باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

آیا شاخصی برای تعیین کیفیت خودروهای داخلی وجود دارد؟/ چارچوب استانداردها، داخلی نیست!

باتوجه به کپی‌برداری از استانداردهای خارجی در تولید خودرو، به نظر می‌رسد تعیین کیفیت خودروهای داخلی همیشه با مشکلات متعددی رویه‌رو است.

آیا شاخصی برای تعیین کیفیت خودروهای داخلی وجود دارد؟/چوب دوسر بی کیفیتی خودروی داخلی به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از آنجاییکه سالهاست خیابان‌های بیشتر شهرها و مناطق دیگر کشور از خودروهای مختلف داخلی پر شده است، همیشه بحث کیفیت و استاندارد تولید خودروی ملی مورد بحث مردم و کارشناسان و صاحبنظران بوده است. شاید بتوان یکی از دلایل اصلی نارضایتی‌ها از خودروی ملی را پایین بودن کیفیت آن بویژه در حوزه ایمنی دانست و این موضوعی است که مسئولان کشور همیشه قول همکاری در آن را داده و اعلام کرده‌اند در آینده کیفیت این خوردوها بالاتر خواهد رفت؛ اتفاقی که به نظر می‌رسد هیچ گاه جامه واقعیت به خود نپوشانده است. اما باید دید که چگونه می‌توان استانداردهای درستی در حوزه تولید خودرو تعریف کرد و آیا استفاده و کپی برداری محض از استانداردهای جهانی می‌تواند راهگشای حل مسایل در این حوزه باشد؟

برای یافتن پاسخ این سوال‌ها به سراغ دوتن از صاحبنظران صنعت خودروی کشور رفته‌ایم و در این راستا با آنها به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که در ادامه می‌آید؛

سیاست‌گذاری کلانی   برای تدوین مقررات جامع در حوزه تولید خودرو وجود ندارد

فرزین‌ انتصاریان‌ رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با استاندارد خودرو در کشور گفت: خودرو و خودروسازی‌ تابع یک سری استانداردهاست‌ و این استانداردها در دنیا به اشکال مختلفی تعریف شده است.

وی افزود: به طور معمول استانداردهای‌ خودرو در دنیا در حول محور ایمنی می‌چرخد. برخی از این استانداردها هم در محدوده حفاظت از محیط زیست و آلوده نکردن منابع طبیعی هدف‌گذاری شده است.

انتصاریان ادامه داد: برخی از استانداردهای‌ خودروسازی در دنیا محدود کننده هستند به این شکل که اگر یک تکنولوژی‌ جدید در صنعت خودروسازی مطرح شود این استانداردها بر اجرای درست آن تکنولوژی نظارت کرده و به خودرو نمره می‌دهند. به عنوان مثال خودروهایی که اکنون به عنوان خودروهای خودران مطرح هستند باید برای تولید خود یک سری از استانداردهای جهانی را رعایت کنند اما بدون شک همه خودروها ملزم به رعایت این نوع استانداردها نیستند.

رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران تأکید کرد: استانداردهای مذکور هر کدام در یک حوزه خاص تعریف شده است در حالی که مقررات فنی تولید خودرو در همه جای دنیا بسیار سخت‌گیرانه است.

وی یادآوری کرد: بایستی نگاه کلان تمام وزارتخانه‌ها بر اساس این موضوع باشد که مقررات فنی درستی برای تولید خودرو در داخل کشور تعریف کرده و به آن پایبند باشند.

انتصاریان با انتقاد از نبود مقررات فنی شفاف در زمینه ساخت خودرو در داخل کشور گفت: شاید شرکت‌های خودروسازی برخی از استانداردها را رعایت کرده باشند اما در سطح سیاست‌گذاری کلان هیچ برنامه‌ای برای تدوین مقررات جامع در حوزه تولید خودرو وجود ندارد.

رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران تصریح کرد: انجمن مدیریت کیفیت ایران به دنبال ایجاد یک سیستم جامع در کل کشور است تا بتوانیم با اعمال نظر در بخش‌های حاکمیتی‌، مبانی استانداردسازی را در همه حوزه‌ها به ویژه صنعت خودرو اعمال کنیم.

وی در خاتمه با اشاره به وظایف انجمن مدیریت کیفیت ایران در راستای حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان گفت: یکی از اجزای اصلی رعایت مبانی استاندارد در ساخت و تولید، حمایت از حقوق مصرف کنندگان است که انجمن مدیریت کیفیت ایران به دنبال ارتقاء و افزایش آیتم‌هایی در جهت حمایت هر چه بیشتر از مصرف‌کنندگان داخلی است.

هدف‌گذاری‌های کیفی برای تولید خودروی ملی کاملاً کپی برداری بوده است

در ادامه این گزارش امیرحسین کاکائی‌ عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت و کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: یک سری استانداردهایی‌ در داخل کشور در حوزه ایمنی‌ و همچنین در مورد آلایندگی‌ برای تولید خودرو وجود دارد که حتی برخی مؤسسات بر مبنای این استانداردها می‌توانند جلوی تولید خودرو را بگیرند‌.

وی ادامه داد: مؤسسه FQI کیفیت تمام خودروهای تولید داخلی را به صورت منظم کنترل کرده و هر ماهه‌ بر اساس این کنترل‌ها  گزارشی توسط این مؤسسه صادر می‌شود و در این جهت به خودروهای مختلف تولید داخل ستاره‌هایی تعلق می‌گیرد.

کاکائی افزود: این ستاره‌ها خود معیاری برای انتخاب خودروی داخلی توسط مردم است و این امر نشان دهنده وجود استاندارد در حوزه صنعت خودروی داخلی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت تأکید کرد: برخی از منتقدان معتقدند که برنامه‌های صنعتی کافی در جهت تعیین کیفیت و استاندارد خودروهای داخلی وجود ندارد اما این موضوع صحیح نیست.

وی تصریح کرد: از آنجایی که ما در کشور آزمایشگاه‌ها و امکانات لازم برای تعیین استاندارد خودرو را نداریم، مؤسسه استاندارد همیشه در این سال‌ها از استانداردهای‌ بین‌المللی همچون یورو 5 پیروی کرده‌اند.

کاکائی اضافه کرد: اما از آنجایی که این هدف‌گذاری‌های کیفی برای تولید خودروی ملی کاملاً کپی برداری بوده و در داخل کشور تعیین نشده‌اند، لزوماً درست نیست و در بسیاری از موارد دچار اشتباهاتی‌ می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت افزود: از طرف دیگر در کشور، عزم جدی در سطح کلان برای اجرای استاندارد و نمره کیفی خودرو وجود ندارد و این موضوع نه فقط از سمت خودروسازان‌ بلکه از طرف بسیاری از نهادهای تأثیرگذار‌ دولتی و غیردولتی‌ در این حوزه به چشم می‌خورد.

وی در تشریح‌ دلایل عدم اجرایی شدن استانداردهای بین‌المللی در حوزه خودروسازی‌ گفت: به عنوان مثال اکنون زمان زیادی از تصویب استاندارد یورو 4 برای تولید خودرو می‌گذرد و خودروسازان‌ خود را ملزم به تولید موتور خودرو با این استاندارد کرده‌اند اما وزارت نفت تنها در برخی از شهرهای بزرگ بنزین یورو 4 به پمپ بنزین‌ها تزریق می‌کند و در بسیاری از شهرهای کشور و مناطق دیگر بنزین یورو 2 یا پایین‌تر ارائه می‌شود. در نتیجه نبود بنزین مناسب موتور یورو 4 موجب شده تا خودروها با مشکلات و خرابی‌های بیشتری روبرو شده و همین امر موجبات نارضایتی‌ مردم از خودروی تولید ملی را فراهم آورده‌اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت تأکید کرد: تمهیدات اجرایی استاندارد خودرو در کشور توسط نهادهای مختلف همچون وزارت کشور، وزارت نفت یا سایر نهادها الزامی‌ است و تنها خودروسازان در این میان مسئول نیستند.

کاکائی‌ تصریح کرد: به عنوان مثال برای ساخت موانع سرعت‌گیر و جدول در خیابان‌ها استانداردهای‌ مشخصی تعیین شده است اما از آنجایی که این استانداردها به درستی رعایت نمی‌شوند عبور خودرو از روی سرعت‌گیرها موجب وارد آمدن لطمات شدیدی‌ به جلوبندی خودرو شده و همین موضوع پس از مدتی خودرو را با مشکل و خرابی روبرو‌ می‌کند.

وی توضیح داد: در اروپا دو نوع الزام کیفی برای تولید خودرو وجود دارد؛ بخش اول استانداردهایی‌ است که در واقع نمره کیفی کف را برای تولید خودرو تعیین کرده اما بخش اصلی نظارت مؤسساتی همچون یورو ENCAP است که به عنوان سازمان‌های مردم نهاد برای کیفیت و سایر آیتم‌های درگیر در ساخت خودرو تعیین ستاره و نمره می‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت افزود: متأسفانه ما تنها از استانداردهایی‌ که در اروپا تعیین می‌شود کپی برداری می‌کنیم و از آنجایی که این استانداردها داخلی نیست با مشکلات متعددی روبرو می‌شویم.

کاکائی تصریح کرد: اکنون 20 سال است که در کشور صحبت از تأسیس مؤسسات و آزمایشگاهی‌ برای استاندارد خودرو می‌زنیم اما هنوز اتفاق عملی در این حوزه نیفتاده است و شاید دلیل اصلی آن نبود منابع مالی لازم برای اجرای این پروژه‌های سنگین اقتصادی باشد.

مجبوریم  خودروها را برای تست استاندارد جاده به خارج از کشور بفرستیم

وی به برنامه تأسیس شرکت آزمون جاده اشاره کرد و گفت: شرکت آزمون جاده قرار بود با مشارکت خودروسازان‌ و برخی نهادهای دولتی و خصوصی تأسیس شود تا بتواند آزمون‌های جاده‌ای را در کشور انجام دهد اما متأسفانه بعد از گذشت سال‌ها به دلیل موانع و کارشکنی‌های مختلف، تشکیل این شرکت همچنان نیمه کاره مانده و مجبوریم همچنان خودروها را برای تست استاندارد جاده به خارج از کشور بفرستیم.

کاکائی در پایان یادآوری کرد: ما استانداردها و شاخصه‌های استاندارد خودرو را به اندازه کافی در کشور داریم، اما هیچ‌گاه‌ سیاست‌های درستی برای اجرایی کردن این شاخصه‌ها وجود نداشته است.

گزارش از سمیه عرب

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۲:۲۹ ۰۶ دی ۱۳۹۷
خودروهای داخلی کجاشون درسته که حالا شاخص هم داشته باشند!
Iran (Islamic Republic of)
ملکوت
۰۸:۰۷ ۲۸ آبان ۱۳۹۷
تا حالا که شاخصها اجرا نشده برای کیفیت ماشینهای داخلی .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۹ ۲۸ آبان ۱۳۹۷
تا وقتی صنعت خودرو رقابتی نشود به کیفیت نمی توان امید وار بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۸ ۲۸ آبان ۱۳۹۷
سالی27هزارکشته براثرتصادفات رانندگی!!!??????
سالی370هزارمعلول وزخمی براثرتصدفات!!!!!????
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۳ ۲۷ آبان ۱۳۹۷
راه حل:وزارت صنعت اجازه پیش فروش رابدون محدودیت برای سال98به خودروسازان بدهدودرقراردادهاهیچ سودی به ثبت نام کنندگان درنظرنگیردوسودتاخیرهم به همین طریق
به این ترتیب هم پولهای سرگردان جمع میشودوهم خودروسازان مشکل کسری نقدینگی شان برطرف میشودوقیمت هاتاخرداد98ثابت بماندودولت دلار4200تومانی به خودروسازان بدهدتابتوانندبه تولیدخودادامه دهند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۵ ۲۷ آبان ۱۳۹۷
استاندارد یعنی راه رفتن خودرو به هر قیمتی حتی کشته شدن هموطنان . مردم هم مهم نیستن چون هرکسی یه جوری میمیره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۶ ۲۷ آبان ۱۳۹۷
دناپلاس ثبت نامی دیماه96باموعدتحویل تیر97رادارم هنوزهم دعوتنامه صادرنشده من شخصااگرایران خودرو
گیرایربگ های پهلویی است ایربگ پهلویی رانمی خواهم وخودرورا2ایربگ تحویلم بدهیدچون دیگه حوصله صبرکردن ندارم برم تهران دردفترفروش ایران خودروجنجال میکنم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۴ ۲۷ آبان ۱۳۹۷
هوشیارباشید:
طبق ماده4 آئین‌نامه حمایت از مصرف کنندگان خودرو ملاک محاسبه قیمت خودرودر قرارداد های پیش فروش عادی قیمت مصوب در زمان مندرج در قرارداد هست .به این معنا که خودرو ساز قانونا نمی تواند دعوتنامه ی شما رو حبس کرده تا با قیمت بالاتر حساب کند.واگر چنین اتفاقی بیفتد می توانید با کپی قرارداد و این آئین نامه به سازمان صنعت معدن تجارت شهرتان از خودرو ساز شکایت کنید. لطفا نگذاریدبا عدم اطلاع هموطنان گران فروشی انجام شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۸ ۲۷ آبان ۱۳۹۷
امروز رفتیم برای پراید. سنسور بخریم، همه جا قیمت نود ،،،،بدون ضمانت
دو سه ماه قبل 35بود،با ضمانت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۸ ۲۷ آبان ۱۳۹۷
خیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۴ ۲۷ آبان ۱۳۹۷
استاندارد برای خودروهای داخلی بیشتر شبیه یه شوخیه.
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۸:۰۵ ۲۷ آبان ۱۳۹۷
سلام امروز از نمایندگی ایران خودرو زنگ زدن میگن بیا ماشین دنا پلاستو با دو ایربگ بگیر و برو میگم تو قرار داد چهار تا ایربگ داره،،میگه برو خدا و شکر کن همینم بهت میدن اگه نمیخاهی اینقدر معطل ماشین بمون معلوم نیست دیگه بهت ماشین بدیم ،،،،پولمونو گرفتن ،،
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۸:۰۵ ۲۷ آبان ۱۳۹۷
سلام امروز از نمایندگی ایران خودرو زنگ زدن میگن بیا ماشین دنا پلاستو با دو ایربگ بگیر و برو میگم تو قرار داد چهار تا ایربگ داره،،میگه برو خدا و شکر کن همینم بهت میدن اگه نمیخاهی اینقدر معطل ماشین بمون معلوم نیست دیگه بهت ماشین بدیم ،،،،پولمونو گرفتن ،،
Iran (Islamic Republic of)
بهرام
۱۸:۰۲ ۲۷ آبان ۱۳۹۷
باسلام
هنوز قطعه از چین وارد میکنیم بعد دنبال کیفیت خودرو هستیم مگر اشغال درست کردن کیفیت هم داره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۵ ۲۷ آبان ۱۳۹۷
استاندارد چی؟ همش حرف .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۳ ۲۷ آبان ۱۳۹۷
به نظر می‌رسد تعیین کیفیت خودروهای داخلی همیشه با مشکلات متعددی رویه‌رو است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۳ ۲۷ آبان ۱۳۹۷
به نظر می‌رسد تعیین کیفیت خودروهای داخلی همیشه با مشکلات متعددی رویه‌رو است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۰ ۲۷ آبان ۱۳۹۷
استاندارپیش ایران خودرودناتحویلی تیرماه راتحویل بده.
Iran (Islamic Republic of)
خليلي
۱۶:۵۶ ۲۷ آبان ۱۳۹۷
بارها گفته ام و بار دگر ميگويم
بابا جون نخريييييييييييد؛ عزيز من ماشين ثبت نام نكن، داداش من ماشين داخلي رو تحريم كن. قيمتش مياد پايين
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۵:۴۵ ۲۷ آبان ۱۳۹۷
جالبه همه مسئولین می دونن که خودرو های داخلی کیفیت لازم رو ندارن .اما با این حال به جای برخورد با این شرکت ها از احتکار اون ها حمایت میشه تا با بالا رفتن قیمت تاوان بی کفایتی این شرکت ها از جیب مردم پرداخت بشه .واقعا باث تأسفه!!
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۴:۳۷ ۲۷ آبان ۱۳۹۷
مردم دیگر توان حتی تامین خرج خانواده را ندارند چه رسد که خود رو بخرند ، بنظرم اگر کارخانه های خود رو سازی تعطیل شوند ، جان مردم بهتر حفظ خواهد شد ، در ضمن اگر واردات آزاد و تعرفه صفر شود مردم توانذبیشتری برای خرید خود رو امن دارند ، درضمن قیمت کاذب دلار هم پایین بیاید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۲۷ آبان ۱۳۹۷
جایی برای حرف نمونده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۶ ۲۷ آبان ۱۳۹۷
اجبار مردم در خرید خودرو داخلی باعث شده خودروسازان نیازی به ارتقاء کیفیت خودروها نداشته باشند ، اگر روزی قانونی وضع میشد که در صورت عدم ارتقاء کیفی خودروهای داخلی حقوق گمرکی خودروهای خارجی کاهش میابد آنوقت بهتر میشد .
Iran (Islamic Republic of)
Amirhosein
۱۳:۴۰ ۲۷ آبان ۱۳۹۷
شرکتهای خودروسازی در اختیار گرفته اند و فقط به فکر سود اضافی از مردم هستند و اصلا براشون مهم نیست که هر ساله بخاطر بی کیفیت بودن خودروهایشان چند هزار نفر کشته میشوند ، فقط گرون کردن بلد هستند
Iran (Islamic Republic of)
Amirhosein
۱۳:۴۰ ۲۷ آبان ۱۳۹۷
شرکتهای خودروسازی در اختیار گرفته اند و فقط به فکر سود اضافی از مردم هستند و اصلا براشون مهم نیست که هر ساله بخاطر بی کیفیت بودن خودروهایشان چند هزار نفر کشته میشوند ، فقط گرون کردن بلد هستند
Germany
ناشناس
۱۲:۳۹ ۲۷ آبان ۱۳۹۷
باید خودروها با کیفیت ساخته بشه
Iran (Islamic Republic of)
عبداللهی
۱۲:۰۲ ۲۷ آبان ۱۳۹۷
سلام

