در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

هدف از نذر کتاب،افزایش آگاهی مردم است

رضا حاجی آبادی مجری طرح نذر کتاب گفت: هدف ما از این طرح معرفی، تبلیغ و بالا بردن آگاهی مردم است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،در دین مبین اسلام و در کتاب آسمانی مسلمانان،  تاکید‌های فروانی به کتاب و مطالعه شده است حتی اولین آیات نازل شده بر پیامبر گرامی اسلام نیز درمورد مطالعه و کسب دانش بوده است. مطالعه، فعالیتی سازنده برای رشد و پیشرفت بشر است و امروزه نیاز اصلی همه جوامع، مطالعه کتاب است.

«نذر» دارای پیشینه طولانی است و از جمله سنت‌هایی است که با هدف رسیدن به مطلوب و برآورده شدن حاجت، تقید به بندگی خدا و تلاش برای رسیدن به قرب الهی، تقویت انگیزه برای سیر و سلوک معنوی و نجات از مصائب و رویداد‌های سخت صورت می‌گیرد.

خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «یُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَ یَخافُونَ یَوْماً کانَ شَرُّهُ مُسْتَطِیراً» آنان به نذر خویش وفا می‌کنند و از روزی که شر و عذابش گسترده است (قیامت) می‌ترسند. (انسان/۷)

امروزه ایده‌ها و طرح‌های مختلفی علاوه بر نذر و اهدای کتاب به کتاب خانه‌ها صورت گرفته مانند جا گذاشتن کتاب در مکان‌های عمومی، اهدای کتاب به کافه کتاب هاو... که به منظور ایجاد یک چرخه برای بهره مندی همه افراد جامعه از کتاب و خروج کتاب‌ها از قفسه‌ها و انبار‌ها است تا به جای این که کتاب‌ها در قفسه‌ها خاک بخورند به این چرخه بپیوندند.

نذر کتاب که نوعی نذر فرهنگی است در این سال‌ها بسیار رواج پیدا کرده است و این نذر با هدف بهره گیری تمامی اعضای جامعه از کتاب صورت می‌گیرد.

این طرح نخستین بار توسط انتشارات هزاره ققنوس و در ماه محرم اجرا شد که با هدف توزیع کتاب‌هایی با موضوع عاشورایی در میان عزاداران حسینی و علاقه‌مندان به ادبیات عاشورایی انجام شد.

رضا حاجی آبادی مدیر مسئول انتشارات هزاره ققنوس و مجری طرح نذر کتاب در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،در خصوص ایده نذر کتاب و دغدغه خود در موضوع کتاب خوانی  گفت:اولین دوره این نذر در محرم سال ۱۳۸۸ , با ۳ نفر از ناشران، تعداد بسیار کمی کتاب و در فروشگاهی در میدان هفت تیر شروع شد.

وی با بیان اینکه هدف ما پیوند فرهنگ حسنه نذری با سنت کتاب و کتاب خوانی بود،گفت: طرح «کتابت را بخوان و جای بگذار» در اروپا ایجاد شده بود که همه این‌ها سبب ایجاد طرح نذر کتاب شد.

حاجی آبادی بیان کرد:هدف ما از ایجاد طرح نذر کتاب، رواج فرهنگ کتاب خوانی بوده است که خداروشکر اتفاق بسیار خوبی در این سال‌ها افتاده است واین طرح در مناسبت‌ها و در مراحل مختلف انجام شد و اکنون شانزدهمین مرحله از اجرای این طرح است.

وی گفت:مزیت طرح نذر کتاب با دیگر طرح‌ها در این است که مردم مشارکت دارند و نیازی به اهدای بودجه از سمت نهاد‌ها و سازمان‌های دولتی نیست.

مجری طرح نذر کتاب در خصوص استقبال مردم و ناشران از طرح نذر کتاب گفت: استقبال مردم از این طرح به مرور زمان بهتر شد. اکنون ما حدود ۲ هزار نفر خیر فرهنگی در شانزده مرحله اجرا داریم؛ این خیرین کسانی هستند که کتاب را اهدا کرده و یا هزینه اهدای کتاب را به انتشارات هزاره ققنوس سپرده اند.

وی با بیان اینکه ناشران و مولفان، کتاب‌های تازه چاپ شده خود را به ستاد نذر کتاب با ۵۰ درصد تخفیف اهدا می‌کنند سپس در سایت‌ها و فضای مجازی کتاب‌ها گذاشته و خیرین فرهنگی کتاب‌ها را خریداری می‌کنند و سپس کتاب‌ها به صورت رایگان در مناطق محروم، در کتاب خانه‌ها و بین مردم توزیع می‌شود،گفت: کسانی که این نذر را دریافت می‌کنند، تعهد دارند که کتاب را مطالعه و در حاشیه کتاب انتقادات و پیشنهادات خود یادداشت و به دیگری هدیه دهند و یا در مکان‌های عمومی آن را جا بگذارند تا دیگران هم استفاده کنند.

مجری طرح نذر کتاب گفت:هدف این است که کتاب حداقل بین ۵ نفر خوانده شود و نفر پنجم می‌تواند کتاب را نزد خود نگاه دارد. پیام این فرآیند این است که، هدف از نشر کتاب، چاپ و خریدن آن نیست، بلکه هدف خوانده شدن کتاب است.

حاجی آبادی در خصوص حمایت مسئولان گفت: حمایت زیادی از سمت مسئولان دریافت نکرده‌ایم ولی در حدود دو دوره شهرداری تهران فضایی در اختیار ما قرار دادند و حدود دو دوره هم دوستان وزارت ارشاد در نمایشگاه کتاب فضا و بخشی را در اختیار ما قرار دادند البته کم لطفی‌هایی از سمت برخی نهاد‌های دولتی و شبه دولتی و موسسات خیریه انجام شده که با عنوان نذر کتاب بانهاد‌های مختلف قرار داد و بودجه دریافت کرده اند. در حالی که این طرح به اسم من و در اداره کل مالکیت‌های معنوی وزارت ارشاد ثبت شده است و  اساسا موسسه ما به دنبال دریافت هزینه بابت اجرای این طرح نیست.

وی ادامه داد: از سویی هم خوش حال هستم که طرحی که در سال ۱۳۸۸ شروع کردم، با گذشت ۱۶ مرحله از آن فراگیر شده است و زمانی که به هفته کتاب نزدیک می‌شویم شاهد اجرای طرح نذر کتاب در کتاب خانه‌های شهرستان‌ها و دانشگاه‌ها هستیم که خوشبختانه اجرای این طرح در مناسبت‌های مختلف نهادینه شده است اما موسسه هزاره ققنوس دیگر این طرح را به صورت مناسبتی برگزار نمی‌کند و در هر زمانی کسانی که درخواست‌های مختلف در این زمینه دارند می‌توانند در این طرح شرکت کنند زیرا هدف ما ترویج کتاب و کتاب خوانی است و شیوه تبلیغ و معرفی کتاب همین شیوه تبلیغ فرد به فرد است تا این که در برنامه‌های مختلف تبلیغ شود.

مدیر طرح نذر کتاب از خاطره خود از این طرح گفت: در اوایل اجرای این طرح خانمی به فروشگاه مراجعه و ۱۰ نسخه از کتاب‌های مذهبی را خریداری و بین مردم در ایستگاه اتوبوس پخش کرد. در نمایشگاه کتاب از طرح نذر کتاب بسیار استقبال شد و زمانی که در حال انتقال کتاب به داخل غرفه‌ها بودم شخصی به کمک من آمد وبه من گفت که شما کاربسیار بزرگی در حوزه فرهنگی انجام می‌دهید. از آن زمان احساس می‌کنم که من برای این کار انتخاب شده و خوش حال هستم که کسانی از این طرح در سراسر کشور استقبال وآن را اجرا می‌کنند. این طرح برای ما همانند یک خیمه فرهنگی است و شخصی که برای ادامه این طرح کاری انجام دهد جزئی از این خیمه است.

حاجی آبادی با اشاره به آشنا شدن مردم با فرهنگ کتاب خوانی و بالابردن میزان آگاهی گفت: شعار ما در طرح نذر کتاب رواج آگاهی و دانایی بین مردم است و اگر شخصی قصد انجام کاری برای مردم را دارد یکی از روش‌های آن نذر و هدیه کتاب، تجهیز کتاب خانه‌های مناطق محروم است.

انتهای پیام/

برچسب ها: ادبیات ، بازارنشر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.