گزارش/

نظارت بیشتر بر تراکنش‌های بالای 50 میلیون تومان/ بازار ارز به شکل واقعی بازگشته است

رئیس کل بانک مرکزی قصد دارد با اعمال قوانین محکم در تراکنش‌های مالی از ایجاد اختلال در بازار ارز جلوگیری کند.

نظارت بیشتر بر تراکنش های بالای 50 میلیون تومانی/بازار ارز به شکل واقعی بازگشته استبه گزارش خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، دستورالعمل‌های چندماه گذشته بانک مرکزی توانسته حداکثر تأثیر خود را بر مهار  نوسانات بازار ارز بگذارد به طوریکه نرخ ارز با کاهش تقریبی 7 هزار تومانی امروز  دلار در کانال 12 هزار تومان معامله شد و رئیس کل بانک مرکزی نوید ادامه روند کاهشی را به فعالان بازار داده است.
 
این اتفاقات که موجب مهار این نوسانات شده است، اول از آزادسازی فعالیت صرافی‌ها کلید خورد و رئیس کل بانک مرکزی در اطلاعیه ای واردات اسکناس ارز را برای تمام صرافی‌های مجاز آزاد کرد که همین شوک تا حدودی قیمت را کاهش داد و بعد از اعلام رسمی رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر نظارت جدی و دقیق بر این بازار روند کاهشی مسیر خود را در پیش گرفت.
 
در این بین اتفاقات زیادی نظیر فعالیت‌های مجازی دلالان که  قصد بر هم زدن بازار را داشتند مشاهده می‌شد که با برخورد جدی قوه قضائیه و مجازات مخلان بازار ارز و سکه این معضل هم تا حدودی از بین رفت.
 
 این روزها وقتی به بازار ارز واقع در خیابان فردوسی و چهارراه استانبول مراجعه می‌کنید، دیگر شاهد حجم عظیم مردم برای خرید دلار و استفاده از آن به عنوان کالای سرمایه ای نیستید و از همه مهم‌‌تر کاهش چشمگیر تعداد دلال ها هم از دیگر اتفاقات خوب  در بازار ارز به شمار می رود اما نباید از این موضوع غافل شد که هنوز تعدادی گروه و کانال‌هایی در شبکه های اجتماعی حضور دارند که برای دخالت در روند فعلی بازار ارز تلاش می‌کنند.
 
نظارت بیشتر بر تراکنش های بالای 50 میلیون تومانی/بازار ارز به شکل واقعی بازگشته است
 
هفته گذشته عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی مجددا به موضوع میزان تراکنش ها و دقت بانک ها به این روند اشاره می‌کند و تأکید دارد تا با اعمال قوانین سخت، شفافیت را در ساختمان میرداماد حاکم کند، وی از اعمال کد ملی هر فرد برای انجام تراکنش های بالای 50 میلیون تومان خبر می‌دهد و می‌گوید: در هیچ کشوری نمی‌توان بدون مشخص بودن مبدأ و مقصد، تراکنش با رقم بالا انجام دهید. همین امروز اگر شما با یک کارت اعتباری مانند مسترکارت مثلا 5 هزار دلار خرید انجام دهید، از آنجا با محل خرید شما تماس می‌گیرند و چک می‌کنند که آیا شما واقعا در حال خرید جنس هستید و این مبلغ را برای خرید چه کالایی پرداخت می‌کنید؟ 
 

اعمال کد ملی برای تراکنش‌های بالای 50 میلیون تومان

همتی تأکید کرد: به زودی محدودیت سقف 50‌ میلیون تومان براساس کد ملی اعمال خواهد شد و تفاوتی نمی‌کند که این تراکنش از چند کارت بانکی انجام شده باشد. بنابراین مطمئن باشید ما تمام منافذی که به ریال یا ارز ضربه بزند را مسدود می‌کنیم، زیرا من اعتقاد دارم این‌ها مصداق بارز پولشویی است و معنا ندارد که کسی بتواند بدون هیچ توضیحی، ده‌ها میلیارد تومان پول را به این شکل جابه‌جا کند.
 
قطعا این روند در  بازار ارز دخیل بوده و دلال‌ها با تراکنش‌های بالا قصد ایجاد تشویش در بازار های مهم کشور را دارند.
 
 اقدام بعدی بانک مرکزی، صدور مجوز فروش ارز مسافرتی و دانشجویی در بانک‌ها بود  که خود این نهاد روزانه نرخ فروش یورو  را با فرمول در دست به شعب بانک ها اعلام می‌کند.
 
کارشناسان بسیاری معتقدند که دو عامل مجازات و برخورد با متخلف از ارکان اصلی ایجاد روند قانونی در بازارهاست که در این بین بانک مرکزی با بررسی‌های دقیق در ماه‌های گذشته اقدام به پلمپ 9 صرافی کرده بود و این امر در از بین رفتن بازارهای تقلبی بسیار موثر بود.
 
نظارت بیشتر بر تراکنش های بالای 50 میلیون تومانی/بازار ارز به شکل واقعی بازگشته است
 
در نهایت امروز نرخ اسکناس یوروی مسافرتی در شعب بانک‌های ملی و سایر بانک‌ها به قیمت 13 هزار و 520 تومان و همچنین دلار در صرافی بانک ملی به قیمت 12 هزار و 150 تومان معامله می‌شود. روند رو به کاهشی نرخ ارز ادامه دار خواهد بود و بنا بر اطلاعات،انگیزه‌های موجود در بازار ارز و برنامه‌های بانک مرکزی قیمت دلار به کانال تک رقمی نزدیک خواهد شد.
 
نظارت بیشتر بر تراکنش‌های بالای ۵۰ میلیون تومانی/بازار ارز به شکل واقعی بازگشته است
 
قابل ذکر است که تمام صرافی ها در حال حاضر، به خرید و فروش ارز مشغول هستند و هیچکدام معاملات را متوقف نکرده‌اند و عدم عرضه ارز در برخی موارد به علت نبود منابع ارزی به‌وجود آمده است.

کامران سلطانی زاده، مدیر روابط عمومی کانون صرافان در گفت‌وگو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در واکنش به برخی اخبار منتشر شده مبنی بر توقف فروش یورو در صرافی ها اظهار کرد: چنین خبری نمی‌تواند صحت داشته باشد زیرا صرافی‌های کل کشور در جهت حمایت از سیاست های ارزی دولت  و‌ بانک‌مرکزی همواره آماده همکاری با تمام توان هستند.

وی افزود: این امکان وجود دارد که برخی از صرافی ها بر اساس خرید روزانه خود دچار کمبود ارز مورد نیاز مشتری شوند و دلیل آن نحوه تامین منابع مالی صرافی ها به صورت عرضه و تقاضا در بازار است. در واقع این امکان وجود دارد یک یا چند صرافی در طول روز نتوانسته باشند یوروی مورد نیاز خود را خریداری کرده و آن را به فروش برسانند.

 
انتهی پیام/
 

تلاش موثر بانک مرکزی در مهار نوسانات بازار ارز

برچسب ها: ارز ، اخبار اقتصادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۰ ۰۵ آذر ۱۳۹۷
خداوند نگه دار کسی باشد که مشکلی حل کند و این ملت نفس راحتی بکشند از این گرانی و هرج و مرجی که به وجود امده به خدا قسم ادم کیف میکنه وقتی همچین مسئولی رو میبینه که قاطعانه پای کارش داره کار میکنه تا مشکلات حل بشن درود انشالله تمام وزرا همچین کار کنند
Iran (Islamic Republic of)
عقل کل
۲۱:۵۸ ۰۵ آذر ۱۳۹۷
شما فکر کردی اینا میان پولشون رو میزارن تو بانک اینا همه کارهاشون رو نقد انجام میدن ماشین و خونه و طلا میخرن نمیان پول بزارن تو بانک که مچشونو بگیرید البته بااین طرح گردش پول در بخش املاک و خودرو بیشتر میشه چون نمیتونن پول رو بزارن بانک ،مطمئن باشید ساخت و ساز بیشتر خواهد شد
آخرین اخبار