احمدی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

قیمت پسته تابع مولفه‌های مختلفی در بازار است/ متوسط قیمت پسته در بازارهای جهانی 15 دلار

رئیس اتحایه آجیل و خشکبار گفت: قیمت آجیل و خشکبار تابع مولفه‌های مختلفی همچون مقدار تولید، نرخ ارز و عرضه و تقاضای بازار است.

قیمت پسته تابع مولفه‌های مختلفی در بازار است/ متوسط قیمت پسته در بازارهای جهانی 15 دلارمصطفی احمدی رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت بازار آجیل و خشکبار اظهار کرد: قیمت آجیل و خشکبار تابع مولفه‌های مختلفی همچون مقدار تولید، نرخ ارز و عرضه و تقاضای بازار است.

وی افزود: در ماه‌های مرداد و شهریور به مسئولان هشدار دادیم که اگر فکری برای پسته داخلی نشود، قیمت آن تحت تأثیر نوسان نرخ ارز افزایش می‌یابد.

احمدی، متوسط قیمت هر کیلو‌پسته ایرانی در بازارهای دنیا را ۸ تا ۱۵ دلار اعلام کرد.

این مقام مسئول از اُفت بیش از ۵۰ درصدی تولید پسته در سال جاری خبر داد و گفت: با توجه به سرمازدگی بهاره، تولید پسته در سال جاری حداقل ۵۰ درصد کاهش یافته است که این امر در افزایش قیمت بی تأثیر نبوده است.

وی با انتقاد از افزایش چشمگیر قیمت پسته در بازار داخل بیان کرد: باتوجه به آنکه نوسان قیمت پسته بر سایر اقلام آجیل و خشکبار تأثیرگذار است، از این رو تقاضای چندانی برای خرید در بازار وجود ندارد.

احمدی با اشاره به دیگر عوامل گرانی بر قیمت آجیل و خشکبار افزود: در کنار عوامل اُفت تولید، نوسان نرخ ارز حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد گرانی‌ها مربوط به عوامل واسطه و دلال بازی است.

وی تصریح کرد: اگرچه با صادرات آجیل و‌خشکبار به سبب ارز آوری مخالف نیستیم، اما باید مدیریتی دقیقی در این باره صورت گیرد تا نوسان نرخ ارز نتواند تأثیر چندانی بر بازار داخل داشته باشد.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران ادامه داد: در گذشته اقلام آجیل و‌خسکبار پس از ورود به تهران، توسط تجار به بازارهای هدف صادر می شد در حالیکه هم اکنون کشاورزان به طور مستقیم با خارجی‌ها در ارتباط هستند و به همین دلیل است که اتحادیه نمی‌تواند بازار را کنترل کند.

احمدی با اشاره به اینکه قیمت پسته تابع عرضه و تقاضاست، افزود: هم اکنون متوسط قیمت هر کیلو پسته ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است و اجناس لوکس با نرخ های بالاتر در بازار عرضه می‌شود که تنها ۵ درصد جمعیت آن را استفاده می‌کند.

به گفته وی، با اعمال مدیریت دقیق در بخش صادرات نباید بگذاریم قیمت پسته در بازار داخل بر مبنای ۸ تا ۱۰ دلار محاسبه شود.

احمدی در پایان از افزایش ۶۰ تا ۷۰ درصدی قیمت تخمه ژاپنی نسبت به سال قبل در بازار خبر داد و گفت: علی رغم آنکه تخمه ژاپنی تولید داخل است و هیچ صادراتی نداریم، اما قیمت آن‌ با افزایش چشمگیری نسبت به مدت مشابه سال قبل در بازار روبه‌رو‌شده است، چرا که عراقی ها هر کیلو تخمه ژاپنی با نرخ ۳ دلار در سبزوار و مشهد خریداری می‌کنند.

انتهای پیام/

افزایش 70 درصدی قیمت تخمه ژاپنی در بازار

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
اا
۱۱:۳۱ ۰۳ آذر ۱۳۹۷
وای پسته کیلویی 290 تومن
آخرین اخبار