شاهزاده مخالف و جدا شده از خاندان حاکم بر عربستان:

محمد بن سلمان به لحاظ سیاسی به پایان راه رسیده است

خالد بن فرحان آل سعود در گفتگو با شبکه تلویزیونی المیادین از تلاش‌ها در عربستان برای برکناری محمد بن سلمان از ولایتعهدی این کشور خبر داد.

محمد بن سلمان به لحاظ سیاسی به پایان راه رسیده استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خالد بن فرحان آل سعود، شاهزاده مخالف و جدا شده از خاندان حاکم بر عربستان، با اشاره به اینکه تحرکات شماری از شاهزاده های سعودی برای برکناری محمد بن سلمان با هماهنگی دولت آمریکا صورت می گیرد، گفت: تلاش های ولیعهد سعودی برای کسب جایگاه و محبوبیت داخلی و منطقه‌ای نتیجه‌ای در بر ندارد و بن سلمان به پایان مسیر سیاسی خود رسیده است.

خالد بن فرحان آل سعود در گفتگو با شبکه تلویزیونی المیادین از شهر دوسلدورف آلمان در پاسخ به این پرسش که خبرگزاری رویترز از تحرکات در داخل خاندان سعودی برای برکنار کردن محمد بن سلمان از ولیعهدی عربستان خبر داده و از سوی دیگر وزیر خارجه سعودی این مسئله را نادرست و گزارش رویترز را شرم آور خوانده است، طبق ارزیابی و اطلاعات شما کدام یک از این دو نظر به تحولات جاری در عربستان نزدیکتر است، گفت: در ابتدا باید بگویم کل خاندان سعودی به خاطر ترس از به خطر افتادن موجودیت خود در عربستان در حالتی از آشوب و سراسیمگی به سر می برد. طبق اطلاعات من افراد بانفوذی در داخل خاندان حاکم خواستار برکنار کردن محمد بن سلمان از مقام ولیعهدی هستند، اما پادشاه به این نظرات و خواسته ها توجهی ندارد. ملک سلمان در حال حاضر از بیماری عقلی و روانی شدیدی رنج می برد و بیماری او پیشرفت کرده است و همه امور مملکت زیر نظر بن سلمان اداره می شود. از سوی دیگر با وجود اینکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بر اقدامات محمد بن سلمان سرپوش می گذارد، اما تماس مقامات آمریکایی با برخی از افراد بانفوذ خاندان حاکم همچنان ادامه دارد و بدون شک تحرکات این افراد برای برکناری محمد بن سلمان با هماهنگی آمریکا صورت می گیرد. با توجه به سیر تحولات کنونی و تدوام اقدامات بن سلمان و در صورتی که خود او حاضر به کناره گیری از مقامش نباشد، ممکن است شاهد کودتای نرم علیه او در داخل خاندان حاکم باشیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا سیر اقدامات بن سلمان در چند سال اخیر برای محکم کردن پایه های قدرت خود امکان موفقیت تلاش ها برای برکناری او از مقام ولیعهدی را کم رنگ نمی کند، گفت: بله محمد بن سلمان بسیاری از شاهزاده های بانفوذ را که امکان داشت با او بر سر رسیدن به تخت پادشاهی رقابت کنند از دایره قدرت دور کرده است، ولی این شاهزاده ها هنوز در قید حیات هستند و با وجود اینکه از مقام های خود کنار گذاشته شده اند ولی همچنان دارای جایگاه ویژه ای هستند و به تماس ها و ارتباطات خود با دستگاه های امنیتی و سایر نهادهای سعودی ادامه می دهند. با توجه به اطلاعات روانشناختی من از رفتار بن سلمان او دارای تکبر و غرور بسیار بالایی است و هرگز از مقام ولایت عهدی کناره گیری نمی کند و از سوی دیگر دیدگاه شاهزادگان معترض نیز در مورد برکناری او تغییر نخواهد کرد و همین مسئله ممکن است به وقوع کودتای نرم علیه بن سلمان منجر شود.

شاهزاده معترض سعودی در پاسخ به این پرسش که آیا اخبار منتشر شده در خصوص تضعیف روابط بین محمد بن سلمان و محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی صحیح است، گفت: روابط بین دو طرف همچنان مستحکم است و هر چند جایگاه ولیعهد ابوظبی در رسانه های جهانی به خاطر قضیه خاشقجی و حمایت از بن سلمان مقداری مخدوش شده است ولی محمد بن زاید همچنان به حمایت های خود از محمد بن سلمان برای خارج ساختن او از این بحران ادامه می دهد. از سوی دیگر خاندان سعودی به دلیل وجود منافع مالی شخصی بین محمد بن سلمان و محمد بن زاید با رئیس جمهور آمریکا، قصد باج خواهی از دولت آمریکا را دارد و به همین خاطر با وجود اطلاعات موثق و مستندی که در زمینه دست داشتن محمد بن سلمان در ماجرای قتل خاشقجی در اختیار ترامپ قرار دارد، او از متهم کردن مستقیم بن سلمان طفره می رود. با وجود اینکه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و نهادهای دولتی ترکیه اسناد زیادی در خصوص دست داشتن محمد بن سلمان در ماجرای قتل خاشقجی در اختیار دارند، اما این یک مسئله بسیار حساس است و مقام ولیعهدی نیز دومین مقام رسمی در هر کشوری است و گفتمان سیاسی و دیپلماتیک اجازه نمی دهد رئیس جمهور یک کشور، دومین مقام رسمی کشور دیگر را مستقیما متهم به قتل کند.

وی در خصوص سفر دوره ای ولیعهد سعودی به برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس و در ابتدا به امارات گفت: به نظر من امارات بخشی از عربستان است و محمد بن سلمان و محمد بن زاید هر دو یکی هستند و از این رو استقبال امارات از یک رئیس قاتل و یا جنایتکار جای تعجب ندارد. ولی آلمان و دانمارک صادرات اسلحه به عربستان را متوقف کرده اند و اگر محمد بن سلمان بخواهد به یکی از کشورهای اروپایی سفر کند آیا می توان انتظار داشت اینگونه از او استقبال کنند؟ پس از ماجرای قتل خاشقجی چنین چیزی امکان ندارد. به نظر من محمد بن سلمان به لحاظ سیاسی به پایان راه رسیده است و اقدامات او در زمینه سفر به مناطق مختلف عربستان برای کسب جایگاه مردمی بیشتر، تلاش های ناکام برای بی تأثیر جلوه دادن ماجرای قتل خاشقجی بر او و خاندان حاکم است.

شاهزاده بن فرحان در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر چه کسی به عنوان جایگزین احتمالی محمد بن سلمان مد نظر شاهزادگان معترض سعودی و مقامات مسئول آمریکایی قرار دارد، گفت: به نظر من شخصیتی که اکنون می تواند چنین جایگاه و مقبولیتی داشته باشد، شاهزاده احمد بن عبدالعزیز است چرا که او یکی از فرزندان بنیانگذار حکومت سعودی است و به پادشاهی محق تر است و از سوی اغلب قبایل و حتی نهادهای امنیتی و اطلاعاتی سعودی حمایت می شود و انسان قابل احترام و دارای وجهه خوبی است. من معتقدم در صورتی که شاهزاده احمد در عربستان به سلطنت برسد اصلاحات سیاسی بزرگی را رقم خواهد زد و بسیاری از زندانیان سیاسی را آزاد خواهد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ندا
۱۰:۰۷ ۰۳ آذر ۱۳۹۷
سلام
عربستان عمرن از کارگر ۱۲ ساعت کار بکشن حتی جمعه هم ببرندشون سر کار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۰۳ آذر ۱۳۹۷
یعنی چه چه ربطی داره
Iran (Islamic Republic of)
مصمم
۱۵:۴۷ ۰۲ آذر ۱۳۹۷
عربستان تحت رهبری آل سعود امروز چنان وابسته به آمریکا ست که هر کدام از شاهزادگان سعودی به قدرت برسد تغییر و تحول قابل توجهی در آن کشور اتفاق نخواهد افتاد چون همة کسانی که در عربستان در سر هوای رسیدن به پادشاهی آن کشور را دارند برای اثبات سرسپردگی خود به آمریکا و اسرائیل مسابقه گذاشته اند و سعی می کنند از همدیگر سبقت بگیرند و لذا انتظار تحولات اساسی در عربستان با روی کار آمدن هرکدام از شاهزادگان آل سعود وهابی نه تنها انتظار بی جایی است بلکه باید شاهد سرسپردگی روز افزون این رژیم به آمریکا باشیم صرف نظر از اینکه چه کسی از آل سعود به پادشاهی رسیده باشد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۰۲ آذر ۱۳۹۷
نابودی بن سلمان نزدیک است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۰۲ آذر ۱۳۹۷
انشاء الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۰۲ آذر ۱۳۹۷
انشالله شاهد نابودی السعود و بن سلمان جنایتکار خواهیم بود
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۲:۴۶ ۰۲ آذر ۱۳۹۷
گفتمان سیاسی به رئیس جمهوری مثل ترامپ اجازه نمیدهد که ولیعهد را متهم به قتل کند یا دلارهای نفتی!!!؟ ترامپ که از این قسم ملاحظات ندارد
Iran (Islamic Republic of)
سمیع
۱۲:۰۹ ۰۲ آذر ۱۳۹۷
ال منحوس سعود و ولیعهد جنایتکار بن سلمان تاوان سختی را بابت جنایات و خیانتها یشان در حال تجربه اند سرنوشتی بدتر از صدام در موردشان قریب الوقوع صادق است
Iran (Islamic Republic of)
سمیع
۱۲:۰۹ ۰۲ آذر ۱۳۹۷
ال منحوس سعود و ولیعهد جنایتکار بن سلمان تاوان سختی را بابت جنایات و خیانتها یشان در حال تجربه اند سرنوشتی بدتر از صدام در موردشان قریب الوقوع صادق است
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۱:۴۴ ۰۲ آذر ۱۳۹۷
یکی از کشورهای اروپایی باید در دادگاه درخواست دستگیری و دادگاهی شدن رییس امارات و عربستان و بحرین را بخاطر جنایاتشان بدهد البته جدا از هم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۳ ۰۲ آذر ۱۳۹۷
همین محمد بن سلمان جنایتکار است . دلایل بسیاری برای این نظر خود دارم که فعلا نمی توانم انها را مطرح کنم . انشاءالله در اینده نزدیک قسمتی از ان را خواهید دید
نابودددددددددددددددددددددددددددی انشالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۹ ۰۲ آذر ۱۳۹۷
آل سعود=آل سقوط
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۰۲ آذر ۱۳۹۷
خون یمنی هاعاقبت بن سلمان رابه زیرمیکشد100%
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۰۲ آذر ۱۳۹۷
خون کودکان مظلوم وگرسنه یمنی،اه وناله ونفرین مادران وپدران فرزند وزندگی از دست داده، ودست طبیعت وقهروخشم الهی ال سعود، را ریشه کن وعبرت تاریخ خواهدساخت.
آخرین اخبار