القدس العربی: کابینه نتانیاهو همچنان بین ادامه فعالیت و انحلال در حال تلو تلو خوردن است

پایگاه خبری القدس العربی در مطلبی با اشاره به اختلافات درونی در کابینه رژیم صهیونیستی، سرنوشت آن را برای ادامه کار نامعلوم توصیف کرد.

به گزارشگروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری القدس العربی نوشت کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، همچنان بین ادامه و انحلال در حال تلو تلو خوردن است. جنگ غزه آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ این رژیم، را سرنگون کرد و تنش‌های شدید برای جانشینی وی و جر و بحث‌های زیادی درباره ایده برگزاری انتخابات زودهنگام سراسری آغاز شد انتخاباتی که قرار است رسما نوامبر ۲۰۱۹ برگزار شود.

بنیامین نتانیاهو روز یکشنبه در جلسه هفتگی کابینه گفت برگزاری انتخابات پیش از موعد کنست (پارلمان) در سایه اوضاع امنیتی و حساس کنونی صحیح نیست. وی بر ادامه رایزنی‌ها با روسای احزاب ائتلاف (حاکم) به خصوص با موشه کحلون، رئیس فراکسیون «کولانو»، برای بازگرداندن او از موضعش مبنی بر انحلال کنست و برگزاری انتخابات زودهنگام تاکید کرد.

این اظهارات نتانیاهو در زمانی است که آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ مستعفی اسرائیل، از اقدام حزب اسرائیل خانه ما مبنی بر ارائه پیش‌نویس قانونی برای انحلال کنست خبر داد و این پیش‌نویسی است که دو حزب «مرتس» و «اردوگاه صهیونیسم» نیز ارائه خواهند کرد و پیش‌بینی می‌شود اعضای کنست این پیش‌نویس‌ها را روز چهارشنبه بررسی کنند در زمانی که نتانیاهو به رایزنی‌ها برای حفظ کابینه ائتلافی تلاش می‌کند.

نتانیاهو در آغاز سخنانش در جلسه کابینه گفت: ما به خوبی به یاد می‌آوریم چه اتفاقی رخ داد زمانی که برخی احزاب برای انحلال و ساقط کردن ائتلاف حاکم به رهبری حزب لیکود در سال‌های ۱۹۹۲ و ۱۹۹۹ تلاش کردند زمانی که به معاهده اسلو دست یافتیم و انتفاضه دوم آغاز شد و ما باید همه تلاش مان را بکنیم تا بار دیگر چنین خطا‌ها و اشتباهاتی تکرار نشود.

به نوشته القدس العربی، ناظران بر این باورند که علت واقعی که در پس تلاش‌های شدید نتانیاهو برای جلوگیری از برگزاری انتخابات زودهنگام وجود دارد با محاسبات انتخاباتی وی مرتبط است؛ زیرا او نمی‌خواهد وارد این انتخابات شود در حالی که از جنگ و رویارویی اخیر با مقاومت فلسطین در غزه ضعیف خارج شده است و اکثر اسرائیلی‌ها ناخرسندی خود را از این موضوع اعلام کرده اند. علاوه بر آن (نتانیاهو) تمایلی ندارد که انتخابات پس از جشن‌های مرتبط با روز استقلال و همچنین جشن‌ها و مراسم‌های رسمی مرتبط با آن در ماه مه آینده برگزار شود.

کارشناسان نظامی اسرائیلی درباره برگزاری انتخابات زودهنگام هشدار می‌دهند و معتقدند می‌تواند تاثیر منفی بر جبهه اسرائیل با غزه داشته باشد به خصوص این که اکثر اسرائیلی‌ها تجاوز به غزه را تائید می‌کنند و از عملکرد نتانیاهو به علت پرهیز از حمله همه جانبه به غزه راضی نیستند.

آلکس فیشمن، کارشناس نظامی روزنامه عبری یدیعوت آحارنوت، که نزدیک به دستگاه امنیتی اسرائیل است مانند سایر کارشناسان سیاسی بر این باور است که تنش نظامی اخیر بین اسرائیل و غزه و تفاهمات پس از آن در خصوص آتش‌بس و از سرگیری مذاکرات باعث تسریع در برگزاری انتخابات زودهنگام در فلسطین اشغالی می‌شود و این بر خلاف تمایل نتانیاهو است.

عاموس هرئیل، کارشناس نظامی روزنامه عبری هاآرتص، معتقد است برگزاری انتخابات زودهنگام باعث می‌شود که گستره مانور نتانیاهو محدود شده و کاهش یابد و در عرصه انتخاباتی ضربه می‌خورد و دام و تله غزه که مدت طولانی است نتانیاهو را تعقیب می‌کند و اکنون باعث فروپاشی ائتلاف وی شده است می‌تواند باعث خطرناک‌تر شدن اوضاع در پس پرده انتخابات شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی طاهری
۱۳:۰۴ ۲۸ آبان ۱۳۹۷
عجله ای نیست تا نابودی کامل رژیم صهیونیستی دو دهه بیشتر باقی‌ نمانده
درود بر مقاومت
Iran (Islamic Republic of)
علی طاهری
۱۳:۰۴ ۲۸ آبان ۱۳۹۷
عجله ای نیست تا نابودی کامل رژیم صهیونیستی دو دهه بیشتر باقی‌ نمانده
درود بر مقاومت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۶ ۲۸ آبان ۱۳۹۷
مرگ بر نتانیاهو
آخرین اخبار