ماه هاست خودروسازها در تحویل ماشینی که با پول همین مردم تولید میشه تعلل می کنند
و خودروها با پرواز سر از نمایشگاهها در میارن و کسی پاسخگو نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۳ ۲۷ آبان ۱۳۹۷
با سلام.بنیان اسلام بر سه اصل است 1- راستگویی 2- امانتداری 3- وفای بعد . اگر در مت چهار دهه مدیران وزارت صنایع و خدور و صنایع دارویی با صداقت می گفتند که توانایی تبدیل مواد خام به مواد اولیه را ندارند . در این مدت به کمک جوانان با استعدادکه کشور ایران را به تکنولوزی ساخت ساخت ماهواره و ماهواره بر رسانند . تکنولوژی تبدیل مواد خام به موا اولیه پیدا کرده بوسیله این جوانان بدست می امد .و کشور ما نیز محتاج مواد اولیه نمی شود .نه اینکه بعد از تحریم متوجه می شدم که توانایی کامل در تبدیل مواد خام به مواد اولیه را نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۲۷ آبان ۱۳۹۷
برای افزایش قیمت خودرو !!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۲۷ آبان ۱۳۹۷
سلام خدایش ما اینجا درد دلمون بگیم و نظر بدیم کسی هم از مسئولین گوش می‌کنه فایده‌ای هم داره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۰ ۲۷ آبان ۱۳۹۷
گوش شنوا نداریم....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۲۷ آبان ۱۳۹۷
چرا کسی پاسخگو نیست
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۰:۵۸ ۲۷ آبان ۱۳۹۷
والا الان پراید به قیمتی رسیده که جوونای تبریز لامبورگینی رو با این پول درس کردن ^_^
ولی این خودرو سازایی که من میشناسم سریع جلوی این جوونارو هم با وعده وعید میگیرن که دیگه از این کارا نکنن که خودرو سازا ضایع بشن. وقتی یه پفک رو به قیمت 20 میلیون میفروشن دیگه لزومی نداره پیتزا درس کنن به همون قیمت .
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۲:۳۳ ۲۷ آبان ۱۳۹۷
با حال بود
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۲:۳۸ ۲۷ آبان ۱۳۹۷
خدایش بگید از پراید دیگه نسازن ملت تلف شد با این استاندارتش!! قمتش که بمونه برای بعد
Iran (Islamic Republic of)
جلال
۱۰:۵۵ ۲۷ آبان ۱۳۹۷
فعلان مردم هر اشغالی با قیمت بالا خوب میخرن
شرکت دلش ک نسوخته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۲۷ آبان ۱۳۹۷
ایرانخودرو و سایپا کاری درست میکنن بجای ماشین پیش فروش میکنن به این ملت بدبخت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۷ ۲۷ آبان ۱۳۹۷
نه
Iran (Islamic Republic of)
شهاب
۰۹:۱۳ ۲۷ آبان ۱۳۹۷
شاخص برای تعیین قیمت هم وجود ندارد چه رسد به تعیین کیفیت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۳ ۲۷ آبان ۱۳۹۷
به فکر کیفیت خوردو باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۴ ۲۷ آبان ۱۳۹۷
بازار بدون رقیب و خریداران همیشه تشنه به هر چیزی به نام خودرو
خداییش هرکدام از ما باشیم این موحبت را رها میکنیم ؟؟؟؟؟
حداقل آنچه از ما بر می آید ( بی کیفیت نخریدن ) انجام دهیم
سزای گرانفروش نخریدن است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۰ ۲۷ آبان ۱۳۹۷
سزای کرانفروش محاکمه ومجازات وتعزیزات است خرید حق همه هست
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۰۸:۴۲ ۲۷ آبان ۱۳۹۷
خودروی مضخرف میسازند اونهم دست مردم نمیرسه
United States of America
بیداد
۰۸:۲۸ ۲۷ آبان ۱۳۹۷
شاخص کیفیت و قیمت خودروها چیست؟
Netherlands
ناشناس
۲۳:۳۱ ۲۷ آبان ۱۳۹۷
انحصار. قدرت و زور گویی
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۸:۲۱ ۲۷ آبان ۱۳۹۷
باسلام .ساخت یه پراید دیگه ازمایشگاه میخاد .دلال بازی تو صنعت خودرو حذف بشه خودروهایی ساخته میشه که قابل رقابته.مگه نه که همین چند ماه پیش جوونای غیور تبریزی لامبورگینی ساختن که۳۶۰اسب بخار تولید میکنه.شما صنعت خودرو را بده دست همین جوونا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۳ ۲۷ آبان ۱۳۹۷
ایران خودرو مطمئن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۸ ۲۷ آبان ۱۳۹۷
خیلی گرون شده اصلا ارزش نداره
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۷:۴۳ ۲۷ آبان ۱۳۹۷
مدیران خودروسازی و کسانی که در این 40 سال تصمیم گیر در حوزه خودرو بوده اند باید کنار روند تا نیروهای جوان، خلاق و با اراده وارد شوند. با یکی از شرکت های ژاپنی هم وارد مذاکره برای سرمایه گذاری مشترک شوند!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۲۷ آبان ۱۳۹۷
برای افزایش قیمت خودرو !!!!!!!!!!!!
Germany
ناشناس
۱۵:۱۳ ۲۷ آبان ۱۳۹۷
عزیز ژاپنی ها که این همه سال هزینه کردن یک ماشین باکیفیت بسازن دانش خودشون دو دستی تحویل ما که نمیدن که قرار داد ببندیم ما که هزینه نکردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۷ ۲۷ آبان ۱۳۹۷
مگه میشه؟ مگه داریم؟
آخرین اخبار