قاسمی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

شرایط تحریم فعلی،فرصت بی نظیری برای صادرات/اعمال تحریم های جدید تاثیری بر صادرات شیلات ندارد

یک مقام مسئول گفت:شرایط تحریم فعلی فرصت بی نظیری برای صادرات آبزیان است و صادرکنندگان باید از آن بهره ببرند.

شرایط تحریم فعلی،فرصت بی نظیری برای صادرات است/اعمال تحریم های جدید تاثیری بر صادرات شیلات نداردقاسمی مدیر عامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تاثیر اعمال تحریم های جدید بر صادرات آبزیان اظهار کرد: با توجه به آنکه در شرایط تحریم فعلی آمریکا با چند کشور نوپا یک طرف و ایران و‌ مابقی دنیا طرف دیگر ماجراست، بنابراین این امر بیانگر فرصت بی نظیری صادرات است که باید از آن بهره برد.

وی افزود: در شرایط فعلی خروج ۴ بانک و موسسه اعتباری از لیست تحریم ها و صدور مجوز خرید نفت به ۸ کشور نشان می دهد که آمریکا به طور ۱۰۰ درصد نمی تواند ایران را تحریم کند.

به گفته قاسمی ارتباط دنیا با ایران بدان معناست که اعمال تحریم های جدید بر علیه ایران‌ نتوانسته تاثیر سوء داشته باشد.

این مقام مسئول با اشاره به چالش ها و مشکلات داخلی پیش روی صادرکنندگان بیان کرد: اگرچه هیچ یک‌از فعالان اقتصادی با ورود ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی مخالف نیستند و تمامی تلاش آنها در جهت رونق اقتصادی داخل به کار گرفته شده است، اما بازگرداندن ارز به سامانه نیما غیر ممکن است چرا که صادرکنندگان باید کالا را با ارز ۱۳ هزارتومان تهیه و صادر کنند.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی بخشنامه ورود ارز به سامانه نیما موجب شده تا صادرکنندگان واقعی از چرخه تولید خارج شوند و استفاده از کارت های یکبار مصرف رواج پیدا کند چرا که معلوم‌نیست که افراد غیر حرفه ای ارز را به داخل کشور بازگردانند.

به گفته قاسمی صادرات کالا بی کیفیت و با قیمت نامناسب از سوی افراد غیر حرفه ای منجر به از دست دادن بازارهای هدف خواهد شد، کما اینکه امهال در ورود به بازار روسیه موجب شد تا ترک ها جای صادرکنندگان ایرانی در این بازار را بگیرند.

مدیر عامل اتحادیه پرورش و صادرات آبزیان با اشاره به اینکه تحریم های جدید آمریکا بیشتر جنگ روانی است، اظهار کرد: در شرایطی که اروپایی ها درصدد حل مشکلات ما و سوئیفت جدید هستند، اما متاسفانه در داخل بر این جنگ روانی و شیپور تحریم دامن می زنیم.


بیشتر بخوانید: ایران ظرفیت مناسبی برای تولید آبزیان دارد/تولید 32 هزار تن میگو در سال


 

وی در ادامه افزود: به اعتقاد بنده شرایط پیش آمده، فرصت بی نظیری برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی است، درحالیکه اتخاذ تصمیم های خلق الساعه می تواند فرصت صادرات را از صادرکنندگان سلب کند.

قاسمی افرایش تولید باکیفیت را تنها راه حل مبارزه با رکود و تورم داخل دانست و افزود: در شرایط فعلی اقتصاد باید بیشتر توجه فعالان بر بازار بین الملل باشد تا ارز وارد کشور شود، اما این بدان معنانیست که بازار داخل را فراموش کنیم.

این مقام مسئول در پایان افزایش تولید با کیفیت را منوط به جراحی اقتصاد دانست و گفت: افزایش تولید با کیفیت و قابل رقابت در بازارهای جهانی مستلزم جراحی در اقتصاد است که این امر با درد و خونریزی همراه خواهد بود که متاسفانه برخی از تصمیم گیران حاضر به پذیرفتن آن نیستند.

انتهای پیام/

افزایش تولید با کیفیت تنها راه حل مبارزه با رکود

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار