­وزیر خارجه ترکیه و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کنفرانسی خبری به موضوعات مختلف منطقه‌ای و جهانی پرداختند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، در نشست مشترک خبری با فدریکا موگرینی، مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در آنکارا گفت: اتحادیه اروپا باید اجازه برقراری روابطی قوی با ترکیه را بدهد. خواهان ادامه گفتگو‌ها با اتحادیه اروپا در سطوح مختلف هستیم.

او همچنین گفت: ما حمایت بیشتر کشور‌های عضو اتحادیه اروپا را از مبارزه‌مان با تروریسم انتظار داریم. از اروپا انتظار داریم از ما علیه سازمان تروریستی فتح الله حمایت کند.

وزیر امور خارجه ترکیه در این نشست خبری گفت: برای ادامه اصلاحات در ترکیه به ویژه پس از کودتای نافرجام تلاش می‌کنیم و آن را اولویت خود می‌دانیم. 

چاووش‌اوغلو در این نشست خبری به پرونده قتل خاشقجی نیز اشاره کرد و گفت: عدالت در پرونده جنایت قتل جمال خاشقجی باید اجرا شود و باید همکاری بین‌المللی در این باره وجود داشته باشد. مقامات سعودی با طرف ترکیه‌ای در تحقیقات مربوط به این پرونده همکاری نکرده‌اند. مصمم هستیم واقعیت درباره قتل خاشقجی آشکار شود. تحقیقات قتل خاشقجی، مدت زیادی طول کشید و جامعه جهانی منتظر تحقیقات بین المللی است.

او افزود: در بیانیه دادستانی عربستان درباره قتل جمال خاشقجی در کنسولگری این کشور در استانبول، تناقض‌های زیادی وجود دارد.

فدریکا موگرینی، مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز در این نشست خبری گفت: خواستار تحقیقات شفاف درباره قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار عربستانی در کنسولگری این کشور در استانبول شدیم؛ اقدامی که تاکنون صورت نگرفته است.

او  گفت ترکیه شریک راهبردی اتحادیه اروپاست. او در ادامه به موضوع حبس مخالف دولت آنکارا اشاره کرد و گفت: اتحادیه اروپا امیدوار است صلاح‌الدین دمیرتاش هر چه زودتر از زندان آزاد شود.

مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا  در ادامه تاکید کرد: اتحادیه اروپا خواهان ترکیه‌ای قوی و دموکراتیک است و ما در مبارزه با تروریسم شریک یکدیگر هستیم. منافع مشترکی با ترکیه در سوریه، عراق، بالکان، لیبی و توافقنامه هسته‌ای ایران داریم.

موگرینی در ادامه اظهاراتش از نقش رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، در دستیابی به توافقنامه ادلب که باعث جلوگیری از وقوع فاجعه انسانی شد، تمجید کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار