کدام حوزه‌ها در افزایش بهره وری نیروی کار موفق هستند؟

شاخص بهره وری یکی از مولفه‌های حائز اهمیت در سطح مدیریت اقتصادی کشور است که در زمینه‌های مختلف اقتصادی مورد سنجش و محاسبه قرار می‌گیرد.

به گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، بررسی شاخص بهره وری از جمله موضوعاتی است که سنجش آن می‌تواند تاثیر مثبتی در رشد اقتصادی داشته باشد که برای افزایش این شاخص کارشناسان پیشنهادات مختلفی ارائه کرده اند.   


بیشتربخوانید :فرانسه چگونه از تولیدات داخلی خود حمایت کرد؟


برای پایش بهره وری دو مولفه نیروی کار و سرمایه حائز اهمیت است که سازمان ملی بهره وری ایران این شاخص‌ها را در بخش‌های ۹ گانه اقتصادی در دوره‌های زمانی مختلف بررسی می‌کند. بر اساس این آمار در سال ۱۳۹۵، شاخص بهره وری نیروی کار بخش نفت و گاز، کشاورزی، آب و برق و گاز بیشترین بازدهی و بخش معدن، ساختمان، صنعت و معدن کمترین بازدهی را داشته است.

در بخش بهره وری سرمایه در ۹ حوزه مورد محاسبه اقتصادی، طی سال ۹۵ بخش نفت و گاز، ارتباطات، معدن بیشترین بهره وری و گروه‌های ساختمان، سایر خدمات، حمل و نقل و انبارداری کمترین بازدهی را داشته اند.

کارشناسان اقتصادی در راستای افزایش بهره وری در بخش سرمایه پیشنهادات مختلفی داشته اند که از نمونه‌های آن می‌توان به هوشمندسازی، استفاده از فن آوری روز و اتکا بیشتر به به توان بخش خصوصی در زمینه‌های مختلف اقتصادی اشاره کرد که می‌تواند در رشد بهره وری تاثیر گذار باشد.

همچنین برای رشد بهره وری نیروی کار استفاده از نیروی کار آموزش دیده و خلاق، افزایش انگیزه در محیط کار با روش‌های تشویقی، تعیین اهداف سازمان و روش‌های رسیدن به آن از سوی مدیران نام برد.

براساس برنامه ششم توسعه مقرر شده ۲،۸ درصد از میانگین رشد ۸ درصدی کشور، از محل ارتقای بهره‌وری تامین شود که به بیان دیگر بهره وری باید سهم ۳۵ درصدی از رشد اقتصادی ۸ درصدی را داشته باشد که تحقق این هدف توجه بیشتر مسئولان اقتصادی در بخش‌های مختلف و تلاش برای تحقق آن را می‌طلبد.

منبع: میزان

انتهای پیام/

رشد اقتصادی به دنبال افزایش بهره‌وری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار