آیا صدای زندگان به مردگان می‌رسد؟

همواره گفتند که اموات زنده هستند و صدای ما را می‌شنوند، اما باید دید این امر چه اندازه صحت دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، از قدیم الایام علما و بزرگان ما درباره ارتباط با مردگان گفته‌اند که اموات زنده هستند و اگر اذن خداوند را داشته باشند می توانند ما را ببیند و صدای ما را بشنوند. از این روی در گزارش زیر سعی کردیم به این سوال که آیا مردگان صدای زندگان را می شنوند، پاسخ بدهیم.

آیا صدای زندگان به مردگان می رسد؟

یکی از شبهات در این امر، تفکر وهابیون است که می گویند، انسان پس از مرگ چیزی نمی شنوند و ارتباطی با عالم مادی ندارند، و مسلمانان به ویژه شیعیان راکافر می دانند و براساس همین نظریه توسل و طلب حاجت از ائمه اطهار (ع) را هم شرک می دانند. در واقع درباره شنوایی اموات دو نظریه وجود دارد که شیعیان و اکثر اهل سنت قائل به سماع الموتی هستند، ولی برخی از آنها (اهل سنت، وهابیون) با آن مخالفند.

نظرات مخالفین: ابن الهمام در فتح القدیر، حاشیه الهدایه در باب الجنائز:نظرش بر این است که مردگان نمی‌شنوند. زیرا حدیث تکلم با اهل قلیب بدر هم از طرف عائشه رد شده است و هم فقط من باب معجزه رسول الله مقبول شده است وحدیث مسلم «لَیَسْمَعُ قَرْعَ نِعَالِهِمْ...» فقط مربوط به اولین مرحله‌ی ورود به قبر است نه تداوم آن در سایر اوقات (فتح القدیر ج. ۳ ص. ۳۲۵)

آلوسی در کتاب الآیات البینات فی عدم سماع الاموات به دو آیه زیر برای اثبات نظریه خودش استدلال نموده است؛ «ولا تسمع الصم الدعاء إذا ولوا مدبرین» (سوره نمل آیه ۸۰)

ذلک الله ربکم له الملک والذین تدعون من دونه ما یملکون من قطمیر. إن تدعوهم لا یسمعوا دعاءکم ولو سمعوا ما استجابوا لکم ویوم القیامة یکفرون بشرککم ولا ینبک مثل خبیر (فاطر ۱۳ و ۱۴)

آیا صدای زندگان به مردگان می رسد؟


بیشتر بخوانید: آیا اموات هم دلتنگ می‌شوند؟


برای رسیدن به جواب قائلین به عدم سماع نیاز به بیان اموری داریم:

ترکیب انسان از روح و جسم

متکلمان انسان را مرکب از دو حقیقت می‌دانند: روح و جسم و بر آن دلایلی اقامه کرده اند که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:
۱ ـ. هرانسانی افعال خود را به حقیقتی به اسم «من» نسبت می‌دهد ومی گوید:من انجام دادم، من زدم و... این من کیست؟ آیا غیر از نفس است که از آن به روح تعبیر می‌شود؟. هم چنین هر انسانی اعضا و جوارح مادی خود را به حقیقتی به نام «من» نسبت می‌دهد و می‌گوید: قلب من، شکم من، قدم من و... این من کیست؟ آیا غیر از روح و نفس است؟

۲ ـ. هر یک از انسان‌ها این حسّ را دارد که شخصیتش در دوام روزگار ثابت بوده و در آن تغییر و تحوّل وجود ندارد، با وجود تغییراتی که در جسم و بدن اوست، آیا آن شخصیت همان روح و نفس او نیست؟

۳ ـ. گاهی انسان با غفلت از هر چیز حتّی بدن و اعضایش از یک چیز که همان خودیت اوست غافل نیست، آیا این همان نفس و روح او نیست؟ فخررازی می‌گوید: «گاهی من عالم و آگاه به خودم هستم، در حالی که ازهمه اجزایم غافلم و این خودیت همان نفس و روح است (۱)

قرآن نیز به این حقیقت اشاره کرده و می‌فرماید: یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعی إِلی رَبِّکِ راضِیَةً مَرْضِیَّةً فَادْخُلی فی عِبادی وَادْخُلی جَنَّتی)‌ ای نفس قدسی مطمئن به حضور پروردگارت باز آی که تو خشنودی و او راضی از توست، باز آی و در صف بندگان خاص من در آی (۲)

هم چنین می‌فرماید: فَلَوْلا إِذا بَلَغَتِ الْحُلْقُومَ وَأَنْتُمْ حینَئِذ تَنْظُرُونَ
پس چگونه خواهد بود هنگامی که جانشان به گلو رسد؛ و شما وقت مرگ بر بالین آن مرده حاضرید و می‌نگرید (۳)

آیا صدای زندگان به مردگان می رسد؟


بیشتر بخوانید: آیا اموات شبهای جمعه به خانه خود باز می گردند؟


وجود ارتباط بین حیات برزخی و حیات مادّی

از مجموع آیات و روایات استفاده می‌شود که بین حیات برزخی و انسان در عالم برزخ با حیات مادی و انسان‌های زنده ارتباط برقرار است، به این معنا: هنگامی که در عالم مادی انسان‌ها آن‌ها را صدا می‌زنند می‌شنوند و هنگامی که از آنان سؤال و درخواست می‌کنند به اذن خداوند متعال جواب می‌دهند. اینک به برخی از آیات و روایات در این مورد اشاره می‌کنیم:

الف) آیات:
۱ ـ. خداوند متعال در خصوص قوم صالح می‌فرماید:أَخَذَتْهُمُ الرَّجْفَةُ فَأَصْبَحُوا فی دارِهِمْ جاثِمینَ فَتَوَلّی عَنْهُمْ وَقالَ یا قَوْمِ لَقَدْ أَبْلَغْتُکُمْ رِسالَةَ رَبّی وَنَصَحْتُ لَکُمْ وَلکِنْ لا تُحِبُّونَ النّاصِحینَ «پس زلزله‌ای بر آنان آغاز گردید تا آن که همه در خانه هایشان از پای در آمدند. چون علائم عذاب رسید صالح از ایمان قوم ناامید شد و از آنان روی گردانید و گفت::‌ای قوم من از خدای خود ابلاغ رسالت کردم و شما را اندرز دادم ولکن شما ناصحان را دوست نمی‌دارید (۴)

۲ ـ. درباره قوم شعیب نیز شبیه این گفتگو آمده است (۵)

۳ ـ. درسوره زخرف آمده است: (وَسْئَلْ مَنْ أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِکَ مِنْ رُسُلِنا أَجَعَلْنا مِنْ دُونِ الرَّحْمنِ ءالِهَةً یُعْبَدُونَ) از رسولانی که پیش از تو فرستادیم باز پرس که آیا ما جز خدای یکتای مهربان خدای دیگری را هم معبود مردم قرار دادیم؟ (۶)

۴ ـ. هم چنین در آیاتی سلام بر انبیای گذشته کرده و می‌فرماید: { سَلامٌ عَلی نُوح فِی الْعالَمینَ }، { سَلامٌ عَلی إِبْراهیمَ }، { سَلامٌ عَلی مُوسی وَهارُونَ }، { سَلامٌ عَلی إِلْ یاسینَ } و { سَلامٌ عَلَی الْمُرْسَلینَ }، از این آیات استفاده می‌شود: بین این عالم مادی و عالم برزخ ارتباط برقرار است، بدین شکل که گفته‌ها، سؤال‌ها، و درود‌ها را می‌شنوند، و جواب نیز می‌دهند.

۵ ـ. خداوند متعال می‌فرماید: اللّهُ یَتَوَفَّی اْلأَنْفُسَ حینَ مَوْتِها وَالَّتی لَمْ تَمُتْ فی مَنامِها فَیُمْسِکُ الَّتی قَضی عَلَیْهَا الْمَوْتَ وَیُرْسِلُ اْلأُخْری إِلی أَجَل مُسَمًّی إِنَّ فی ذلِکَ لآیات لِقَوْم یَتَفَکَّرُونَ (۷)

(خداست که وقت مرگ ارواح خلق را می‌گیرد و آن را که هنوز وقت مرگش فرا نرسیده در حال خواب روحش را قبض می‌کند سپس آن را که حکم به مرگش کرده جانش را نگاه می‌دارد و آن را که حکم به مرگ نکرده به بدنش می‌فرستد تا وقت معین، و این کار نیز از ادله قدرت الهی برای اندیشمندان است)
۶ ـ. هم چنین می‌فرماید: { وَلا تَحْسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فی سَبیلِ اللّهِ أَمْواتًا بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ... (۸)

(مپندارید که شهیدان راه خدا مرده اند بلکه زنده اند و در نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند)
از آیات دیگر استفاده می‌شود که این حیات برزخی اختصاصی به شهدا ندارد، بلکه شامل تمام صالحان و کسانی که مطیع دستورات خداوند هستند نیز می‌شود، خداوند متعال می‌فرماید: «وَمَنْ یُطِعِ اللّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولئِکَ مَعَ الَّذینَ أَنْعَمَ اللّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَالصِّدّیقینَ وَالشُّهَداءِ وَالصّالِحینَ وَحَسُنَ أُولئِکَ رَفیقًا» (۹)

«آنان که خدا و رسول را اطاعت کنند، البته با کسانی که خدا به آنان لطف و عنایت کامل فرموده؛ یعنی با پیامبران و صدیقان و شهیدان و نیکوکاران محشور خواهند شد و اینان رفیقان نیکویی هستند».

اگر شهدا نزد خدا زنده اند و روزی می‌خورند پس هر کس مطیع خدا و رسول است ـ. که به دلیل آن که رسول نیز تابع دستورات رسالت خویش است، شامل خود حضرت نیز می‌شود ـ. او نیز با شهداست، اگر شهدا نزد خدا زنده اند، پس اینان نیز زنده اند و حیات برزخی دارند.


بیشتر بخوانید: چگونه با اموات خود ارتباط برقرار کنیم؟


آیا صدای زندگان به مردگان می رسد؟


بیشتر بخوانید: بهترین خیرات برای اموات چیست؟


ب) روایات:
در روایات اسلامی به این موضوع مهّم اشاره شده است: پیامبر (صلّی الله علیه وآله وسلم) بعد از آن که کشته‌های مشرکان را در چاه بدر انداختند، بر بالای چاه آمد و مشرکان را این گونه خطاب کرد: «هر آینه شما همسایگان بدی برای رسول خدا بودید، او را از منزلش بیرون ساخته و از خود طرد نمودید، سپس بر ضدّ او اجتماع نموده و با او محاربه کردید، من آنچه را که پروردگارم وعده داده بود حقّ یافتم.» شخصی به او عرض کرد:‌ای رسول خدا! چگونه شما با سر‌هایی که از تن جدا شده است سخن می‌گویید؟ پیامبرفرمود:: «به خدا سوگند! تو از آنان شنواتر نیستی. (۱۰)

۱ ـ. انس بن مالک از پیامبر اسلام (ص) نقل می‌کند که فرمود:: «بنده هنگامی که در قبرش گذارده می‌شود و اصحابش او را ترک می‌کنند، صدای کفش آن‌ها را می‌شنود... (۱۱)

۲- متقی هندی به سند خود از پیامبر (ص.) نقل می‌کند که فرمود:: «هر کس وصیت نکند، به او اذن صحبت با مردگان داده نمی‌شودگفته شد:ای رسول خدا! مردگان سخن می‌گویند؟ فرمود:: آری، به زیارت می‌آیند. (۱۲)

۳- درکتاب الروح آمده است که پیامبر اسلام (ص.) فرمود: هر مسلمانی بر قبر برادر مؤمنش عبور کند، در حالی که او را در دنیا می‌شناخته و از او سؤال کند، خداوند روحش را برمی انگیزد تا جواب او را بدهد.» همچنین از پیامبر (ص) به اثبات رسیده است که مردگان صدای کفش تشییع کنندگان را می‌شنوند (۱۳)

۴ ـ. ابن قیّم جوزیه در کتاب الروح می‌گوید: «سلف بر این مطلب اجماع کرده و به تواتر رسیده است که شخص مرده، کسانی را که به زیارتش می‌آیند می‌شناسد و از آمدنشان مسرور می‌شود» (۱۴)

۵ ـ. ابن ابی الدنیا در کتاب القبور از عایشه نقل می‌کند که رسول خدا (ص.) فرمود:: «هر کس به زیارت قبر برادر مؤمنش رود و نزد قبرش بنشیند، مرده با او انس می‌گیرد، و جواب سلامش را می‌دهد تا هنگامی که برخیزد و برود» (۱۵)

۶ ـ. هم چنین از ابی هریره نقل شده است که پیامبراکرم (ص.) فرمود:: هر کس بر قبرشخصی عبور کرده و بر صاحب آن درود فرستد، صاحب قبر، او را شناخته و سلامش را جواب می‌دهد (۱۶)

۷ ـ. بیهقی از سعید بن مسیّب نقل می‌کند: ما با علی بن ابی طالب (علیه السلام) داخل قبرستان مدینه شدیم. حضرت (علیه السلام) ندا داد:‌ای اهل قبرستان! سلام و رحمت خدا بر شما باد، از خبر‌های خود بر ما می‌گویید یا ما شما را خبر دهیم؟ سعید می‌گوید: صدایی شنیدیم که در جواب می‌گوید: «و علیکم السلام و رحمة الله و برکاته یا امیرالمؤمنین» خبر ده ما را از آنچه اتفاق افتاد. حضرت (علیه السلام) فرمود::، اما زنان شما به همسری دیگران در آمدند، اموال شما تقسیم شد، و اولاد شما نیز در زمره ایتام در آمدند. ساختمان‌هایی که بنا کردید دشمنانتان در آن‌ها ساکن شدند. این خبر‌هایی است که نزد ماست، خبر‌هایی که نزد شماست چیست؟ سعید می‌گوید: مرده‌ای به صدا درآمد و گفت:: هر آینه کفن‌ها پاره شد، مو‌ها ریخت، پوست‌ها از بدن جدا شد، حدقه‌ها بر صورت‌ها ریخت و از بینی‌ها چرک بیرون آمد. آنچه را فرستاده بودیم یافتیم، و آنچه را به جا گذاردیم خسارت دیدیم... (۱۷)

۸ ـ. بخاری و مسلم نقل کرده اند: هر گاه مرده داخل قبرگذارده شود صدای کفش تشییع کنندگان رامی شنود (۱۸)

۹ ـ. ابو هریره می‌گوید: پیامبر (ص.) هر گاه به قبرستان می‌رفت با اهل قبور این چنین سخن می‌گفت:: السلام علیکم اهل الدیار من المؤمنین و المسلمین، وانّا ان شاء الله بکم لاحقون، اسأل الله لنا و لکم العافیة (۱۹)

شیخ محمود شلتوت می‌گوید: «آنچه از آثار دینی استفاده می‌شود این که هنگام خروج روح از بدن، مرگ حاصل می‌شود و او در حالی که دارای ادراک است باقی می‌ماند؛ کسی که بر او درود می‌فرستد می‌شنود، زائرین قبرش را می‌شناسد و لذت نعمت‌ها و درد عذاب را در عالم برزخ درک می‌کند.» (۲۰)

۱۰- در صحیح مسلم از ابو سعید خدرى و ابو هریره از شخص پیامبر ص. نقل شده که فرمود: «لقنوا موتاکم لا اله الا اللَّه:" مردگان خود را تلقین لا اله الا اللَّه کنید".» (۲۱)

۱۱- در «نهج البلاغه» نیز به مساله بر قرار ساختن ارتباط با ارواح مردگان اشاره شده است که على (علیه السلام) با ارواح مؤمنانى که در قبرستان پشت کوفه بودند سخن گفت. (۲۲)

شیخ الاسلام عزّالدین بن عبدالسلام در فتاوای خود می‌گوید: «ظاهر این است که میّت زائر خود را می‌شناسد، زیرا ما امر شده ایم به سلام بر او، و شارع امر نمی‌کند به خطاب کسی که نمی‌شنود...» (۲۳)

ابن قیم جوزی در بحثی در این باره که آیا مردگان زیارت افراد زنده را درک می‌کنند؟ می‌گوید: «همین که کسی به زیارت میت می‌آید می‌گویند زائر؛ این خود دلیل بر این است که مرده زائر را می‌شناسد، زیرا اگر او را نشناسد به زیارت کننده، زائر گفته نمی‌شود» (۲۴)

مرگ نه تنها پایان زندگی نیست، بلکه تولّد ثانوی و گسترش حیات است، «وَالنَّاسُ نِیَامٌ فَإِذَا مَاتُوا انْتَبِهُوا؛ مردم خوابند هنگامی که مردند بیدار می‌شوند» (۲۵)

پی نوشت
۱. مفاتیح الغیب، ج. ۴، ص. ۱۴۹،
۲. سوره فجر، آیات ۲۷ ـ. ۰، ۳،
۳. سوره واقعه، آیات ۸۳/۸۴،
۴. سوره اعراف، آیات ۷۸ ـ. ۷۹،
۵. سوره اعراف، آیات ۹۱ ـ. ۹۳،
۶. سوره زخرف، آیه ۴۵،
۷. سوره زمر، آیه ۴۲،
۸. سوره آل عمران، آیه ۱۶۹،
۹. سوره نساء، آیه ۶۹،
۱۰. صحیح بخاری، ج. ۵، ص. ۷۶ ـ. ۷۷، باب قتل ابی جهل
۱۱. فتح الباری ج. ۳ ص. ۲۰۶، باب المیّت یسمع خفق النعال
۱۲. کنزالعمال، ج. ۱۶، ص. ۶۱۹ ـ. ۶۲۰، رقم ۴۶۰۸۰،
۱۳. الروح، ص. ۵. (المسألة الأولى وهی هل تعرف الأموات زیارة الأحیاء وسلامهم أم لا قال
۱۴. الروح، ص. ۹،
۱۵. الروح ص. ۵ و القبور ص. ۵،
۱۶. فیض القدیر، ج. ۵، ص. ۴۸۷،
۱۷. موسی محمّد علی، حقیقة التوسل و الوسیله، ص. ۲۴۲)
۱۸. فتح الباری، ج. ۳، ص. ۲۰۶. (باب المیت یسمع خفق النعال)
۱۹. تلخیص الحبیر، ج. ۲، ص. ۳۱۴. کتاب الجنائز
۲۰. شلتوت الفتاوی، ص. ۱۹.
۲۱. صحیح مسلم" کتاب الجنائز حدیث ۲۱۶۲ و ۲۱۶۴ (جلد ۳ صفحه ۳۷)
۲۲. نهج البلاغه حکمت ۱۳۰ (محمد دشتی)
۲۳. فتاوی شیخ الاسلام عزالدین بن عبدالسلام، ص. ۴۳۱،
۲۴. الروح، ص. ۸،
۲۵. عوالی اللئالی، جلد ۴، صفحه ۷۳

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
کسی که چیزی واسه از دست دادن نداره
۱۱:۴۳ ۳۰ آذر ۱۴۰۲
روح همه ی اموات شاد.
Iran (Islamic Republic of)
کسی که چیزی واسه از دست دادن ندره
۰۰:۲۳ ۳۰ آذر ۱۴۰۲
ابجی کوچولی من رفت بیماری بردش چرا خدا اینطوری میکنه نمیتونم بدون آبجیم فقط ۱۱ سالش بود از ۶ سالگی همش سوزن سوزن چرا یک بچه باید این بیماری بگیره چرا من داداشش نباید بگیرم اون بهترین خواهر دنیا واسم بود من بدترین شب قبل اینکه بره بستری بود انگار خودش میدونست گفت فردا فرشته ها میان میبرن منو من نبودم کنارش به مامان میگم تو که کنارش بودی این حرفارو زد چرا نگفتی من بیام بهش بگم چقدر آبجیم رو دوست دارم بدون اون نمیتونم میخوام خودمو بکشم میگم نه همه امید مامان بابام به من ۱۵ ساله هست نمیدونم چکار کنم بدون آبجیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۲ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
سلام علیکم
ببخشید من مطالب بالا را مطالعه کردم، از نویسنده آن تشکر میکنم
ولی مرده دیگه فکر نکنم صداها بشنوه ، چونکه دستش از دنیا کوتاه
کاری دیگه با ما نداره بشنوه یانشنوه
البته این نظر من هشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۹ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
۲/۱۹/۱۴۰۱سلام من خانمم ازدست دادم ،چرا خوابم نمیاد باهش صبحت کنم ای کاش بود دارم میسوزم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۸ ۰۱ اسفند ۱۴۰۰
رفتگان به اذن الله صدای زنده ها را میشنوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۳۷ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
سلام هر کسی این پیام رو میخونه تورو خدا برام دعا کنید بمیرم
Iran (Islamic Republic of)
کرمان
۰۹:۲۰ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
سلام عموی گل من پرپر شد عموی نازنین من پرپر شد
Iran (Islamic Republic of)
عسل
۲۰:۲۰ ۲۳ دی ۱۳۹۹
با سلام خواهرم جوانم چهار ماه فوت شدن وبعد از مدتی مادرم همش میگه تو گوشم صدای خواهرم پیچیده همش تو گوشش سر صدای اموات میاد آیا تا به حال کسی همچین مشابهی داشته چون خیلی نگران مادرم هستم انشالله خداوند همه رفته گان را بیامرزد
Germany
مهناز پولادی
۰۹:۴۰ ۱۹ دی ۱۳۹۹
بسیار ارزنده سپاسگزارم
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۲۰:۱۱ ۱۹ آبان ۱۳۹۹
با سلام علاوه بر اینکه مردگان صدای مارا میشنوند حتی قادرند بعضی از افکار مارا بخوانند چون من داداشمو چند ماهه از دست دادم بعد از مدتی رفتم سراغ گوشیش تا بازش کنم رمزو نمیدونستم با خودم فکرکردم که رمزش چیه.شب اون روز به خواب خواهرم اومد و گفت بهفلانی بگو این رمز گوشیمه و من گوشی رو باز کردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۰ ۱۶ مهر ۱۳۹۹
تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۰ ۱۶ شهريور ۱۳۹۸
روح همه ی اموات شاد.....خواهر عزیزم دوستت دا م....کاش من به جات میرفتم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۳ ۱۲ شهريور ۱۳۹۸
خوش به حال همه شما برای منم دعا کنید خاهرم بیاد به خوابم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۳ ۰۴ شهريور ۱۳۹۸
عزیزان خوب گوش کنید، مرده ها همگی زنده هستند و با اجازه خدا همه ماهارو میبینند و میشنوند و بر همه چیز اگاه هستند و ب هوش الهی میپیوندند و تمام افراد در سراسر جهان رو میبینند من چشم سومم فعاله و ارتباط گرفتم چندین بار البته در خواب اما کاملا و مثل روز برام روشنه ک نوعه این خواب با خواب عادی بشدت فرق داره و از شدت واقعی بودنش ارزو میکنم تک تکتون شده حتی یکبار ازین خواب ها ببینید تا مو ب تنتون سیخ شه و بفهمید چی میگم، اونها کاملا شنوا هستن و اجازه صحبت کردن با مارو ندارن و کسی دیگه ای بجاشون صحبت میکنه اونا فقط حضور میارن نزد شما و یا بصورت تلپاتی کل پیغامشون رو یکجا منتقل میکنن، پدر عزیزم از خداوند بخشنده و مهربان میخوام یک لحظه هم تنهات نذاره و تورو کناره صالحان و صادقان و عزیزانش نگه داره خدا جونم آرزوم براورده کن بحق امام رضا ع و امام جوادت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۲۷ آذر ۱۴۰۰
وقتی خدا توی قران اورده و میگه اگه راست میگید جلوی مرگ خود را بگیرید یا مال و فرزند صالح فقط میتونن توی اون دنیا بهت کمک کنن مالی که توی زندگی به فقرای واقعی بخشیده ای چایی که کنده ای و درختی که کاشته ای و تا زمانی که وجود دارند و از ان فقرا و گرسنگان و تشنگان استفاده میکنند برایت حسنه نوشته میشود یا اموالی که در راه خدا وقف کرده ای و انهم مال را به اصل فقرا و مساکین داده ای تا زمانی که از بین نرفته اند برایت حسنه نوشته میشود ولی فقط و فقط خدا شنوا و داناست و این فقط و فقط برای ذات پاک اوست انسان در زندگی خویش نمیداند کی میمیرد انوقت ان دنیا میتواند بفهمد این دنیا چه میگذرد واقع که حال که چشم سومت فعاله بگو قیامت کی میرسه یا بگو این تورم و گرونی کی از بین میره یا نه بگو ایا تا سال دیگه زنده ای
Netherlands
جواد
۱۲:۱۶ ۲۶ دی ۱۴۰۰
بیا پایین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۶ ۰۳ تير ۱۳۹۸
کاش به طور واضع میشد کاری کرد برای مرده روحشان شاد.
Iran (Islamic Republic of)
بهادری
۰۰:۳۱ ۰۲ آذر ۱۳۹۷
با سلام
بنظر من چه توانایی شنیدن را در عالم برزخ داشته باشیم یا نباشیم باید سعی کنیم در این دنیا با اعمال خیر و مناسبی که انجام میدهیم دست پر به آن دنیا برویم و از دلبستگی و وابستگی به دنیا کم کنیم تا آنجا راحت باشیم خدایا دستمان خالیست و رویمان سیاه است و بار گناهنمان زیاد است از سر لطف قلم عفو بر خطاهها و گناهنمان بکشش و همه ما را بیامرز و تا نیامرزیدی از دنیا ما را مبرر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۲ ۰۱ آذر ۱۳۹۷
مطلب بسیار قشنگی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۲ ۰۱ آذر ۱۳۹۷
روح همه رفتگان شاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۴ ۰۱ آذر ۱۳۹۷
مردگان صدای انسانها زنده را نمی شنوند چون از لحاظ فیزیکی با زندها فرق دارند انها با روح انسانهای مرده ارتباط دارند نه با افراد زنده دنیا مگر هر که زنده است حرف انسانها را می شنود نه شما نگاه کنید فرد کر و لالی زنده است ولی سنسور کوش او اسیب دیده دیگر صدای انسانها را نی شنود مردگان هم مثل افراد کر و لالند چون تمام بدنشان نابود شده و فقط روحشان زنده است اگر به تنها روح بود که انسانها نیاز به جسم مادی نداشتند پس روح به تنهای کامل نیست و باید در یک جسم دیگری چه جسم اهنی باشد چه جسم گوشتی باشد چه سنگی باشد موقعی که درانها حلول کند انگاه کامل می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۵ ۰۱ آذر ۱۳۹۷
چه کسی صدای زنده ها را میشنود
Iran (Islamic Republic of)
علیزاده
۱۶:۵۶ ۰۱ آذر ۱۳۹۷
انسان زنده ماده است و انسان مرده روح میشود دنیای روح و دنیای جسم کاملا با هم متفاوتند ، دنیای جسم مادی است و حد و مرز دارد دنیای روح هیچ حد و مرزی ندارد ، نه روح قابل موجودیت در عالم ماده را دارد و دنیای ماده ظرفیت روح را ، انسان پس از مرگ به هیچ عنوان اثری از دنیای ماده نخواهد شنید و نخواهد دید و ماده هم نیتواند اثری از دنیای غیر ماده را ببیند چون در قالب ماده است ، در خیلی از جاها در اشتباهیم باید مطابق عقل باور کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۹ ۰۱ آذر ۱۳۹۷
موافقم
Iran (Islamic Republic of)
ساعد
۲۱:۱۲ ۰۱ آذر ۱۳۹۷
انسان مرده روح نمیشود بلکه روح انسان هنگام مرگ از بدن مادی خارج شده و وارد بدن مثالی میشود و در عالم برزخ حیات جدیدی را شروع میکند
شما واقعا در اشتباهید کمی مطالعه کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۳ ۰۱ آذر ۱۳۹۷
خدا همه رفتگان را بیامرزد روحشون شاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۰۱ آذر ۱۳۹۷
زنده ها که صدای آدمو نمیشنون لاقل از اموات بخواهیم به داد ما برسن
Iran (Islamic Republic of)
بهزاد
۱۳:۲۲ ۰۱ آذر ۱۳۹۷
من مطالعه کردم خوبه .اعتقاد دارم که جهان بعد ار حیاط است خوبی کنیم و خوب باشیم همین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۰۱ آذر ۱۳۹۷
بعضی اوقات پدر و مادر و برادرمان را درخواب میبینیم که مثل حالت عادی با هم صحبت میکنیم وعده میگذاریم و قتی از خواب بیدار شدیم وجرات بیان خواب را برای کسی نمی کنیم ولی بعد از مدتی خواب محقق میشود ومیفهمیم که خداوند تابع بیننا و بینهم بالخیرات انک مجیب الدعوات را شنیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۷ ۰۷ آذر ۱۴۰۲
سلام آیا کسی که مرده رو فوش بده به مرده آدم میرسه یا خیر
آخرین اخبار