروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در مراسمی که به مناسبت بیستمین سالروز پژوهش و مشارکت مردمی در ارتقاء سلامت مطالعه قند و لیپید برگزار شد با اشاره به فرهنگ ایرانی ها گفت: با توجه به فرهنگ ما و در شهری مانند تهران که جمعیتی شناور دارد پژوهش کاری سخت است و این امر در حوزه بین‌المللی اهمیت پیدا می‌کند.

وزیر بهداشت ادامه داد: باید تلاش کنیم تا به لطف خدا در این مسیر قدم برداریم و از فرصت های ایجاد شده برای خدمت‌رسانی به مردم بهره ببریم.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به فعالیت دانشمندان ایرانی در حوزه پژوهشی اظهار کرد: دانشمندانی چون و راری و جرجانی توانستند پژوهش‌های خوبی را در حوزه علم و فناوری انجام دهند و اکنون در داخل کشور شش مقاله با نمره بالا وجود دارد که البته به دلیل مداخله کم در حوزه بهداشت این پروژه‌ها در سطح خوبی قرار ندارند.

در حوزه بیماری های غیرواگیر به خوبی کار نکرده‌ایم


وی با بیان اینکه اکنون در حوزه بیماری‌های واگیر فعالیت‌های خوبی انجام گرفته است گفت: با وجود آنکه در حوزه بیماری‌های واگیر فعالیت‌های خوبی انجام گرفته است اما در حوزه بیماری‌های غیرواگیر هنوز راه زیادی را باید طی کنیم و اولیت اصلی دولت ،مجلسف سیاستگذاران و تمامی دست‌اندرکاران سلامت مردم نبوده است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه زیرساخت‌های مناسبی مهیا نشده است گفت: بدون تعارف می گویند شعارهای زیادی داده شده اما به سلامت مردم کمتر توجه می‌شود و سهم ما در سلامت کمتر از ۲۰ درصد است .

قاضی زاده هاشمی با اشاره به امار مرگ و میر در بیماریهای غیر واگیر اظهار کرد:ما با برنامه ریزی های خوبی که انجام دادیم از ۷۰ درصد از مرگ و میرهای ای ناشی از بیماری های غیرواگیر مردم ایران پیشگیری کرده ایم؛ معتقدم علی رغم کارهای خوبی که انجام گرفته است و با توجه به اینکه جزء ۱۰ کشور پیشرو در زمینه بیماری‌های غیرواگیر هستیم اما باید بازنگری در ساختار آکادمیک و آموزشی کشور انجام شود.

وی ادامه داد: به کمک آموزش‌های لازم توانسته‌ایم میزان ابتلای مردم تهران به بیماری دیابت را تا ۳۰ درصد کاهش دهیم اما باید در این زمینه تصمیمات تاثیرگذاری نیز انجام شود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه باید از کوهرت حمایت کنیم گفت: این پروژه در یک برنامه ۲۰ ساله و طی ۷ مرحله اجرا شده است؛ برای اجرای دقیق کوهرت باید از چشم و همچشمی و اجرای طرح های رقابتی چشم پوشانی کنیم.

 ۳۶ درصد مردم مبتلا به دیابت هستند

قاضی زاده هاشمی با اشاره به شیوع چاقی میان مرد و زن گفت: میزان چاقی در میان افراد ۲۳ درصد و دیابت ۳۶ درصد گزارش شده است.

 وی با اشاره به بودجه پژوهش در استان همدان اظهار کرد: این بودجه ۱۸۶ درصد افزایش داشته است و امروز ۱۰۶ هزار مرکز جامع سلامت و خانه بهداشت در کشور وجود دارد که با برنامه ریزی های خوب می توانیم آنها را گسترش دهیم.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه باید طوری عمل کنیم تا مطالعات کوهرت متوقف نشود گفت: حضور من برای این است که بگویم از این مطالعات حمایت می‌کنم و  با استفاده از مطالعه در سطح تهران و کمک از روسای دانشگاه ها می توان نیازهای این شهر را برطرف کرد زیرا من معتقدم که شهرتهران از ظرفیت بالایی برخوردار است و فرهنگسراها سازمان های مردم نهاد ای که در آن مستقر هستند می توانند پیام گوهر ترا به همه آحاد جامعه منتقل کنندو

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار