تقابل انتخاباتی مرد شکلاتی و جاسوس روسی!

روز گذشته دستگاه‌های امنیتی روسیه به انتشار اظهارات سه سرنشین ناوچه نیروی دریایی اوکراین که روسیه آن‌ها اسیر کرده بود پرداخت.

به گزارش گروهوبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، پشت پرده درگیری نیروی دریایی روسیه با ناوچه های اوکراینی چه بوده است؟ در سر ولادیمیر پوتین، افسر سابق کا گ ب و پترو پروشنکو، معروف به «مرد شکلاتی اروپا» و مالک شرکت «Roshen» چه می گذرد؟ آیا تنش روز یک شنبه در دریای «آزوف» اقدامی تحریک آمیز و برنامه ریزی شده از سوی کی یف بود یا اشتباه ملوانان اوکراینی و واکنش تند نیروی دریایی روسیه؟ تنش تازه میان دو کشور و نخستین رویارویی مستقیم بین آن هابحران کریمه است، هرچند جدایی طلبان هوادار روسیه و «داوطلبان» ارتش روسیه مشغول نبرد با ارتش اوکراین در دو منطقه شرقی دونتسک و لوهانسک بوده اند.


بشیتربخوانید :ایده روسیه برای کاهش تحریم‌ها


دیروز، دستگاه امنیتی روسیه «اظهارات» سه سرنشین ناوچه های نیروی دریایی اوکراین که روسیه آن ها را در «تنگه کرچ» اسیر کرد منتشر کرده است. در این ویدئو «آندری دراچ» گفته که او از ملوانان ناوچه توپدار نیکوپول بوده و دستور داشته از اودسا به بندر ماریوپول در شمال «آزوف» برود. او گفت: «سازمان مرزی روسیه به ما اخطار داد که درحال تخطی از قوانین روسیه هستیم. آن ها بارها از ما خواستند آب های سرزمینی روسیه را ترک کنیم.» ملوانی دیگر به نام «سرهی تسیبیزوف» گفت که او هم سرنشین نیکوپول بود و این اظهارات را تایید کرده است. ملوان سوم «ولودومیر لیسووی» که خود را فرمانده یک یگان نظامی و بخشی از یک کارگروه نیروی دریایی معرفی کرد گفته است که «من عمدا درخواست های مطرح شده رادیویی روی موج کوتاه را نادیده گرفتم» او همچنین اعتراف کرده که از «ماهیت تحریک آمیز» اقدام اوکراین خبر داشته است.

با این حال فرمانده نیروی دریایی اوکراین گفت که این سه نفر تحت فشار مجبور به بیان اظهارات کذب شده اند. پترو پروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین، روسیه را متهم به تمرکز شدید نیروهای نظامی خود در مرز اوکراین کرده است. او در گفت‌وگو با چند کانال تلویزیونی این کشور مدعی شده است که روسیه تعداد تانک‌ها و زره‌پوش‌های خود را در مناطق مرزی سه برابر کرده است. بر اساس اخباری که دیروز از سوی رسانه‌ها منتشر شده، تجمع و تمرکز نظامی روسیه در مرزهای این کشور با اوکراین، به نگرانی‌های ناشی از وقوع یک «جنگ کامل» دامن زده است. خبرگزاری اینترفاکس روسیه به نقل از وزارت دفاع این کشور اعلام کرد به‌زودی روسیه سامانه‌های موشکی اس۴۰۰ را در شبه‌جزیره کریمه مستقر می‌کند.

این تصمیم پس از آن گرفته می‌شود که اوکراین به‌مدت ۳۰ روز در بخش‌هایی از کشورش حکومت نظامی اعلام کرد. این سامانه‌های موشکی جدید تا پایان سال عملیاتی خواهند شد. با همه جنجال های به وجود آمده، «ولادیمیر پوتین» در سخنرانی خود در نشست اقتصادی مسکو، تنش دریایی اخیر روسیه و اوکراین را نتیجه سیاست‌های ماجراجویانه «پترو پروشنکو» به منظور افزایش محبوبیت و تأثیرگذاری بر انتخابات ریاست جمهوری سال آینده اوکراین توصیف کرد. بسیاری از تحلیل گران نیز برانگیختن حس ناسیونالیستی اوکراینی را هدف پروشنکو از این تنش و در نهایت کسب رای می دانند. انتخابات ریاست جمهوری اوکراین قرار است مارس سال 2019 (فروردین ماه 98) در اوکراین برگزار شود. پروشنکو گفته که با توجه به تنش های به وجود آمده تغییری در زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایجاد نخواهد شد و انتخابات در زمان مقرر برگزار می شود.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه تأکید کرد: «غرب جرم اوکراینی‌ها در ورود به حریم آبی ما را نمی‌بیند و آن‌ها را می‌بخشد زیرا چنین سیاستی برای آن‌ها در ایجاد جوی ضد روسی اهمیت دارد.» روسیه نیز خود سال 2014 در یک ماجراجویی وارد کریمه شد و با برگزاری یک همه پرسی این شبه جزیره را به خاک خود الحاق کرد. مسکو سپس پلی را میان خاک روسیه و شبه جزیره کریمه بر تنگه کرچ - که دریای سیاه را به دریای آزوف وصل می کند - احداث کرد. اوکراین در شمال آزوف دو بندر بزرگ دارد و توافقی بین دو کشور که در سال ۲۰۰۳ امضا شد اجازه کشتیرانی آزاد به هر دو کشور را در آزوف می دهد. روسیه اما روز یک شنبه پیش از ضبط دو ناوچه توپدار و یک یدک کش اوکراینی در تنگه کرچ آن ها را به ورود غیرمجاز به آب های خود متهم کرد.

اما اوکراین می گوید حادثه در منطقه کشتیرانی آزاد اتفاق افتاده است برخی تحلیل گران نیز معتقدند پوتین با علم به محبوبیت اندک پروشنکو سعی دارد با ضربه زدن به یکی از شاهراه های اقتصادی اوکراین یعنی بندر ماریو پل ، دولت پروشنکو را در وضعیت بدتری قرار دهد و عملا نتیجه انتخابات را از قبل رقم بزند . حالا بر اساس این گزارش احتمال دارد که دیدار رهبران آمریکا و روسیه در حاشیه نشست سران و رهبران کشورهای «جی ۲۰» که در بوینس آیرس برگزار می شود، لغو شود. حالا باید دید که پروشنکو پای آمریکا را به دعوای جدید خود باز می کند یا خیر. آن هم در شرایطی که میان مسکو-واشنگتن بر سر بحران کریمه، جنگ سوریه، نقش داشتن روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 وخروج از پیمان موشک های میانبرد INF شکرآب است.

منبع: روزنامه خراسان

انتهای پیام/

پوتین: هدف ماجراجویی پروشنکو تاثیرگذاری بر انتخابات ریاست جمهوری اوکراین است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار