جروزالم پست گزارش داد؛

چالش‌های پیش‌روی اقدامات ضد ایرانی نتانیاهو و ترامپ در کنگره

جروزالم پست نوشت بنیامین نتانیاهو و دونالد ترامپ برای ایجاد یک جبهه متحد ضد ایران در کنگره با مشکلاتی مواجه هستند.

چالش‌های پیش‌روی اقدامات ضد ایرانی نتانیاهو و ترامپ در کنگرهبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در گزارشی نوشت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، در پی ایجاد یک جبهه متحد ضد ایران در ترکیب جدید کنگره آمریکا است و برای این کار با چالش مواجه است.

در این گزارش آمده است: اخبار مرتبط با نتایج انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا اخبار خوبی برای کابینه راستگرای اسرائیل تحت هدایت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نبود، اما از مشکلات بزرگ برای نتانیاهو هم حکایت نداشت.

جمهوری‌خواهان اکثریت خود را در سنای آمریکا تقویت کردند اما اکثریت را در مجلس نمایندگان آمریکا از دست دادند. از این رو، دو سال پس از به دست آوردن شرایط دلخواه با پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و اکثریت قاطع جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان، نتانیاهو اکنون به خانه اول بازگشته است. نتانیاهو بار دیگر باید سیاست ها، دستورالعمل ها و منافع دموکرات‌هایی را مدنظر قرار دهد که ران درمر، سفیر اسرائیل در واشنگتن چشمان خود را بر روی آنها بسته است، اما این بار آنها باید بیش از پیش تلاش کنند.

اعضای جدید کنگره آمریکا جوان تر، افراطی تر و همچنین بیشتر نماینده اقلیت‌ها هستند: شماری از آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار، آمریکایی‌های لاتین تبار و آسیایی‌ها توانسته‌اند به کنگره آمریکا راه پیدا کنند. آنها خواهان مشاهده تغییر هستند و برای ایستادن در مقابل مقامات قدیمی حزب خودشان تعلل نمی‌کنند.

برخی از این افرادی که به تازگی انتخاب شده‌اند مطمئنا ضد اسرائیل هستند. رشیده طالب و ایلهان عمر در صدر این افراد قرار دارند. آنها نخستین زنان مسلمانی هستند که توانسته‌اند به کنگره آمریکا راه پیدا کنند. طالب که اهل دیترویت در میشیگان است به عنوان یک زن آمریکایی فلسطینی تباری که به کنگره آمریکا راه یافته است، تاریخ‌ساز شد. او از کاهش کمک‌های نظامی به اسرائیل و جنبش بایکوت، سرمایه برداری و تحریم حمایت می کند. عمر در ارتباط با "رژیم آپارتاید اسرائیل" که "جهان را هیپنوتیزم کرده است" صحبت کرد.

دیگر اعضای زن کنگره آمریکا نیز هستند که می توان در این زمینه به آنها اشاره کرد. آنا پرسلی از بوستون نخستین زن آمریکایی آفریقایی تبار است که به عنوان نماینده ماساچوست به کنگره آمریکا راه پیدا کرده است. یکی دیگر هم الکساندرا اوکازیو کورتز از کویینز نیویورک است که در سن بیست و نه سالگی توانست به عنوان جوان ترین عضو کنگره در آمریکا انتخاب شود.

در پی اعتراضات در مه سال 2018 در مرز غزه که طی آن شصت فلسطینی کشته شدند، این دو زن در ارتباط با آنچه از آن به عنوان ایده های ترقی خواهانه یاد می شود، اظهارنظر کردند. اوکازیو کورتز در توئیتر خود به شدت از ارتش اسرائیل به سبب استفاده از تسلیحات مهلک انتقاد کرد و نوشت: "این قتل عام است."

او همچنین نوشت: "هیچ دولت یا نهادی در تیراندازی های جمعی علیه معترضان آزاد نیست. هیچ گونه توجیهی برای این کار وجود ندارد. مردم فلسطین همانند دیگران شایسته شأن انسانی هستند. دموکرات ها نمی توانند در ارتباط با این موضوع به هیچ وجه ساکت بنشینند." او بعدا گفت که از راه حل ایجاد دو کشور حمایت می کند.

افراد زیاد دیگری هم وجود دارند که خودشان را به عنوان لیبرال معرفی می کنند. آنها لزوما مخالف اسرائیل نیستند. اما آنها به اسرائیل کمتر علاقه دارند و درک کمتری از سیاست خارجی به طور کلی و در ارتباط با خاورمیانه به طور خاص دارند. آنها بر خلاف نسل‌های قدیمی‌تر از مقامات انتخاب شده مطمئنا فاقد هرگونه وابستگی های عاطفی به اسرائیل هستند و در مقابل گروه های فشار از آیپک -که یک لابی حامی اسرائیل محسوب می شود- جی استریت یا افرادی که به شدت به اسرائیل کمک می کنند همانند شلدون آدلسون یا حییم سبان کمتر تاثیرپذیرند.

مطمئنا انتظار می رود جناح دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا سبب بروز دشواری‌هایی برای ریاست جمهوری ترامپ شود. نانسی پلوسی که انتظار می رود رئیس مجلس نمایندگان آمریکا شود، اعلام کرد دموکرات ها تسلیم توئیت های قلدرمابانه ترامپ نخواهند شد و رویکردهای تحریک آمیز او را به چالش خواهند کشید. بیشتر خشم دموکرات‌ها علیه سیاست‌های داخلی ترامپ خواهد بود: مهاجرت، کنترل روند در اختیار داشتن سلاح، مدیکر(برنامه ملی بیمه اجتماعی آمریکا) و تلاش های او برای متوقف کردن تحقیقات رابرت مولر، بازرس ویژه تحقیقات در ارتباط با مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016آمریکا.

اما برخی از این مخالفت ها با ترامپ در ارتباط با سیاست خارجی او خواهد بود از جمله اقدامات یکجانبه او به نفع اسرائیل و علیه فلسطینیان همچون قطع کمک‌های مالی به آنروا و بیمارستان ها در شرق بیت‌المقدس، انتقال سفارت آمریکا و وعده‌های توخالی او درباره احیای مذاکرات صلح بین اسرائیل و فلسطینیان به منظور دستیابی به "معامله قرن."

به عبارت دیگر، می‌توان بر اساس یک ضرب‌المثل قدیمی گفت: "اگر آمریکا عطسه کند، اسرائیل سرما می خورد." با آن که دونالد ترامپ نشان نداده است که می‌خواهد لحن جنگ طلبانه خود را تعدیل کند، اما او ممکن است به این نتیجه برسد که چاره‌ای ندارد غیر از آنکه با کنگره همکاری کند تا بتواند به مصالحه برسد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۰۵ آذر ۱۳۹۷
این دو کله پوک دوباره چه فکری کردن
آخرین اخبار