فرماندار ابرکوه خبر داد؛

آغاز طرح خاموشی یک ماهه چاه‌های کشاورزی ابرکوه از امروز

فرماندار ابرکوه گفت: نخستین مرحله خاموشی ۶۴۸ حلقه چاه کشاورزی در این شهرستان از امروز به مدت یک ماه آغاز شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ؛ محمدکاظمی فرماندار ابرکوه گفت: برای تقویت منابع سفره‌های زیرزمینی، نخستین مرحله خاموشی ۶۴۸ حلقه چاه کشاورزی در ابرکوه از امروز به مدت یک ماه با همکاری بهره‌برداران و نهاد‌های مختلف منطقه آغاز شد.

کاظمی افزود: این طرح بر اساس مصوبه بیست و هفتمین نشست شورای حفاظت منابع آب و با توجه به شرایط کم‌آبی و تبعات ۲ دهه خشکسالی اجرا می‌شود.

وی با اشاره به مصوبه شورای حفاظت منابع آب، یادآور شد: قطع برق چاه‌های کشاورزی در این شهرستان در ۲ دوره زمانی، از ۲۶ آبان تا ۲۶ آذر و از ۱۱ دی تا ۱۱ بهمن اجرا خواهد شد.

کاظمی نسب بابیان اینکه ۶۶ سانتیمتر سطح آب‌های زیرزمینی دشت ابرکوه دچار افت شده است ادامه داد: در سال زراعی ۹۷ - ۹۶ با خاموشی زمستانی چاه‌های کشاورزی این شهرستان ۱۶.۷ میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی شد.

رئیس شورای حفاظت منابع آب ابرکوه با بیان اینکه این طرح بهترین موقع برای تقویت سفره‌های آب زیرزمینی است تصریح کرد: برداشت‌های بی‌رویه و غیراصولی از منابع آب زیرزمینی در کنار خشکسالی‌های پیاپی، موجب افت شدید سطح آب زیرزمینی منطقه شده است.

فرماندار ابرکوه گفت: ابرکوه با تداوم ۲ دهه خشکسالی، کم‌آبی و نیز افت سطح منابع آب‌های زیرزمینی روبه‌روست که باید همه مردم خصوصاً کشاورزان در بهره‌وری آب تلاش مضاعفی داشته باشند.

کاظمی نسب ادامه داد: مدیریت مصرف آب کشاورزی از سال ۹۳ با اجرای طرح‌های آبیاری نوین و تغییر الگوی کشت و در سال ۹۵ با اجرای طرح خاموشی ۳۰ روزه و ۴۵ روزه چاه‌های کشاورزی و نصب سامانه کنتور هوشمند بر روی چاه‌ها در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: به دلیل تبعات خشکسالی، ایجاد ۳۶ فرو چاله و خشک شدن قنات‌ها، دشت ابرکوه از دشت‌های ممنوعه کشور بوده و مدیریت آب‌های زیرزمینی در این شهرستان اجتناب‌ناپذیر است.

فرماندار ابرکوه گفت: کاهش بارندگی و روند فزاینده افت سطح آب‌های زیرزمینی باعث شده در کنار کم‌آبی، هجوم آب‌های شور از کفه ابرکوه به سمت آبخوان‌ها آغاز شود که شوری و تلخی آب چاه‌های کشاورزی را دوچندان کرده است.

کاظمی نسب ادامه داد: با توجه به تداوم کم‌آبی، کشاورزان بهره‌وری بهتر از آب را باید مدنظر داشته باشند و با تغییر الگوی کشت، کشت محصول کم آبخواه و اجرای طرح‌های آبیاری نوین، منابع آب را مدیریت کنند.

وی گفت: با نصب کنتور‌های هوشمند استحصال آب از پنج هزار و ۳۰۰ لیتر در ثانیه در سال ۱۳۹۴ هم‌اکنون به سه هزار و ۵۰۰ لیتر در ثانیه رسیده است.

۳۵ درصد اشتغال مردم ابرکوه وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دام‌پروری است و هفت هزار و ۵۰۰ خانوار از این طریق امرارمعاش می‌کنند.

سطح زیر کشت محصول زراعی و باغی شهرستان ابرکوه ۱۵ هزار هکتار است که سالانه ۱۹۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی در این شهرستان تولید می‌شود.

مرکز شهرستان ۵۳ هزارنفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

انتهای پیام/ی

خواب زمستانی چاه‌های کشاورزی در ابرکوه

 

برچسب ها: کم آبی ، خشکسالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.