در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

رسیدن به یک امت واحده مستلزم الگوبرداری از سیره نبوی است

حجت الاسلام موسویان گفت: برای رسیدن به یک امت واحده، الگوبرداری از سیره پیامبر (ص)ضروری است.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، میلاد حضرت محمد(ص) مصادف با هفته وحدت است، هفته‌ای که از دوازدهم ربیع الاول آغاز می‌شود و تا هفدهم همین ماه ادامه دارد. از دوازدهم ربیع الاول که اهل سنت میلاد پیامبر اکرم (ص) را جشن می گیرند تا هفدهم ربیع الاول را هفته وحدت می نامند، ایامی که بسیاری از علمای شیعه و سنی در شب و روز آن به جشن می پردازند و خیابان ها را آذین می بندند و نذورات پخش می کنند.

رسیدن به یک امت واحده مستلزم الگوبرداری از سیره نبوی است

البته باید توجه داشت به جز سلفی‌ها، که معتقدند که مراسم میلاد پیامبر (ص) بدعت است و آن را حرام می‌دانند، مابقی اهل سنت در طول تاریخ و تا کنون مراسم میلاد پیامبر(ص) را نیک می‌شمرده‌اند، و بسیاری از علمای اهل سنت (مانند ابن اثیر، ابن جوزی، سخاوی و ابن کثیر) کتاب‌هایی ویژه میلاد پیامبر نوشتنه‌اند و حتی معتقدند روزه گرفتن در این روز مستحب است.


بیشتر بخوانید: بشارت نگهبانان بهشت بر میلاد حضرت محمد (ص)


ولادت حضرت محمد (ص) به اتّفاق نظر شیعیان در ۱۷ ربیع الاول در سال عام الفیل است، ولی برخی از مسلمانان، این واقعه را در روز دوازدهم این ماه دانسته ‏اند.

کنیه‏ آن حضرت، ابوالقاسم و القاب ایشان، رسول اللَّه، نبی اللَّه، خاتم الانبیا، سَیِّدُالبَشَر و... است، پدر ایشان عبداللَّه بن عبدالمطلب و نیز مادر آن حضرت آمنه بنت وَهَب است، رقیه، ام کلثوم، زینب، قاسم، عبداللَّه، ابراهیم و حضرت فاطمه‏ زهرا (س) فرزندان پیامبر اسلام است که به جز فاطمه (س) همگی در دوران حیات پیامبر، از دنیا رفتند.

دوران زندگی پیامبر اکرم (ص) در دو شهر مکه و مدینه سپری شد، ایشان پس از آن که در چهل سالگی برای پیامبری برگزیده شدند، در ابتدا دین الهی را به طور مخفیانه تبلیغ می‌‏کردند و پس از سه سال، به دعوت آشکار دست زدند. رنج‏ها و سختی‏های فراوانی که پس از درگذشت ابوطالب، عمو و حضرت خدیجه(س) همسر آن حضرت بر ایشان گذشت و همچنین اعلام آمادگی مردم یثرب برای پذیرفتن آن پیامبر عظیم‏ الشأن، زمینه ساز هجرت بزرگ ایشان به مدینه شدند. ۱۰ سال آخر عمر و رسالت حضرت محمد (ص) در مدینه، همراه با جنگ‏ها، فتوحات و انتشار آیین آسمانی اسلام همراه بود.


بیشتر بخوانید: لحظات ولادت پیامبر اسلام در فیلم محمد رسول الله + فیلم


رسیدن به یک امت واحده مستلزم الگوبرداری از سیره نبوی است

معجزات ولادت حضرت محمد (ص)

هنگامی که حضرت محمد (ص) به دنیا آمد، ابلیس از تمام آسمان‏ها رانده شد و رفت و آمدش ممنوع شد و غیر از او، تمامی شیاطین نیز با تیر‌های شهاب از آسمان رانده شدند. همچنین روایت شده که هنگام ولادت فرخنده حضرت محمد (ص)، ایوان کسری شکاف برداشت و چند کنگره آن فرو ریخت و آتش آتشکده بزرگ فارس خاموش شد؛ دریاچه ساوه خشک گردید؛ بت‏‌های مکه سرنگون شدند؛ نوری از وجود آن حضرت به سوی آسمان بلند شد که شعاع آن فرسنگ‏ها را روشن کرد؛ انوشیروان، پادشاه ساسانی ایران و مؤبدان بزرگ دربار وی، خواب‏‌های وحشتناکی دیدند؛ پس از استقرار در زمین، گفت: اَللّهُ أکْبَرُ وَ الْحَمْدُ لِلّهِ کَثیراً، سُبْحانَ اللّهِ بُکْرَهً وَ أصیلاً.

وحدت و یکپارچگى مسلمانان و لزوم اتحاد و اتفاق کلمه میان ایشان بلکه ضرورت توحید کلمه بر محور کلمه توحید براى همه موحدان و خداپرستان روى زمین، از تعالیم و آموزش هاى اساسى آیین اسلام و از اصول فرهنگ قرآنى است؛ و بر همین اساس، قرآن کریم یکى از عمده ‏ترین و سازنده ‏ترین اهداف رسالت رسول اکرم (ص) را تالیف قلوب و ایجاد انس و تفاهم به جاى خصومت و دشمنى بیان مى‏دارد و اگر کسى در تاریخ، به دیده عبرت بنگرد این معنى را از شاهکارهاى رسالت محمدى‏ صلى الله علیه و آله مى‏یابد. «وَاعتَصِمُوا بِحَبلِ اللَّهِ جَمِیعاً و لاتَفَرَّقُوا» همگى به حبل و رشته خداوندى چنگ بزنید و پراکنده نگردید.


بیشتر بخوانید: حضرت محمد (ص) چند فرزند و همسر داشت؟


رسیدن به یک امت واحده مستلزم الگوبرداری از سیره نبوی است

حجت الاسلام والمسلمین سید جلال موسویان خطیب و کارشناس مسائل مذهبی در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آغاز وحدت و مقام پیامبر اکرم(ص) گفت: در شرایط کنونی به فراخور زمانه‌ای که در آن وجود داریم، مسلمانان برای اینکه روز‌به‌روز متحدتر شوند، به همبستگی بیشتری نیاز دارند، درواقع یکی از دلایلی که استکبار جهانی روی مردم جهان سلطه دارد، همین وحدتی است که بین کشورهای دنیا برای خودش ایجاد کرده است. ما شیعیان و اهل سنت هم اگر اینگونه با یکدیگر متحد و هم‌عهد باشیم، می‌توانیم در یک مسیر برای تعالی اسلام و قرآن قدم برداریم. ما با برادران و خواهران اهل سنتمان یک قرآن و پیامبر(ص) مشترک داریم که باید به مشترکاتمان بیش از گذشته بپردازیم و به عواملی که باعث تفرقه افکنی در بین جوامع بشری می شود دامن نزنیم.

وی در ادامه بیان کرد: درست است که در اصول شیعی تبری وجود دارد، اما در مبانی دینی ما نیز تقیه هم جزو اصول شیعه است. در کلام حضرت امیرالمومنین (ع) می بینیم که ایشان برای حفظ منافع اسلام در عالم و اسلام سکوت کردند چرا که به فکر ایجاد وحدت در بین مسلمانان بودند.

رسیدن به یک امت واحده مستلزم الگوبرداری از سیره نبوی است

این خطیب و کارشناس مسائل مذهبی افزود: شخصیت پیامبر فردی است که باعث تجمیع تمام امت ها شد و ما میبینم که پس از تبلیغ چگونه همه ادیان اعم از مسیحیان، زرتشتیان، یهودیان و ... جذب اسلام و حضرت محمد مصطفی (ص) شدند. پیامبر(ص) با دعوت و شیوه تبلیغی که داشتند هر قوم یا فردی را هم که ساز مخالف می زدند را جذب خود می کردند.

حجت السلام والمسلمین موسویان با تاکید بر اینکه نورانیت دوازده امام معصوم (ع) از نور الهی پیامبر اکرم (ص) است، گفت: رسول خدا (ص) مرکزیت عالم است، حضرت علی (ع) می فرمایند: «کسی در ولایت ما ورود نمی کند، تا اینکه پیامبر(ص) را از ما بالاتر بداند.» امام علی (ع) در نهج البلاغه سخنان و واژگان بکر و بی بدیلی درباره رسول اکرم (ص) دارند که اگر امروز درباره آنها کار شود یک مسیر اصلی برای پذیرش اسلام و ایجاد وحدت بین امت ها شکل می گیرد.

این خطیب و کارشناس مذهبی در پایان یادآور شد: ما برای رسیدن یک امت واحده نیاز به الگوبرداری از سیره و سنت پیامبر (ص) داریم تا به عالی ترین مقصد ها دست پیدا کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۱۲:۲۸ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
خوب بود
Iran (Islamic Republic of)
فرامرز
۰۹:۳۶ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
ساله در یک اداره دولتی کار میکنم.کلی مشکلات خاص را گفتم و مسولان این اداره میگن ما وظیفه نداریم به مشکلات رسیدگی کنیم.آیا دین اسلام واقعی این را میگه ؟باعث تاسف زیاده.در صورت نیاز اداره معرفی خواهد شد
Netherlands
ناشناس
۰۸:۳۵ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
اول شفاف سازیست تا اعتماد مردم را بتوانند جذب کنند
ضبط تمام اموال اختلاس گران .احتکار گران وووو به نفع جوانان بیکار و کم درامدها یا بی درآمد ها تا اختلاف طبقاتی کم شود که بزرگترین خطر داخلی است .اگر سرسامان داده نشود .و هر فتنه .خائن .جاسوس میتواند بر مشکلات مردم موج سواری بنفع خودش کند
آخرین اخبار