امروز؛ ماه به زمین نزدیک می‌شود/ پدیده «ابر ماه» چگونه اتفاق می‌افتد؟

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: ماه در ساعت ۱۵ و ۴۰ دقیقه امروز ۵ آذر به حضیض زمینی می‌رسد که این اتفاق قابل رویت نیست.

مسعود عتیقی مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره حضیض بیان کرد: ماه در گردش به دور زمین مسیر بیضی نزدیک به دایره‌ای را طی می‌کند که با توجه به این نوع مسیر، حرکتی در مدار خود در دو نقطه بیشترین و کمترین فاصله را با زمین خواهد داشت که کمترین فاصله به «حضیض» مشهور است.

عتیقی درباره زمان حضیض زمینی ماه، گفت: در روز دوشنبه 5 آذر در ساعت 15 و 40 دقیقه ماه به «حضیض زمینی» یعنی به کمترین فاصله با کره خاکی ما خواهد رسید و 366323 کیلومتر با زمین در این شرایط فاصله خواهد داشت. این پدیده برای رصدگران ملموس نیست.

وی افزود: بدیهی است اجرام در حضیض خود بیشترین سرعت مداری را دارا بوده درحالی که در اوج مداری کمترین سرعت را دارند.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران درباره پدیده «ابرماه» اظهار کرد: بدیهی است بالا رفتن سرعت ماه در حضیض زمینی بر پایه پارامترهای علمی رویت هلال ماه، تاثیرگذار است و در هنگام حضیض در صورتی که ماه در وضعیت بدر (ماه کامل) نیز قرار داشته باشد با پدیده ابرماه مواجه هستیم؛ لازم به ذکر است در شب جاری ماه کامل نیست بنابراین با ابرماه مواجه نیستیم.

انتهای پیام/

قرار گیری ماه در کمترین فاصله از زمین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.