رحیم پورازغدی در نشست فرهنگ و انقلاب اسلامی رویش‌ها و دستاوردها:

لازم است مفاهیم انقلاب اسلامی بازتعریف و نشان داده شود

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به رویش‌های متعدد انقلاب اسلامی بر ضرورت بازتعریف مفاهیم انقلاب اسلامی تاکید کرد.

لازم است مفاهیم انقلاب اسلامی باز تعریف و نشان داده شودبه گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های سیاسی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حسن رحیم‌پور ازغدی در نشست فرهنگ و انقلاب اسلامی رویش‌ها و دستاوردها با بیان اینکه باید جمهوری اسلامی بتواند در حوزه نظام‌سازی موفق شود گفت: فرزندان ما الزاما راه ما را ادامه نمی‌دهند و می‌خواهند از صفر راه درست را پیدا کنند پس طبیعی  و لازم است مفاهیم انقلاب اسلامی باز تعریف و نشان داده شود.

رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه رویش‌های فکری عصر انقلاب متعدد بوده است، اظهار کرد: صدها سال پس از علمی‌گرایی غرب و شرق جهان دریافت که هنوز خلا و نقصی در اداره هستی وجود دارد انقلاب اسلامی دین و معنویت دینی را به عنوان برطرف کننده این نقص معرفی کرد بزرگترین رویش فکری انقلاب این بود که بن بست فکری غرب را شکست غرب و شرق مدعی بودند امکان بازگشت به سنت انبیا وجود ندارد انقلاب اسلامی این ادعا را باطل کرد.

رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه انقلاب اسلامی نمی‌خواهد عصر حاضر را دینی کند گفت: تلاش انقلاب اسلامی این است که دین متناسب با عصر حاضر عرضه شود و  پیش از انقلاب دین به گوشه‌ای رفته بود. پیش از انقلاب بیشتر دانشگاه‌های کشور در اختیار دانشجویان و اساتید کمونیست و توده‌ای بود اما امروزه در ده‌ها دانشگاه کشور مراسم اعتکاف برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در گذشته دو جریان نسبت به دین فعال بود، تصریح کرد: یک جریان اساسا دین را قبول نداشت و جریانی دیگر هم جریان دین‌داری بود که از رشد دین در جامعه مایوس بود جریان اول با توجه به آسیب‌های اجتماعی نظیر خودکشی چندین تلاش کرد تا معنویت را بدون خدا به مردم عرضه کند در همین راستا آنها قهرمانان تولیدی را از بین بردند و قهرمانانی نمادین از هنرپیشه‌ها ایجاد کردند.

رحیم‌پور ازغدی با اشاره به اینکه حتی پست مدرن هم بازگشت به معنویت نیست، افزود: پست مدرن تنها اعتراف به شکست مدرنیته در جنبه‌های مادی آن است و در پست مدرنیسم اصلا حق و باطل مطرح نمی‌شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه دشمن تلاش کرد از انرژی انقلاب اسلامی علیه خودش استفاده کند، تصریح کرد: چه اتفاق افتاده است که جوانان اروپایی به خلافت اسلامی داعشی ملحق می‌شوند پسری که به دیسکو می‌رفت چرا ریش می‌گذارد و به داعش ملحق می‌شود و یا چرا دختر مسیحی حاضر می‌شود حجاب سر کند و روی خود را بپوشاند در حقیقت جوانان اروپایی‌ هم به نوعی تحت تاثیر انقلاب اسلامی قرار گرفتند اما متاسفانه با حقیقت اسلام و انقلاب آشنا نشدند و ما هم نتوانستیم معارف اسلام و انقلاب به آنان عرضه کنیم.

وی با بیان اینکه جریان دیندار پیش از انقلاب سعی داشتند آن جنبه‌های دینی را که متضاد به مدرنیته نیست اشاعه دهند، خاطرنشان کرد: در مسیحیت جدید امروز هم نه عقل و نه نقل حجت نیستند بزرگترین جریانات دینی در غرب الهیات عقلی و نقلی را تمام شده می‌پندارند و تنها به الهیات تجربی تاکید می‌کنند.

ازغدی یادآور شد: امروز به دو گزاره اصلی در برخورد با دین می‌رسیم یک باور دین را اساسا قبول ندارد و باور دیگر با اطمینان معتقد است که ما به دین نیازمندیم مادر همه رویش‌های فکری این تجدیدنظر بی‌سابقه در شناسایی دوباره دین و اهمیت دادن مجدد به آن است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار