معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی مطرح کرد؛

توسعه روابط ایران و اروپا در زیربخش‌های مختلف کشاورزی/ تولید سالانه 122 میلیون تن محصولات کشاورزی

مهرفرد گفت: زمینه همکاری میان ایران با اتحادیه اروپا در برخی زمینه‌ها باید در قالب موافقت نامه‌های تجاری و یادداشت تفاهم نامه افزایش یابد.

توسعه روابط ایران و اروپا در زیربخش‌های مختلف کشاورزی/ تولید سالانه 122 میلیون تن محصولات کشاورزیبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علی‌اکبر مهرفرد معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در همایش مشترک "توسعه همکاری‌های کشاورزی، استانداردها و تجارت مواد غذایی کشاورزی میان جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا" اظهار کرد: ارزش تولیدات کشاورزی ایران با قیمت‌های بین‌المللی حدود 75 میلیارد دلار است که 10 میلیارد دلار ارزش واردات و 6 میلیارد دلار ارزش صادرات محصولات کشاورزی است.

وی با بیان اینکه سالانه 122 میلیون تن محصولات کشاورزی در ایران تولید می‌شود، افزود: 15 تا 16 میلیون تن از این میزان مربوط به محصولاتی همچون شیر، گوشت، مرغ و تخم مرغ، 22 میلیون تن محصولات باغی، 2 میلیون تن محصولات شیلاتی و مابقی محصولات زراعی است.

مهرفرد با اشاره به اینکه بسیاری از کارخانه‌های فرآوری با ظرفیت خالی مواجه هستند، بیان کرد: در ایران 20 هزار واحد صنعتی کوچک و بزرگ مشغول فرآوری محصولات کشاورزی هستند که حدود 150 میلیون تن ظرفیت فرآوری این کارخانه‌هاست.

به گفته این مقام مسئول با توجه به مشکلات و محدودیت منابع آبی توسعه گلخانه‌ها و انتقال محصولات سبزی و صیفی از فضای باز به گلخانه، استفاده از حضور مناسب و روش‌های نوین آبیاری از اهمیت فراوانی برخوردار است به طوری که در دولت تدبیر و امید حدود 8 میلیارد دلار در زمینه روش‌های نوین آبیاری و بهره وری آب سرمایه گذاری شده است.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ایران یکی از واردکنندگان بزرگ کالاهای ذرت، سویا و روغن خام در دنیا به شمار می‌رود، افزود: با توجه به مشکلات آب و آبور بودن تولید در واقع محصولاتی همچون ذرت، سویا بخش عمده نیاز کشور از طریق واردات تأمین می‌شود.

وی ادامه داد: ایران 10 تا 15 درصد گوشت مورد نیاز و بخشی از محصول جو و برنج و همچنین در بحث‌هایی مربوط به بذور، سموم و ماشین‌آلات وارد کننده است.

مهرفرد با اشاره به اینکه ایران از ظرفیت بالایی برای کشاورزی برخوردار است، گفت: علی‌رغم مسئله کمبود آب در کشور به دنبال توسعه کشاورزی هستیم تا علاوه بر نیاز جمعیت 80 میلیونی ایران بتوانیم جمعیت 300 میلیونی پیرامونی آسیانه میانه، عراق و خلیج فارس را تأمین و بازار را ساماندهی کنیم.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی توسعه روابط با اروپا را مغتنم شمرد و اظهار کرد: اولین کنگره‌ای که در گذشته برگزار شد نقطه عطفی برای توسعه روابط میان ایران و اروپا بود و هم اکنون در زمینه‌هایی همچون توسعه زیربناها، بحث‌های مربوط به استاندارد، کاهش آلاینده‌ها، باقی مانده سموم، ردیابی محصولات کشاورزی تا مصرف، توسعه کشت‌های ارگانیک می‌توان با اتحادیه‌ اروپا همکاری داشت که در این زمینه باید روابط تجاری میان ایران و اتحادیه اروپا در قالب موافقت نامه و یادداشت تفاهم نامه توسعه یابد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی عضویت ایران در سازمان تجاری را از دیگر موارد ضروری اعلام کرد و گفت: با توجه به صادرات تولیدات گل و گیاه و گل شاخه بریده ایران می‌تواند روابط خود در بازارهای محلی و منطقه‌ای را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در زمینه تولید مکمل‌ها و افزودنی‌ها در صنعت غذا با مشکلاتی روبه‌رو هستیم، اظهار کرد: بر این اساس نیاز به ارتقای تکنولوژی داریم و به همین دلیل باید سرمایه گذاری در این بخش افزایش یابد.

مهرفرد ادامه داد: در ایران افزایش تولید در بخش دام و طیور، میوه و سبزی و همچنین شیلات تا 10 سال آینده بیش از دو برابر وضع فعلی وجود دارد که تنها با توسعه بازار می‌توان به این اساس رسید.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در پایان ترنور کشاورزی ایران با اروپا را 2.5 تا 3 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: این میزان کم است و باید با توسعه روابط آن را افزایش دهیم.

ورود اتحادیه اروپا بیانگر عزم جدی آنها برای توسعه روابط با ایران است/ در مورد مصوبه قیمت 9800 تومانی مرغ بعدا صحبت می‌کنم

 مهرفرد اظهار کرد: در شرایط فعلی مسائل و مشکلات بازار یکی از عمده‌ترین مواردی است که منجر به محدود شدن تولید می‌شود، در حالیکه با توسعه بازار می‌توان تولید را افزایش داد.

وی افزود: با گذشت دو هفته بعد از آغاز تحریم‌های جدید، حضور هیئت بلندپایه اتحادیه اروپا به کشور نشان می‌دهد که اتحادیه اروپا برای توسعه روابط خود با ایران عزمی جدی دارد.

مهرفرد با اشاره به اینکه در بسیاری از محصولات امکان صادرات به اتحادیه اروپا فراهم است، افزود: هم‌اکنون می‌توان انواع فرآورده‌های غذایی، محصولات لبنی، خرما، زعفران، قزل‌آلا و میگو را به اروپا صادر کرد، چرا که هدف ما توسعه صادرات و استانداردسازی محصولات است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه تجارت دوجانبه است، بیان کرد: در زمینه تولید بذور اصلاح شده، سموم کم‌خطر و انواع و اقسام ماشین‌آلات برداشت و برخی خطوط تولید صنعت غذا و مکمل‌ها نیازمند سرمایه‌گذاری و انتقال تکنولوژی هستیم که انتظار می‌رود این گردهمایی بتواند منجر به توسعه روابط شود.

وی درباره آخرین وضعیت اعمال تعرفه‌ها و عوارض بازارهای صادراتی، بیان کرد: مذاکراتی در این زمینه با اتحادیه اروپا آغاز شده تا تعرفه صادرات و واردات برخی کالاها کاهش یابد.

مهرفرد در پایان در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد مصوبه اخیر سازمان حمایت برای تعیین قیمت 9800 تومانی مرغ گفت: هنوز قیمت 9800 تومانی ابلاغ نشده است و بنده در این مورد بعدا صحبت می‌کنم، چرا که هم‌اکنون فرصت مناسبی نیست.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار اقتصادی ، صنعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار