کلانتری خبر داد

مشکلات محیط بانان با تصویب قانون حمایت از آن‌ها حل خواهد شد/ وجود 4 بانک ژن حیات وحش در کشور

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اگر قانون حمایت از محیط بانان تصویب شود، تنها مشکلات حقوقی آنها حل خواهد شد.

مشکلات محیط بانان با تصویب قانون حمایت از آن‌ها حل خواهد شد/ وجود 4 بانک ژن حیات وحش در کشوربه گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نشست بررسی مشکلات محیط بانان که امروز (سه‌شنبه) برگزار شد، با اشاره به خواسته محیط بانان و تصویب قانون حمایت از محیط بانان در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: یکی از خواسته‌های ما و محیط بانان تصویب قانون حمایت از محیط بانان است که در کمیسیون‌های مختلف مجلس این قانون به تصویب رسید و حال ما منتظر آمدن این قانون به صحن علنی هستیم که امیدواریم قبل از به تصویب رسیدن بودجه سال 98، این لایحه تصویب شود.

وی در ادامه بیان کرد: محیط بانی یک شغل کاملا تخصصی است که متأسفانه بیش از 40 تا 50 دانشکده محیط زیست در کشور داریم و یک دانشکده محیط زیست نیز در سازمان حضور دارد، اما هیچ آموزشگاه و دانشگاهی برای آموزش محیط بانان در نظر گرفته نشده است.

کلانتری گفت: آموزش محیط بانی یک کار کاملا تخصصی است که باید این محیط‌بانان مسائل حقوقی، اجتماعی، نظامی، فنی، جانورشناسی، گیاه‌شناسی، خاک و زمین شناسی را آموزش ببینند که متأسفانه محیط بانان تاکنون بدون آموزش این مسائل، راهی پاسگاه‌های محیط زیست می‌شدند.

وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست از وزارت علوم و شورای عالی اداری درخواست کرده است تا دانشکده محیط زیست وابسته به سازمان محیط زیست را تبدیل به یک دانشکده محیط‌بانی کند تا دانشجویان این دانشکده نیز مانند دانشکده افسری و نظامی از بدو ورود با مدرک دیپلم، دوره‌های تخصصی را فرا گیرند و پس از فارغ‌التحصیلی روانه پاسگاه محل خدمت خود در استان‌های کشور شوند.

معاون رئیس جمهور گفت: موضوع حضور بیش از 18 شبانه روزی محیط بانان در پاسگاه‌ها و بازگشت تنها 12 روزه به محل زندگی‌شان که 400 ساعت در ماه می‌شود، اما حقوق آن‌ها حداقلی است،  از جمله خواسته‌های محیط بانان از سازمان محیط زیست است که سازمان محیط زیست با سازمان برنامه و بودجه در این خصوص به تفاهم رسیده است تا انگیزه بیشتری برای فعالیت محیط بانان ایجاد کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه در پاسخ به این سوال که به چه اندازه بعد از تصویب قانون مشکلات محیط بانان رفع می‌شود، تصریح کرد: تنها مشکلات حقوقی محیط بانان با تصویب این قانون حل می‌شود، چرا که محیط بانان اگر بخواهند وظایف خود از جمله حفاظت از تنوع زیستی و حیات وحش را انجام دهند، ممکن است میان شکارچیان و آنان درگیری ایجاد شود که اگر طرفین در این درگیری کشته شوند، چوب دو سر سوخته می‌شوند.

وی در ادامه بیان کرد: با تصویب این قانون به محیط بان امتیازی همچون رده‌های نیروهای انتظامی و نظامی داده می‌شود که در هنگام انجام وظیفه اگر حادثه‌ای روی دهد، با پیگیری در مراجع قضایی می‌تواند راحت‌تر به مسائل و این مشکلات پرداخت و محیط بان به راحتی و با خیال راحت با حل این مشکلات می‌تواند از محیط زیست و محیط خود حفاظت کند که امیدواریم این قانون هر چه زودتر در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد.

کلانتری درباره واگذاری کنوانسیون تنوع زیستی و حیات وحش به وزارت جهاد کشاورزی، گفت: این یک نوع تبلیغ است که مسئولان محیط زیستی که در گذشته در سازمان مشغول به کار بودند آن را برپا کرده‌اند، چرا که این موضوعات 30 سال است که در وزارت خارجه مطرح شده است.

وی افزود: حفاظت از تنوع زیستی و حیات وحش، وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست بوده که رسیدگی به آن حدود 30 سال است که به وزارت خارجه سپرده شده است، اما تاکنون هیچ پیگیری در این زمینه از سوی این وزارتخانه صورت نگرفته است.

معاون رئیس جمهور در ادامه تصریح کرد: کل مناطق حفاظت شده حدود 17 میلیون هکتار است که بیش از 100 میلیون هکتار نیز وابسته به سازمان جنگل و مراتع بوده که این سازمان نیز تحت نظر وزارت جهاد کشاورزی است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه حدود 4 بانک ژن مجهز حیات وحش تحت نظر وزارت جهاد کشاورزی است، گفت: دسترسی جهاد کشاورزی به تنوع زیستی به مراتب بیشتر از سازمان حفاظت محیط زیست است، به همین خاطر حدود 4 بانک ژن مجهز تحت نظر جهاد کشاورزی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار