در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

نمایشی که تمام خصیصه‌های یک نمایش پست مدرن را داراست

شجاعی فرد گفت: «نشانه ها» از دید خودم به عنوان نویسنده و کارگردان تمام خصیصه‌های یک نمایش پست مدرن را داراست.

نمایشی که تمام خصیصه‌های یک نمایش پست مدرن را داراستمانلی شجاعی فرد کارگردان و نویسنده نمایش «نشانه ها»، در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص مضمون نمایشنامه این اثر نمایشی گفت: موضوع این نمایش اجتماعی و از نظر ساختاری تلفیقی بین تئاتر و سینماست. در واقع هرجا که نیاز بود ما بازی‌های فرم و میزانسن‌های تئاتری داشته باشیم، سراغ اجرا‌های تئاتری رفتیم و هرجا نیاز بود بازی‌های روان‌ و شلوغ تری داشته باشیم، سراغ دکوپاژ‌های سینمایی رفتیم. به همین دلیل باید عنوان آن را به تئاتر سینمای «نشانه ها» تصحیح کنم.

وی افزود: این موضوع را در هر دو بخش روایی و اجرایی نیز لحاظ کردم؛ یعنی در روایت، قصه و مدل اجرا‌ها موقعیت سینمایی و تئاتری داریم. «نشانه ها» از دید خودم به عنوان نویسنده و کارگردان تمام خصیصه‌های یک نمایش پست مدرن را داراست.

کارگردان «نشانه ها» با بیان اینکه این نمایش برای اولین بار اجرا می‌شود، گفت: این اولین تجربه من در حوزه نمایش است.

شجاعی فرد در خصوص نحوه انتخاب بازیگران این اثر نمایشی بیان کرد: انتخاب بازیگر مقوله بسیار سختی است؛ به خصوص اینکه من در ایران حضور نداشتم و از راه دور باید متن را از طرف تهیه کننده کار برای بازیگران می‌فرستادم و در این چندسال، چون دور از بازی بازیگران بودم؛ هیچ تصوری در ذهنم در خصوص جنس بازی بازیگران برای انتخاب آن‌ها نبود. در نتیجه پروسه خیلی سختی بود. در مرحله اول به افرادی که خودم حضور ذهن داشتم از سال‌های دور و بخش دیگر به خاطر بازی هایشان در حوزه سینما مراجعه کردم. ولی زمان، زمانی بود که همگی سر کار تئاتر‌ و فیلم‌های سینمایی مختلف بودند و خیلی سخت می‌شد بازیگری را پیدا کرد که زمانبندی‌اش به زمانبندی ما بخورد و وقت آزاد داشته باشد. در نهایت خودم با حضور در ایران دوستانِ بازیگر را پیدا کردم.

این کارگردان در خصوص نحوه و مدت زمان تمرینِ نمایش «نشانه ها» تشریح کرد: به طور کلی سه ماه درگیر پیش تولید و تمرین‌ها بودیم. در بخش تمرین‌ها که البته بیش از یک ماه و نیم طول نکشید روز‌هایی را تمرین نداشتیم؛ چون بازیگران اغلب گرفتار نمایش‌های دیگر یا فیلمبرداری بودند.

شجاعی فرد با بیان اینکه این نمایش به صورت مستقل اجرا می‌رود، افزود: هیچ حمایت دولتی نداریم و اصلا به این موضوع فکر نکردیم. در واقع خودمان خواستیم یک نمایش کاملا مستقل داشته باشیم. بخشی را حتی به صورت دوستانه جلو بردیم. بنابراین هیچ کمک دولتی و هیچ واسطه دولتی نداشتیم که بتواند از نهاد‌ها برایمان کمک بیاورد.

وی در خصوص استقبال مخاطبان  همگفت: از استقبال مخاطبان فهیم به خصوص اهالی سینما، تئاتر، نویسندگان، اهل هنر و مردم هنر دوست و تئاتربین راضی هستم.

این کارگردان با اشاره به مشکلاتی که از شروع کار برایشان به وجود آمده، تصریح کرد: مشکلات متعددی سر راهمان بود که بخشی به موارد تبلیغی، بخشی به موارد تولیدی، بخشی به سالن نمایش، بخشی به سایت بلیت فروشی، بخشی به بروکراسی‌های حاکم، بخشی به بدقولی ها، بی مسئولیتی‌ها و حتی تعطیلات رسمی تقویمی ما بر می‌گشت.

وی افزود: این نمایش به دلیل داشتن خصایص یک نمایش پست مدرن می‌بایست در بخش نور و رنگ و صحنه از ویژگی‌هایی برخوردار می‌بود که متاسفانه نیست و به من ارائه نشد. طبق برنامه ها، گپ و گفت‌ها، قول و قرارها، جلسات متعدد و هرآنچه که روشن کرده بودیم منتظر نتیجه درست از جانب طراح نور و صحنه کار بودیم که این اتفاق رخ نداد و چیدمان نور و اکسسوار عمده صحنه که در روند قصه نمایش نقش اصلی داشتند آنقدر دیر به ما رسانده شد که حتی زمان برای تغییرات یا جایگزین بهتر وجود نداشت. از این بابت گله مندم؛ چون مجبور شدم پنجاه درصد میزانسن‌ها و موارد زیبایی شناسانه را فدای همین نبودن طراحی درست نور و نبودن صحنه مناسب کنم.

شجاعی فرد در خصوص امکانِ تمدیدِ «نشانه ها» گفت: قرار بر این بود که یک هفته در رشت اجرا داشته باشیم که این اتفاق میسر نشد و امکان تمدید نیز وجود ندارد.

گفتنی است؛ نمایش «نشانه ها» به تهیه کنندگی فیروزه فیاض بخش با بازی مهدی کوشکی، رویا بختیاری، توماج دانش بهزادی، محمد حسین صفری، مهدی بوسلیک، عیسی حسینی، شراره رنجبر، فرهاد قائمیان، علیرضا اسلام پناه، نیلوفر شایگان فر، بهزاد خلیلی، فرهنگ زرگر باشی، سروین سیف، فرشته هاشمی و دانیال آب نیکی تا ۱۸ آذر در پردیس تئاتر شهرزاد به روی صحنه می‌رود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.