شریعتی گفت: روزانه ۷۰۰ هزار نفر از خدمات مراکز جامع سلامت برخوردار می‌شوند، اما نتیجه‌گرا بودن این خدمات مهم است.

ضرورت کاربردی شدن آموزش‌ها و توصیه‌های بهداشتی

به گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد شریعتی قائم مقام معاون بهداشت وزارت‌بهداشت در اجلاس سراسری معاونان فنی و اجرایی و مدیران گروه توسعه معاونت های بهداشت دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور که در اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: براساس آخرین آمار، روزانه حدود 700 هزار نفر در کشور با مراجعه به پایگاه‌ها و مراکز جامع سلامت شهری و روستایی از خدمات مراقبتی و پیشگیرانه برخوردار می‌شوند، اما آنچه برای ما اهمیت دارد، نتیجه‌گرا بودن این خدمات است.

وی با تاکید بر اینکه باید آموزش‌ها و توصیه‌های ارائه شده به مردم توسط پزشکان و کارشناسان مراکز بهداشتی در زندگی روزمره کاربردی شود، تصریح کرد: اگر مادری باردار به مرکز بهداشتی مراجعه کرد و اقدامات انجام شده برای وی در سامانه‌های الکترونیکی نیز ثبت شد، اما هنوز نمی‌داند که چه نوع خوراکی برای فرزند وی مناسب است، یعنی همه خدمات و مراقبت‌های انجام شده بی فایده بوده است.

قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت، پایش و ارزشیابی خدمات ارائه شده برای بررسی نتیجه‌گرا بودن آن را مهم دانست و گفت: بر این اساس، نظام ارزشیابی خدمات بهداشتی روز به روز کامل شده و تخصیص منابع به مراکز بهداشت براساس نتایج این پایش و راستی آزمایی صورت می‌گیرد.

پاسخ‌گویی بیش از 17 درصد کاربران به سامانه ارسال پیامک نظرسنجی

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت با اشاره به راه اندازی سامانه ارسال پیامک نظرسنجی از مراجعه کنندگان به مراکز بهداشتی از اسفند سال گذشته، گفت: پیش بینی اولیه ما برای پاسخ دهی مردم به این پیامک ها 10 درصد بود، اما اکنون بیش از 17 درصد کاربران به پیامک‌ها پاسخ می دهند.

شریعتی با بیان اینکه طرح تشکیل پرونده الکترونیک سلامت برای همه مردم هنوز در ابتدای راه قرار دارد، افزود : این طرح بزرگ مبتنی بر فناوری اطلاعات و برای ارتقای سلامت ملت ایران است.

وی افزود: از حدود 55 میلیون و 300 هزار پرونده تشکیل شده در بخش بهداشت کشور، 26 میلیون و 500 هزار متعلق به مردان و 28 میلیون و 800 هزار متعلق به بانوان است.

شریعتی با تاکید بر اینکه خانه‌ها و پایگاه‌های بهداشت آماده هرگونه خدمت رسانی به مراجعه کنندگان زن و مرد هستند، تصریح کرد: این باور در جامعه ما به نادرستی ایجاد شده است که خدمات کمتری برای مردان در مراکز بهداشت کشور ارائه می شود.

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت با اشاره به اینکه مردان حتی نسبت به زنان نیاز بیشتری به انجام مراقبت های پیشگیرانه و سلامتی مانند اندازه گیری فشار خون و وزن دارند، گفت: ما از همه مردم به ویژه مردان دعوت می کنیم برای دریافت خدمات بهداشت به خانه‌ها و پایگاه‌های بهداشت شهرها و روستاها مراجعه کنند.

شریعتی با اشاره به نقش پیشگیری معاونت بهداشت، اضافه کرد: برخی مواقع مردم منتظر یک درد یا بیماری هستند تا پس از آن به بخش سلامت مراجعه کنند در حالی که در عصر حاضر مردم باید برای حفظ و ارتقای سلامتی خود در زمان حال و آینده و ارتقای کیفیت زندگی به مراکز بهداشت مراجعه کنند.

قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه اطلاعات کد ملی 75 میلیون نفر از مردم در سامانه یکپارچه بهداشت (سیب) به منظور تشکیل و فعال شدن پرونده الکترونیک سلامت ثبت شده است، ادامه داد: تا کنون حدود 70 درصد پرونده‌ها برای ثبت اطلاعات و دریافت خدمات بهداشتی با مراجعه مردم به مراکز و خانه های بهداشت، فعال شده است.

شریعتی همچنین با اشاره به برخی محدودیت های منابع مالی بخش بهداشت در سال گذشته یادآوری کرد: این موضوع به خوبی و بدون ایجاد خللی در ارائه خدمات به مردم، مدیریت شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار