رئیس دانشگاه آزاد در رونمایی از سامانه طرح پایش:

جزو ۵ کشور اول جهان در رشد آموزش عالی هستیم/ تغییر نگرش تحصیلات تکمیلی در دستور کار است

طهرانچی گفت: افتخار بزرگی است که ایران رتبه پنج در رشد آموزش عالی را دارد و بودن در این رتبه نیازمند فعالیت در حوزه پژوهشی است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد در مراسم رونمایی از سامانه طرح پایش که صبح امروز در دانشگاه علوم تحقیقات برگزار شد با اشاره به طرح پایش اظهار کرد: آنچه در این برنامه تحت نظر است تنها بررسی چالش‌ها نیست بلکه ایجاد شبکه تحقیق است و این سرمایه داشنگاه آزاد محسوب می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد درباره برنامه‌های پژوهشی گفت: ۸۲ رشته علمی، ۹۲۴ برنامه پژوهشی در سامانه وجود دارد و حدود ۶ هزار برنامه تدوین شده است.

وی با اشاره به دستاوردهای ایران افزود: حضرت آقا فرموده‌اند که همه امور باید سازمان یافته باشند و تحقیق هم باید سامان یافته انجام شود.

طهرانچی با اشاره به تحقیق سامان یافته ادامه داد: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند تحقیق باید سامان یافته باشد و این سامانه در راستای سامان دادن به تحقیقات است و همچنین در این برنامه ارتباط صنعت و دانش پیش بینی شده است.

 تحقیقات سامان یافته می‌شوند

رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه از بیست سال گذشته تا به امروز تعداد دانشجویان ما افزایش پیدا کرده‌اند، گفت: این افتخار ما است که کشور ایران رتبه ۵ در رشد آموزش عالی بوده و بودن در این رتبه نیازمند فعالیت در حوزه پژوهشی است.

وی خطاب به مسئولان هشدار داد و گفت: اکنون تمام کشورهای منطقه درحال فعالیت روی آموزش عالی و به دنبال افزایش آن هستند.

طهرانچی درباره اقتصاد دانش بنیان اظهار کرد: حرکت امروز در راستای تحقیق و تجاری سازی محصولات و ایده دانشجویان برای رسیدن به اقتصاد دانش بنیان است.

رئیس دانشگاه آزاد با اشاره به اهمیت پژوهش دانشجویان افزود: تمام تلاش خود را روی امتحان جامع دکتری گذشته‌ایم و در تحصیلات تکمیلی فعالیت پژوهشی انجام نمی‌شود و شکستن این موضوع و نگاه اصل است.

وی با بیان اینکه پژوهش دانشگاه تحصیلات تکمیلی است، تصریح کرد: دو نوع پژوعش سازمانی و تحصیلات تکمیلی وجود دارد، در پژوهش سازمانی گروهی از افراد که شغل پژوهشگری دارند آن‌ را انجام می‌دهند و این کار مبتنی بر شغل آنها است و پژوهش تحصیلات تکمیلی، دانشجویی است و عده‌ای در کشور این موضوع را نمی‌فهمند.

به دنبال کنترل و مدیریت پژوهش‌های دانشگاهی هستیم

طهرانچی اظهار کرد: سالانه ۴۰۰ هزار واحد کار پژوهشی انجام می‌شود اما نتیجه آن چه می‌شود؟ ما به دنبال کنترل این موضوع هستیم و طرح پایش هم بر پایان نامه و رساله است.

رئیس دانشگاه آزاد با اشاره به شورای راهبری گفت: در هر برنامه مدیری وجود دارد و ساختار پژوهشی را شکل می‌دهد او برنامه‌های مختلفی را برای مدیریت دانش فرهنگ تدوین می‌کند و برای هر ۴۰ برنامه شورای راهبری وجود دارد.

وی با بیان اینکه گرفتن شهریه امر دوم است، افزود: داده علنی عامل گرداننده دانشگاه است و با فروختن آنها باید درآمد به دست بیاوریم.

طهرانچی با اشاره به سراهای نوآوری دانشگاه آزاد اظهار کرد: در شهرهای ایران بازارهای مختلفی وجود دارد و این محل اکنون به عنوان سراهای نوآوری شناخته می‌شوند و پژوهش به فناوری و نوآوری مربوط است.

رئیس دانشگاه آزاد گفت: ۴۰کلان موضوع انتخاب شده است و به دنبال تبدیل شدن به سازمان حل مسئله هستیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.