مسئول گروه جهادی در بخش سازندگی گفت: اشتغال‌زایی و توانمند کردن افراد مهم‌ترین اولویت در رفع حاشیه نشینی شهرها است.

اشتغال‌زایی مهم‌ترین اولویت در حاشیه شهرهاست/ فقر فرهنگی زمینه‌ساز افزایش حاشیه نشینی می‌شودبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، امروز برنامه هاشور رادیو گفتگو در مورد معضلات حاشیه نشینی شهرها با حضور عرفانیان مسئول گروه جهادی در بخش سازندگی برگزار شد که در این برنامه عرفانیان با بیان اینکه گروه‌های جهادی در کشور از زمان انقلاب شکل گرفتند، گفت: در آن دوره نهادی به نام جهاد سازندگی در حوزه ساخت و ساز، کشاورزی و سایر بخش‌ها فعالیت می‌کرد اما در دهه 70 تا 80 میزان فعالیت این بخش کم‌رنگ‌تر شد و فضای جهادی در کشور تضعیف شد.

وی ادامه داد: گروه‌های دانشجویی و گروه‌های جهادی سعی کرده‌اند مشکلات و مسائل ایجاد شده در محلات حاشیه شهرها را بررسی کنند و با اقدامات فرهنگی سعی خواهیم کرد مهاجرت معکوسی را از حاشیه شهرها به روستاها و یا داخل شهرها داشته باشیم.

مسئول گروه جهادی در بخش سازندگی افزود: اصلی‌ترین مشکل در این مناطق نبود فرهنگ سازی صحیح است که ما با ایجاد فضای فرهنگی و دوستانه با ساکنان این مناطق این مشکل را برطرف خواهیم کرد.

عرفانیان به آسیب شناسی حاشیه شهرها در برخی از کشورها اشاره کرد و گفت: در کشور ترکیه اردوغان مشکلات حاشیه نشینی شهرها را بررسی کرد و طی یک مطالعه دقیق متوجه شد که با جمع آوری زباله‌ها می‌توانیم جاذبه شهرهای ترکیه را افزایش دهیم بنابراین تصمیم گرفت در یک دوره کوتاه بعد از جمع آوری زباله جذابیت مناطق خود را افزایش دهد.

وی اصلی‌ترین معضل حاشیه نشینی در شهرها را فقر فرهنگی دانست و افزود: ما در این مناطق شاهد بودیم که برخی از افراد ماشین‌های سنگین خود را به افراد اجاره می‌دادند و از این طریق زندگی می‌کردند بنابراین برخی از ساکنان این مناطق مشکل هزینه و یا درآمد ندارند بلکه نبود فرهنگ باعث ایجاد چنین مسائلی در مناطق شده است.

مسئول گروه جهادی در بخش سازندگی در ادامه به مطالعات و آسیب شناسی در چند وقت گذشته از سوی این گرو‌ه‌های جهادی صورت گرفته است، اشاره کرد و افزود: کودکان کار، زنان بی‌سرپرست و اعتیاد در حاشیه شهرها از مهم‌ترین این مشکلات است و ما اولویت خود را توانمندسازی و پیشرفت در این مناطق قرار داده‌ایم.

عرفانیان گفت: توانمند کردن ساکنان این مناطق مهم‌ترین محور برنامه‌ها است و خود می‌تواند پایگاه رفع مشکلات مردم به شمار آید.

وی در پایان گفت: اشتغال‌زایی در مناطق محروم و حاشیه شهرها اولویت برنامه‌های ما است و ما قرار نیست که برای این افراد خانه بسازیم بلکه با توانمند کردن آنها باعث می‌شویم که خود آنها خانه بسازند.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار