چرا ترامپ همچنان بر حمایت از محمد بن سلمان اصرار دارد؟

روزنامه نیویورک‌تایمز به دلایل حمایت رئیس‌جمهور آمریکا از ولیعهد سعودی در پرونده قتل خاشقجی علی‌رغم شواهد موجود درباره نقش او در این جنایت پرداخت.

به گزارشگروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی تحت عنوان «با وجود همه شواهد موجود علیه ولیعهد عربستان سعودی چرا ترامپ همچنان بر حفظ او اصرار دارد؟» به توضیح دلایل حمایت رئیس‌جمهور آمریکا از محمد بن سلمان پرداخت.

نیویورک‌تایمز در این گزارش نوشت: در حالی که شماری از شواهد به مسئول بودن ولیعهد عربستان سعودی در قتل ظالمانه جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار مخالف سعودی، دلالت دارد، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از اذعان به هر گونه احتمال در این باره خودداری می‌کند که ولیعهد سعودی در این قتل دست داشته است. آقای ترامپ -که زمانی مقامات سعودی را به سبب ارتکاب به «بدترین پنهان‌کاری در تاریخ» محکوم کرده بود- آخر این هفته از عربستان سعودی  به سبب آن که یک «همپیمان واقعا دوست‌داشتنی» است، تمجید کرد. این در حالی است که سازمان سیا به این نتیجه رسیده است که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی -که حاکم واقعی این کشور محسوب می‌شود- دستور قتل خاشقجی را صادر کرده بود.

ترامپ گفت منتظر گزارش مرگ خاشقجی است که دولت او قرار است در روز سه‌شنبه ارائه کند و سپس در ارتباط با مقصر دانستن افراد تصمیم‌گیری خواهد کرد. اما به نظر می‌رسد او اهمیت این گزارش را حتی قبل از انتشار آن کاهش داده و اعلام کرده است این اقدام سبب نمی‌شود دقیقا مشخص شود چه کسی مسئول است و او خطر مناقشه با نهاد‌های اطلاعاتی خودش را به جان می‌خرد. 

او همچنین علاقه کمی به یکی از حیاتی‌ترین شواهد موجود در این پرونده نشان داده است: یک نوار صوتی در ارتباط با مرگ خاشقجی در ماه گذشته در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول که دولت ترکیه آن را با سیا به اشتراک گذاشته است. ترامپ اعلام کرد دلیلی وجود ندارد تا او به این نوار صوتی گوش دهد زیرا «این یک نوار صوتی دردناک و وحشتناک است.»

نیویورک‌تایمز در ادامه نوشت: اظهارات رئیس جمهور ترامپ ارائه کننده یک تصویر واضح در این باره است که چگونه او روی ولیعهد سی و سه ساله سعودی سرمایه‌گذاری کرده است، کسی که به نقطه اتکای راهبرد دولت ترامپ در خاورمیانه -از ایران گرفته تا روند صلح بین اسرائیل و فلسطینیان- و همچنین به یک خریدار اصلی تسلیحات آمریکایی تبدیل شده است. این اظهارات همچنین نشان می‌دهد چگونه دولت ترامپ تصمیم گرفت در کنار همپیمانش باقی بماند. او حتی نمی‌خواهد به شواهدی گوش دهد که ممکن است سبب متزلزل شدن اعتمادش شود، حتی اگر این اقدام سبب ایجاد اختلافاتی با مقامات اطلاعاتی شود. تنش‌های داخلی آخر این هفته نمود پیدا کرد، زمانی که سازمان سیا شاهزاده محمد را به این قتل ربط داد و وزارت امور خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد «گزارش‌هایی که نشان می‌دهند دولت آمریکا تصمیم نهایی را اتخاذ کرده است، درست هستند.»

از نظر آقای ترامپ، همینکه شاهزاده محمد هرگونه دست داشتن در قتل جمال خاشقجی را در گفتگوی تلفنی با او رد کرده است، کافی است.
­

به نوشته این روزنامه آمریکایی، موضع ترامپ سبب ایجاد نوعی سیاست خارجی برای آمریکا شده که انزوای آن را در پی داشته است. اتحادیه اروپا خواستار شفافیت کامل از سوی سعودی‌ها در ارتباط با قتل آقای خاشقجی شده است، کسی که در ویرجینیا زندگی می‌کرد و برای روزنامه واشنگتن پست مقاله می‌نوشت. حتی دیگران همانند اسرائیل که روابط راهبردی با عربستان سعودی دارند با صدای بلند از شاهزاده محمد دفاع نکرده‌اند.جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در کنگره شاهزاده محمد را مسئول می‌دانند و می‌گویند خواهان اتخاذ اقداماتی قاطع‌تر علیه عربستان سعودی هستند.

ترامپ به مجری فاکس نیوز گفت: «من به طور کامل در جریان این موضوع قرار گرفته‌ام. در حقیقت، من به افراد گفتم آیا باید چنین کاری انجام دهم؟ آن‌ها گفتند شما نباید چنین کاری انجام دهید. دلیلی برای این کار وجود ندارد.» ترامپ همچنین گفت: «در همین حال، ما یک هم پیمان داریم و من می‌خواهم در کنار این هم پیمانی بمانم که از بسیاری جهات بسیار خوب بوده است.»

او بر فرصت‌های شغلی ایجاد شده به واسطه وعده عربستان سعودی برای خرید تسلیحات آمریکایی به ارزش صد و ده میلیارد دلار اشاره کرد. اما تحلیلگران امور نظامی اعلام کردند رقم واقعی مرتبط با این قرارداد‌ها پایین‌تر از این رقم است.

در ادامه این گزارش آمده است: عربستان سعودی یک محور در راهبرد آمریکا برای منزوی کردن ایران محسوب می‌شود. این کشور پادشاهی موافقت کرد تا تولید نفت را برای جبران کمبود ناشی از کاهش ورود نفت ایران به بازار‌های جهان -در پی بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه بخش انرژی و بانکی ایران در این ماه- افزایش دهد. اما طی هفته‌های اخیر، در حالی که آمریکا فشار‌ها را بر بازار به واسطه صدور معافیت برای چندین واردکننده مهم نفت ایران کاهش داد، عربستان سعودی در حال بررسی کاهش تولید نفت است.

با توجه به تأثیر ناشی از جنگ یمن بر کنگره آمریکا، کاخ سفید احتمالا از پرونده خاشقجی به عنوان اهرمی برای وادار کردن شاهزاده محمد برای کاهش درگیری‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن استفاده خواهد کرد. اما کارشناسان سعودی هشدار دادند این اقدامی دشوار خواهد بود زیرا عقب‌نشینی ناگهانی عربستان سعودی سبب خدشه‌دار شدن بیش از پیش وجهه این شاهزاده در داخل عربستان سعودی خواهد شد.

بروس او ریدل، کارشناس امور عربستان سعودی در موسسه بروکینگز می‌گوید: «واضح است که کاری که دولت می‌خواهد انجام دهد این است که کنگره را با خود در ارتباط با یمن همراه کند. اما این اقدام سبب حل این مشکل نمی‌شود که محمد بن سلمان یک نیروی بی‌ثبات کننده در منطقه محسوب می‌شود.»

انتهای پیام/

برچسب ها: عربستان ، ترکیه ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار