مدیر عامل سازمان بنادر مطرح کرد؛

اثبات حقانیت ایران در عالی‌ترین مرجع دریایی جهان

راستاد اثبات حقانیت ایران در عالی‌ترین مرجع دریایی جهان در رابطه با تحریم‌های یک جانبه و قانون شکنی به صنعت کشتیرانی را از مهم‌ترین رویدادهای دریایی در چند ماه گذشته دانست.

توسعه صنعت کشتیرانی ایران با وجود چالش‌های زیاد/ توسعه سواحل مکران در یک سال گذشتهبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در سیزدهمین همایش بین‌المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی با بیان اینکه بخش دریایی ایران نقش بسیار تأثیرگذاری در سطح منطقه دارد، گفت: اثبات حقانیت ایران در عالی‌ترین مرجع دریایی جهان در رابطه با تحریم‌های یک جانبه و قانون شکنی به صنعت کشتیرانی از مهم‌ترین رویدادهای دریایی در چند ماه گذشته به شمار می‌رود.

وی افزود: خوشبختانه ایران توانست در اجلاس جهانی دریانوردی حمایت قاطع تمامی کشورهای عضو آی‌مو را در خصوص تحریم‌ها به دست بیاورد و پیگیری‌های ما برای رفع تحریم‌های دریایی همچنان ادامه دارد و ما می‌توانیم در عرصه بندری در این خصوص موفق باشیم.

راستاد با بیان اینکه خوشبختانه در زمینه مهندسی دریایی و احداث سازه‌های دریایی جزو کشورهای خودکفا محسوب می‌شویم گفت: هیچ پروژه توسعه دریایی وجود ندارد که توسط محققان ایرانی طراحی نشود و ما در تمامی پروژه‌های دریایی به تخصص کامل دست پیدا کرده‌ایم.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی از شروع ساخت مرحله سوم پایانه کانتینری بندر شهید رجایی از اوایل امسال خبر داد و گفت: 1400 متر اسکله و 100 هکتار محوطه ساخته شده و ظرفیت کانتینری ما به 8 میلیون PRU رسیده است.

وی همچنین از توسعه دریایی بندر چابهار خبر داد و افزود: ظرفیت این بندر از 2 میلیون تن به 8 میلیون تن در سال رسیده است و قابلیت پذیرش و پهلوگیری کشتی‌های بزرگ را دارد.

راستاد با بیان اینکه در عرصه مهندسی دریایی پروژه‌های بسیار بزرگی توسط شرکت‌های پیمانکار در حال احداث و مطالعه است، گفت:‌ مهندسی دریایی ما با چالش‌های بزرگی مواجه شده اما خوشبختانه ما با وجود این چالش‌ها روند مناسبی را در صنعت کشتیرانی داریم.

وی گفت: استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت‌ها و ساخت کشتی‌های بزرگ کانتینر بر و همچنین افزایش ظرفیت‌های بارگیری‌ ما به 2هزار PEU و همچنین قابلیت پذیرش کشتی‌های بزرگ از مهمترین پروژه‌ها و برنامه‌هایی است که در این حوزه به آن رسیده‌ایم.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی یادآوری کرد: توسعه بندر شهید رجایی اولویت اصلی ماست و با وجود آنکه با چالش‌هایی در حوزه مهندسی دریایی مواجه هستیم اما با استفاده از نیرو و تخصص مهندسان ایران توانسته‌ایم در این بخش موفق باشیم.

راستاد با بیان اینکه صنعت کشتیرانی با چالش‌های بسیار زیادی روبروست گفت: ایران باید از طریق کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای بتواند در این صنعت فعالیت‌های خود را ادامه دهد.

وی به اقدامات زیربنایی و مهم سازمان بنادر در حوزه مهندسی سواحل به ویژه مکران اشاره کرد و افزود: خوشبختانه توانسته‌ایم با مدیریت یک پارچه در زمینه پروژه‌های اجرایی فعالیت‌های بسیار گسترده‌ای را در راستای توسعه سواحل مکران انجام دهیم.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی توضیح داد: توسعه بندر چابهار، ساخت 15 موج‌شکن در طول سواحل مکران، از مهم‌ترین این برنامه‌ها به شمار می‌رود.

راستاد تاکید کرد:‌ توسعه بندر جاسک و استقرار دستگاه‌های موج نگار و هشدار سونامی از مهمترین پروژه‌هایی است که امسال احداث می‌شود.

وی با اشاره به اجرای طرح مدیریت یک پارچه ساحلی در وهله اول برای استان هرمزگان بوده است،گفت: این طرح بخش عمده‌ای از سواحل مکران را پوشش می‌دهد و ما در آینده نزدیک سعی خواهیم کرد این طرح را در تمامی بخش‌های ساحلی کشور استفاده کنیم.

انتهای پیام/

ایران خودکفا در مهندسی دریایی و احداث سازه‌های دریایی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.