مدیرکل آموزش و پرورش قم مطرح کرد؛

افزایش جمعیت استان قم و اضافه شدن ۱۴ هزار دانش آموز در شهر

شیخ الاسلام گفت: جمعیت دانش آموزی استان قم ۱۴ هزار تن افزایش یافته و از ۲۴۲ هزار به ۲۵۶ هزار تن رسیده که سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

به گزارشگروه استان های  باشگاه خبرنگاران جوان از قم، حمیدرضا شیخ الاسلام مدیرکل آموزش و پرورش قم گفت: با توجه به رشد جمعیتی که در سال‌های گذشته در قم رخ داده است، پیش بینی می‌شود در آینده این رشد افزایش چشمگیری داشته باشد.

وی با بیان این که افزایش جمعیت دانش آموزی در استان قم بسیار بالاست، افزود: تا چهار سال آینده آمار دانش آموزی در سطح کشور از ۱۳ میلیون به ۱۷ میلیون تن افزایش می‌یابد که سهم استان در این زمینه به ویژه ورودی پایه اول ابتدایی درصد بالایی است.

مدیرکل آموزش و پرورش قم در ادامه گفت: در چهار سال گذشته ۱۴۹ باب مدرسه در استان ساخته شده، ولی قم همچنان رتبه پایین و بیست و هفتم را در این زمینه داراست. این استان در سال ۹۲ رتبه ۳۲ کشور و آخرین رتبه را دارا بود، ولی با اقدام‌های خیران و تلاش‌های صورت گرفته پنج رتبه ارتقا یافته است.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین کمبود فضای آموزشی مربوط به دوره ابتدایی و در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد مدارس دوره ابتدایی در استان ۲ شیفته است.کمبود فضای آموزشی بیشتر مربوط به مناطق جدید شهری از جمله پردیسان، شهرک امام حسین (ع) در منطقه سه و همچنین مناطقی مانند انسجام، روبه روی بوستان علوی و بلوار مرجعیت که در حال رشد و توسعه است.

شیخ الاسلام با اشاره به این که در حال حاضر استان قم به ۱۰۰ باب مدرسه نیاز دارد، گفت: اگر در چند سال آینده مدرسه سازی از سوی خیران و جذب اعتبارات استانی و ملی با روند کنونی پیش رود، صرفا نیاز‌های جدید را جوابگو خواهیم بود و کمبود ۱۰۰ مدرسه در جای خود باقی خواهد ماند.اگر خللی در تخصیص اعتبارات پیش آید، به طور حتم با مشکلاتی مواجه می‌شویم.

وی با بیان این که بالا بودن تراکم دانش آموزی بر کیفیت آموزشی تاثیرگذار است، خاطرنشان کرد: با وجود تمام مشکلاتی که استان قم از نظر تراکم بالای دانش آموزی با آن مواجه است، ولی رتبه این استان در کنکور ۹۷ چهارم شد.

جمعیت دانش آموزی استان قم در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ حدود ۲۵۶ هزار تن است که ۹۵ درصد در شهر و پنج درصد در مناطق روستایی مشغول به تحصیل هستند.

از کل جمعیت دانش آموزی، ۸۹ درصد در مدارس دولتی و ۱۱ درصد در مدارس غیردولتی حضور دارند که حدود ۱۲۲ هزار تن معادل بیش از ۵۰ درصد از دانش آموزان در مقطع ابتدایی، حدود ۵۰ هزار تن در متوسطه اول و ۳۴ هزار تن در متوسطه دوم مشغول به تحصیل هستند.

در حال حاضر ۶ هزار و ۲۰۰ کلاس درس فعال در قالب ۶۵۷ مدرسه در استان وجود دارد و این تعداد شامل ۵۰۷ مدرسه در شهر و ۱۵۰ مدرسه در روستا می‌باشد که مدارس شهری پنج هزار و ۶۰۰ کلاس و مدارس روستایی ۶۰۰ کلاس دارند.

سرانه استاندارد‌های جدید در سطح کشور ۸.۳۹ مترمربع است و قم با ۴.۳۲ مترمربع جزو استان‌هایی می‌باشد که از سرانه متوسط پایین‌تر است و رتبه ۲۷ در کشور را داراست.

انتهای پیام /الف

۱۴ هزار تن به جمعیت دانش آموزی قم اضافه شده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار